Vem ska leda mig?!
Jag tycker att din föredetta man ska lämna över dig. Det är det mest logiska om du nu känner att du måste överlämnas.
Jag tycker att din föredetta man ska lämna över dig. Det är det mest logiska om du nu känner att du måste överlämnas.
Nej, det skulle inte jag heller tycka. Men hur kul är det att bli överlämnad från sin far till sin blivande man? Lika illa skulle jag säga!
Tycker du att det är konstigt att det har blivit så? Jag tycker att det är märkligt hur man kan kalla utläsande av en symbolhandling till överanalyserande. Hade jag aldrig sett en brudöverlämning förut hade jag direkt kunnat utläsa symboliken så överanalyserande är nog att ta i.
Därför att denna typ av symbolhandlingar, att bruden måste överlämnas, påverkar samhället i stort. En trend kan göra att synen på jämställdhet förändras och jag vill inte ha en backlash till någon slags 50-talsideal där kvinnan bör tas om hand. Det är viktigt att alla fria kvinnor också kan manifestera sin friet i exempelvis vigseln. Ofira inlsag där kan ge en bitter eftersmak för andra kvinnor i andra sammanhang.
Det är det jag tycker att all som ska bli överlämnde ska tänka på.
Det är en symbol för att du måste överlämnas. Användandet av denna symbolhandling kan leda till ett bakslag för jämställdheten i stort oavsett just din relation till din blivande man.
Det är fortfarande en symbol för att du msåte, även om jag förstår att just du inte tvingas.
Nej, vi har inte samma rädsla för framtiden, men nu förstår du hur jag resonerar hoppas jag! Dessutom tycker jag att det är en väsentlig skillnad på att bli överlämnad och gå in själv.
Hur kommer det sig att inga svärisar eller mödrar vill detta, men alltid fäderna? Det är också kul att fundera på.
Jag kan varmt rekomendera boken Backlash av Susan Fludi. Däe beskrivs den feministiska tillbakagången på 80-talet och hur det började med osskyldiida tv-program och tidningar och slutade med att kvinnor inte alls hade samma möjlighet till påverkan och makt som på 70-talet. En brudöverlämingstrend i Sverige tror jag på allvar kan hota vårt jämställda samhälle.
Jag känner mig träffad. Jag ser absolut detta som ett problem. Det går dock åt rätt håll och fler män byter efternamn idag. Det verkar som om många har en disklussion om vilket efternamn som ska väljas och att det inte alltid är självklart. Det är verkligen positivt.
I mitt fall har båda behållt sitt efternamn, eftersom min man vägrade ett byta till mitt namn som enligt mig helt objektivit är finare och bättre
Det är klart att det viktigaste är hur man har det i vardagen, men jämställdhet handlar också om att vara med och skapa ett jämställt samhälle och ett jämställt klimat runt omkring. Brudöverlämning bidrar inte till ett jämställt samhällsklimat. Tvärt om. Därför är det så viktigt att bekämpa det att våra barn och barnbarn ska se lika självklart på jämställdhet som vi gör.