• Mrs4ever

nya zeeland + malaysia, någon som har tips eller gjort en sådan resa?

Vi är sugna på att åka till nya zeeland och malaysia på vår bröllopsresa dec-januari.
    2-3 veckor.

1 vecka i nya zeeland och en vack i malayisa.

Men vart ska man börja leta, tips tankar och hjälp,
    önskas =)

• Svar på tråden nya zeeland + malaysia, någon som har tips eller gjort en sådan resa?
  • Snuttis2

hej nu är jag lite lat och har klippt in detta från ett tidigare svar som gett men håll till godo:)

vi var i malaysia i nov-dec förra året och älskade det..vi satsade på en riktig lyx resa och bodde enbart på 5 stjärniga hotell..bodde två veckor på langkawi på ett spa hotell som hette pelangi beach resort( de har en bra hemsida)...på ön spenderade vi tid i djungeln titta på apor och red på stranden..där finns krokodilfarm och mycket örnsafari då ögruppen är känd för örnarna...åkte cable car uppe i bergen och gjorde spa behandlingar på hotellet.snorkling med hajar var inte heller fel....vi var super nöjda...

sen tog vi en vecka på ett hotell i kuala lumpor kommer tyvärr inte på namnet nu men vi bodde mitt i shopping smeten i den gyllene triangeln ...toppen bra och hade the twin towers utanför fönstret..jag älskar staden och människorna de är fantastiskt ödmjuka och hjälpsamma..bra shopping finns i twins towers galleri- suria KLCC... eller i något av de andra 5-6 gallerierna inom gångavstånd..jag gillade speciellt en affär/galleri som heter isetan den finns på flera ställen i stan och är prisvärd...sen ska ni absolut fara och pruta på china town....

vi träffade en malaysiska familj som visade oss en helig stad kallad melaka söder om KL.. de spenderade en heldag med att guida oss och vi fick till och med besöka ett indiskt/malaysiskt bröllop med dem..det var helt otroligt.....vilket svensk kommer på att göra det med någon de via slumpen stött på utanför hotellet.

men ska ni åka så kolla noga resemålet kopplats till den årstid ni väljer för regnperioderna är lite luriga där..det är viktigt att bo på rätt sida väster-öster beroende på val av månad på året....
    jag hoppas ni far ..det lär bli fantastikt

• Mrs4ever

åh, tack så mkt.

hur är priserna flyg, hotell, mat och liknande?

• Snuttis2

hej igen
    flygpriser har jag dålig koll på vi fick allt skräddarsytt för oss av ett bolag som heter limetravel och som satsar på lite mer lyxresor..finns i stockholm och halmstad har en bra hemsida..man fyller i ett formulär med kriterier för sin resa och så hjälper e en att fixa ett bra paket efter era önskemål..mne jag vet att vi betalade ganska mycket ca 11000 per person/för tur och retur + transfer...
    hotellen kostade för 3 vecor för 2 personer ca 23000 kr men jag vil påpeka att vi har levt lyxliv på enbart 5 stjärnigt så det finns billiga alt.

kolla på flyvaruhuset eller annat på nätet så kan ni få billiga biljetter till flyg och lika dant hotell..det här företaget har ju tjänat pengar på att skapa resan åt oss så..nästa gång vi far..vilket vi lär göra så bokar vi allt själva direkt via hotellen och flygsidor på nätet så får man ner priset ordentligt :)
    maten är dyrare än i thailand om ni varit där.....på gatan kan man äta mkt billigt, på lite mer etablerade resturangerna för ca 50 kr och på hotellområdena de stora dyra så kostar maten som hemma..vilket vi inte hade räknat med...
    ska man shoppa så finns det superbra billiga butiker men jag har aldrig i mina dagar sätt så mycket märkesbutiker i en stad som i KL. gucci, prada, dior så långt ögat kan nå och då tycker jag ändå att jag har shopping erfarenhet efter mina usa resor...
    vi shoppade lite i gallerierna och lite i turiststråken där man kan hitta billiga saker och pruta ordentligt...fick slänga lite gamla prylar och köpa extra väska för att komma hem med allt..

billigt som i thailand är det inte i alla fall inte i de områden som vi besökte.....men det har med skattersystemet att göra...dock tycker jag att malaysia har mer än thailand..det är inte över befolkat a svenskar ännu..och man får se lite mer kultur än bara turismen...skapliga priser kan man hitta det beror lite på hur primitivt ni tycker om att leva...

• Mrs4ever

vi är ju ute efter det lyxigare,
    men funderar ändå på att kolla priser själv, känns som man kan spara lite slantar på det.

Men det är ju en djungel av siter,
    har haft tankar på att gå till någon resebyrå och få förslag på hur man kan lägga upp en sådan här resa. Och sedan kanske ändå leta vidare, men bara så att man får en inblick i hur och var och vad man bör tänka på.

Vore ju som sagt kul att både åka till malaysia och nya zeeland.

• MW 090829

Jag skulle satsa på antingen Malaysia eller Nya Zeeland för varje land har så mycket själv att ge.

• Ore

Varför vill ni till två olika länder? Jag skulle hellre valt att fokusera på ett land, och varit där i två veckor. Jag har inte varit i Malaysia, men på NZ. Det finns massor att göra och se, och såvida ni inte tänkt åka tillbaka dit någon mer gång så tror jag inte ni kommer känna att ni sett och gjort allt ni vill i landet på bara en vecka. Och det kanske känns likadant med Malaysia...?

Ffa NZ är ju ett land där man verkligen vill resa runt och se så mycket som möjligt av den varierande naturen, helst på båda öarna... Plus att det finns massa äventyrsgrejer att göra

• Mrs4ever

Det kanske är sant.....
    .....tänkte passa på och få ut ännu mer av resan,
    fast det är ju helt sant som ni säger att det säkert finns massor med saker i varje land.
    Ingen av oss har varit i asien och vi har aldrig varit på "sol och mysemester" mest stadsresor.

Så då är frågan Malaysia eller NZ?

• MW 090829

Malaysia är jättehärligt. Vi var på öarna på östkusten Tioman och stora och lilla Perhentian island. Vi tog även en sväng till Singapore och avslutade i Kuala Lumpur. Vackra stränder, härlig dykning och snorkling men mer strandsemester skulle jag säga och inga 5-stjärniga hotell men väldigt mysigt.

Har bott på Nya Zeeland i ett år och det finns otroligt mycket att göra på en liten yta. Naturen är vacker. Där skulle jag nog snarare hyra bil och åka runt. Det finns härliga stränder men även andra naturupplevelser och mer äventyr.

Vad tycker ni mest om att göra på smekmånaden?

Eftersom ni åker dec-jan skulle jag rekommendera NZ.

• Ore

Tror att ni kommer få ut jättemycket av resan även om ni bara väljer ett land.

Är det sol och mys ni är ute efter så är nog Malaysia att rekommendera! NZ är ju ungefär lika vädersäkert som Sverige, som jag har fattat det. (Jag var där på sensommaren, i feb-mars)

NZ får man nog ut mest av om man tänker sig att åka runt i landet, titta på naturen och göra äventyrsgrejer (fallskärm, bungy, paddla kajak, glaciärvandring m.m.) Man kan nog inte räkna med slappa dagar på stranden.

Malaysia är nog mer vädersäkert, med sol och värme. Finns nog fortfarande mycket att göra (vi hade Malaysiska Borneo som ett resealternativ) men det är nog lättare att hitta det där litet lyxiga slappandet, och sedan sticka mellan med utflykter när man vill det.

• Mrs4ever

Vi är nog ute efter sol, mys, kanske lite spa och lyx.
    Det är rätt viktigt med boende, fräsht och bra service.

Att hyra bil och själva kunna åka på lite utflykter låter jätteintressant.

Vita sandstränder, god mat.....

är det NZ?

• Ore

Nja, skulle jag nog vilja säga. Visst finns det säkert fina stränder i NZ, men kanske inte det man kommer dit för... Det är väl mest den säregna naturen, och den stora variationen på såpass liten yta som det är. Det finns gejsrar, forser, stränder, storskog, nästan "tropisk skog" med glaciärer mitt i, fjäll, fjordar m.m. Sagan om ringen-naturen, helt enkelt. Maten vet jag inget om, jag reste som backpacker. Mycket egenlagad mat på vandrarhemmet, alltså...

Jag ser väl kanske inte poängen med att åka till andra sidan av jorden för att hitta en fin strand? Vill man sola och bada finns det både billigare och närmare ställen. Ska man till NZ ska man nog ha siktet inställt på en väldigt aktiv semester, där man åker runt i landet under hela resan.

• Mrs4ever

jag förstår har googlat lite och nästan kommit till samma slutsats själv.
    Och det är ju vår bröllopsresa vi talar om, självklart vill vi uppleva saker men mest rå om varandra sola, lyxa och ta det lugnt med en och annan utflykt.

Så Malaysia är nog det bättre alternativet,
    men det är ju bara ett av tusen alternativ finns både närmare och billigare så det är bara att leta och leta,

har du fler förslag du verkar vara berest =)

• Ore

Malaysia är nog ett jättetrevligt ställe. Hade jag fått med mig min man till något varmt och soligt ställe så hade vi valt mellan Malaysiska Borneo, Costa Rica eller Kuba.

Kanske något av dem som passar er?

• Ore

Den finaste stranden jag varit på, alla kategorier, är annars Whitehaven Beach (tror jag den hette) vid Whitsunday Islands i Australien. Superhärlig, finkornig och mjuk vit sand...

Ligger vid nedre kanten av stora barriärrevet, kan man säga.

Ett annat favoritställe är Tulum i Mexico, en bit söder om Cancun. Litet "layback" ställe. Vet inte vilka lyxigare alternativ som finns där, jag bodde i en strandhydda, vilket var trevligt fram tills det började blåsa

Men Mexikanska västkusten, och Belize, har väldigt fina stränder tycker jag.

Sedan finns ju de Västindiska öarna också... För egen del är jag dock inte så intresserad av att "bara" sola och slappa, så jag har inte tittat närmare på dem...

Svar på tråden nya zeeland + malaysia, någon som har tips eller gjort en sådan resa?