Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Vem ska leda mig?!

Jag tycker att din föredetta man ska lämna över dig. Det är det mest logiska om du nu känner att du måste överlämnas.

• feministbrud

Nej, det skulle inte jag heller tycka. Men hur kul är det att bli överlämnad från sin far till sin blivande man? Lika illa skulle jag säga!

Bambi76 skrev 2009-03-24 12:45:58 följande:
    Ehhhhhhhhh... det kanske inte är så roligt att bli överlämnad till sin nya av sin gamla....
  • feministbrud

Tycker du att det är konstigt att det har blivit så? Jag tycker att det är märkligt hur man kan kalla utläsande av en symbolhandling till överanalyserande. Hade jag aldrig sett en brudöverlämning förut hade jag direkt kunnat utläsa symboliken så överanalyserande är nog att ta i.

Fanasis skrev 2009-03-24 12:53:59 följande:
    Jag förstår att detta blev en jämställdhetsfråga och det är synd, att inte bara saker kan få vara ibland, att man måste överanalysera.
  • feministbrud

Därför att denna typ av symbolhandlingar, att bruden måste överlämnas, påverkar samhället i stort. En trend kan göra att synen på jämställdhet förändras och jag vill inte ha en backlash till någon slags 50-talsideal där kvinnan bör tas om hand. Det är viktigt att alla fria kvinnor också kan manifestera sin friet i exempelvis vigseln. Ofira inlsag där kan ge en bitter eftersmak för andra kvinnor i andra sammanhang.

Det är det jag tycker att all som ska bli överlämnde ska tänka på.

Bambi76 skrev 2009-03-24 12:55:13 följande:
    Jag ser det inte så ..Hade gärna velat att min pappa gick med mig till altaret där min m2b väntar men så blir det inte.Men alla tycker vi olika om just detta.Varför tycket du att det är så illa?? (Inget elakt menat, bara nyfiken)
  • feministbrud

Det är en symbol för att du måste överlämnas. Användandet av denna symbolhandling kan leda till ett bakslag för jämställdheten i stort oavsett just din relation till din blivande man.

Bambi76 skrev 2009-03-24 13:11:54 följande:
    Vem har sagt något om att bruden MÅSTE överlämnas??Det måste ju var och en få bestämma över ??Jag är i synnerhet en väldigt fri kvinna och känner inte att jag behöver tas hand om av min m2b på något sätt.
  • feministbrud

Det är fortfarande en symbol för att du msåte, även om jag förstår att just du inte tvingas.

Nej, vi har inte samma rädsla för framtiden, men nu förstår du hur jag resonerar hoppas jag! Dessutom tycker jag att det är en väsentlig skillnad på att bli överlämnad och gå in själv.

Bambi76 skrev 2009-03-24 13:32:43 följande:
    Jag måste inte överlämnas .. det är något som jag själv valt!Jag tror inte att denna symbolhandlingen kan leda till ett bakslag..men det är vad jag tror och vi tycker inte lika du och jag :)Som jag sa tidigare så kommer min man och jag ha ett (fortsatt)jämnlik förhållande.
  • feministbrud

Hur kommer det sig att inga svärisar eller mödrar vill detta, men alltid fäderna? Det är också kul att fundera på.

Bambi76 skrev 2009-03-24 15:10:48 följande:
    I vårt fall så skulle ingen av svärmor/svärfar göra det för dom tycker inte om att få alla blickar på sig
  • feministbrud

Jag kan varmt rekomendera boken Backlash av Susan Fludi. Däe beskrivs den feministiska tillbakagången på 80-talet och hur det började med osskyldiida tv-program och tidningar och slutade med att kvinnor inte alls hade samma möjlighet till påverkan och makt som på 70-talet. En brudöverlämingstrend i Sverige tror jag på allvar kan hota vårt jämställda samhälle.

Bambi76 skrev 2009-03-24 16:12:37 följande:
    HUR kan det påverka dig??Jag har så sjukt svårt att se hur det ska kunna påverka jämnställdheten i vårt samhälle. (OM man gör det på lika vilkor, pratar alltså inte om tvångsgifte eller frikyrkor som tycker att kvinnor är längre stående än männen)
  • feministbrud

Jag känner mig träffad. Jag ser absolut detta som ett problem. Det går dock åt rätt håll och fler män byter efternamn idag. Det verkar som om många har en disklussion om vilket efternamn som ska väljas och att det inte alltid är självklart. Det är verkligen positivt.

I mitt fall har båda behållt sitt efternamn, eftersom min man vägrade ett byta till mitt namn som enligt mig helt objektivit är finare och bättre

jönsson skrev 2009-03-24 23:23:05 följande:
    Till alla er som har en feministisk syn på "att bli inledd":Hur ser ni på att man i sverige och många andra länder oftast tar mannens efternamn? Vet att fler och fler inte gör så, men trots allt så är det fortfarande det vanligaste... Jag är bara nyfiken och menar absolut inte att ställa till med en större diskution i frågan. Är inte detta en tradition att kämpa emot med? Vad är det som gör att kvinnan ska behöva ge upp sitt namn med allt vad det innebär? Kan inte likaväl mannen göra det?
  • feministbrud

Det är klart att det viktigaste är hur man har det i vardagen, men jämställdhet handlar också om att vara med och skapa ett jämställt samhälle och ett jämställt klimat runt omkring. Brudöverlämning bidrar inte till ett jämställt samhällsklimat. Tvärt om. Därför är det så viktigt att bekämpa det att våra barn och barnbarn ska se lika självklart på jämställdhet som vi gör.

Fanasis skrev 2009-03-25 13:31:05 följande:
    Jämställdhet för mig, har inte med vem som går vid min sida under en minut av mitt liv (dvs i kyrkan när jag gifter mig) eller vems efternamn jag bär. Det är hur mitt liv ser ut i vardagen, hur hemarbetet fördelas, vilka förutsättningar jag har i arbetslivet osv. Där lägger jag min kraft och energi.. Inte på några yttepyttiga moment under hela mitt förhoppningsvis låååånga liv :o)
Svar på tråden Vem ska leda mig?!