Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Vem ska leda mig?!

För att bena upp varför jag inte kan hålla med dig Fanasis:

1. Jag ser kvinnoförtryck i seden, och gjorde det även innan jag hade en aning om vad det egentligen betydde. Dvs skulle jag få minnesförlust skulle jag ta lika illa vid mig av företeelsen som nu. Detta kan jämföras med om jag skulle se en man gå med sin fru i koppel. Även om hon tycker att det är en fin gest och att de i övrigt har en fin relation, så skulle jag se just den företeelsen som förtryckande och en otroligt dålig förebild för andra.

2. Även om folk blir mer toleranta för saker som förekommer oftare betyder det inte att det kan påverka oss negativt.

3. Vårt beteende påverkar andra och även om just vi vill göra något som andra tycker är ojämställt så kan det bidra till en mer ojämställd våg i samhället. Exempel är USA på 80-talet när 60-talets feministers döttrar gjorde revolt och jämställdheten gick tillbaka.

4. Jag blir inte kränkt av att brudöverlämning förekommer, men jag hoppas att jag med diskussioner som denna kan få någon att tänka till att deras val av vigsel faktiskt kan ah betydelse för samhället i stort. Jag vill stoppa trenden genom debatt, dock ej genom lagstiftning (om någon skulle få för sig att det är det jag står för).

• feministbrud

Ett inte för lite i punkt två

• feministbrud

Jag håller med helt och hållet! Men jag antar att det inte var meningen att jag skulle göra det

Det bästa är: "För att förändra något måste man börja med sig själv." Där har du hela kärnan. För att förändra samhället så måste man börja med sig själv. Att låta bli att bli överlämnad är en bra start.

Och för att kommentera din sista mening: Läs min punkt 1 igen. Det handlar inte om gamla tankegångar.

Luucie skrev 2009-03-25 21:51:26 följande:
    Jag hoppas att präster kommer att fortsätta tillåta och att folk kommer att fortsätta vilja ha brudöverlämning av de skäl som anges här på BT.För att förändra något måste man börja med sig själv och man måste välja att tänka annorlunda.Det kanske inte är gjort i en handvändning, det är ju sällan förändringar som håller i längden och som är värda att kämpa för...Och visst det blir såklart svårare när folk envetet hänger sig fast i gamla tankegångar... men ja vi får se helt enkelt
  • feministbrud

Läs min punkt 1 en gång till. Det handlar inte endast om en ful stämpel, hela grejen är ful för dem som ser det till vad det är utan att lägga in någonting i det. Jfr man som håller sin kvinna i koppel. Hur skulle du se på det? Skulle det betyda någonting för dig?

Bambi76 skrev 2009-03-25 22:06:06 följande:
    Men om man vänder på det då?Att ni som inte tycker att det är ok att bli överlämnad ändrar er uppfattning så kommer vi kanske till slut att ha fått bort den "fula"" stämpeln på att bli överlämnad.Du vill att vi ska ändra uppfattning så då kan vi på andra sidan säga samma sak till er :)
  • feministbrud

Varför är det åt pipan? Jag ser något som ser förtyckande ut och sedan får jag hör att jag är bakåtsträvande för att jag tycker det. För nu har vi minsann kommit så långt att vi har kommit förbi det stadiet. Hur lätt är det att veta för någon som inte har hängt med i svängarna men ändå ser det fula i handlingen?

Luucie skrev 2009-03-25 22:05:25 följande:
    Nr 1: jag tycker att din jämförelse i din 1 är helt åt pipan.Och jag skulle vara dölycklig om du faktiskt höll med mig...förutsatt att du faktiskt förstod något av det jag skrev För mig känns det bara otroligt bakåtsträvande att inte vilja ändra sitt synsett till något positivt och istället fullkomligt begrava sig i den negativa betydelsen...Jag tror på förändring inte förnekelse men det är jag det !
  • feministbrud

Som tur är har vi fått en tredje vågs feminism efter det hemska 80-talet, även om du tycks gilla det. MEN förlegade kvinnosyner har aldrig lett till något gott. Om inte annat så för att männen inte ska se oss som några som inte kan leva utan en man borde vi sluta upp med att släpas till altaret av våra farsor! Tänk på vilka signaler ni sänder ut!

Nu ska jag sluta för det där inlägget gjorde mig så arg så att jag skakar...

Fanasis skrev 2009-03-25 22:01:36 följande:
    " Exempel är USA på 80-talet när 60-talets feministers döttrar gjorde revolt och jämställdheten gick tillbaka."Förlåt att jag inte kan låta bli. Att diskutera är som en förbannelse för mig, kan inte sluta :o).Är det inte intressant att döttrarna gjorde revolt. Vad kom det sig av?Förde den med sig dåliga saker som de gjorde revolt emot? I dagens samhälle så har man inom många sektorer lyckats släppa fram kvinnorna på ett bra sätt. Jämställdhetsarbetet har hjälpt till att låta mammor att vara yrkesarbetande istället för hemarbetande. Men problemet är att den flexibilitet som medföljer innebär i de flesta fall att man jobbar mer än tidigare. Man skiljer mindre på familjetid och arbetstid. Mobila kommnikationsmedel gör att vi är uppkopplade och tillgängliga hela tiden. Nu gör kvinnorna allt hemarbete + att den flexibla arbetstiden gör att de jobbar ytterligare ett par timmar mer bara för att de har möjligheten och vill visa framfötterna..Allt arbete i jämställdhetens namn är inte enbart oss tillgodo.. Och jag lovar nu ska jag sluta, för nu är jag i helt fel forum... FÖRLÅT!!!!!
  • feministbrud

Du har tyvärr inte lyckats övertyga mig...

Fanasis skrev 2009-03-25 22:04:27 följande:
    Och jag är absolut FÖR jämställdhet, tro det eller ej :)
  • feministbrud

Kopplingen är att jag ser en ful handling som jag, utan att veta bakgrunden, blir illa berörd av. Detta är någon som ni förespråkare verkar vilja se förbi. Mao, man måste inte veta bakgrunden och symboliken för att ogilla och bli illa berörd av brudöverlämning.

Bambi76 skrev 2009-03-25 22:34:16 följande:
    För mig är det HELT skillda saker att bli överlämnad av sin pappa på bröllopet och att en man skulle gå med sin fru/flickvän i koppel.. Ser ingen koppling mellan det ..sorry..
  • feministbrud

Jag börjar förstå att det är här skon klämmer.

Jag ser en kvinna som inte kan leva utan en man när jag ser en brudöverlämning och det får mig att må dåligt. Nu, när jag hängt på BT ett bra tag, så vet jag att det är brudar som tycker att det är en vacker gest mot sin far, men det är svårt för mig att ändra min grundsyn.

Angående dagis så är ju dottern ett barn. I vigseln är hon en vuxen som både valt sin blivande man och förmodligen redan sexdebuterat. För mig ser det inte bara illa ut, utan även patetiskt. Jag menar nu inte att vara elak mot er som ska ha brudöverlämning, man jag känner att jag måste förklara att det inte bara är så att jag vet om symboliken och vägrar se det på annat sätt. Även utan symbolik tycker jag att det är en vedervärdig tradition.

Luucie skrev 2009-03-25 22:54:31 följande:
    Jag vill inte se förbi det men det undgår mitt förstånd varför du automatiskt ser en dålig handling i detta?!
  • feministbrud

Nej, be inte om ursäkt! Det är jag som ska göra det. Ibland blir man upprörd över saker, som senare rinner av mig. Jag älskar att provocera ochd debattera och du är en bra motståndare!

Fanasis skrev 2009-03-26 09:04:53 följande:
    FeministbrudFörlåt att jag upprör dig, jag tycker det är intressant att tänka annorlunda, problematisera andras "självklarheter. Vet att det kan provocera. Sorry
  • feministbrud

Och det är precis dessa signaler som jag pratar om att man kan sända ut till folk son inte har en aning om bakgrunden till brudöverlämning och som ändå kan ta illa upp eller tycka att det är bissart att vuxna emanciperade kvinnor leds fram till altaret av sin pappa.

Ore skrev 2009-03-26 10:23:49 följande:
    Jag tycker inte det har så mycket med öppensinnigt (eller motsatsen trångsynt?) att göra överhuvudtaget. Det finns mycket grejer man kan vilja göra, men det man gör sänder ut signaler. Hur ska man veta vilka brudar som har valt att gå fram med sin pappa, och vilka som inte har det? Vilka som har ett helt jämställt förhållande, och vilka som inte har det, om alla blir överlämnade? Signalen är ju fortfarande att man som kvinna lämnas från en förmyndare till en annan. Och i och med det har man ju dessutom diskriminerat sin mamma som förmyndare, hon är inte lika mycket värd som ens pappa.
  • feministbrud

Det är ingen i den leva jag lever i heller, som skulle se det som något påtvingat. Däremot är det så bland alla mina vänner att alla ser överlämningen som ett patetiskt försök att likna hollywood och som dessutom signalerar ofrihet. En vanlig kommentar bland folk jag träffat på är: Varför i hela fridens namn vill man gå in med pappa, vi lever väl inte på 1800-talet heller?. Typ.

Tindragull skrev 2009-03-26 11:46:35 följande:
    För mig, i den kultur vi lever i, ska jag helt ärligt säga att tanken aldrig förefallit mig att "överlämningen" skulle vara nåt påtvingat. Det var först här på BT jag stötte på de tankarna. I de kretsar jag umgås är jämställdheten så självklar att en sån sak inte alls på nåt sätt underminerar min fria vilja och mitt lika värde. Det är bara en fin del av en ceremoni typ.Så jag kan helt ärligt säga att ingen vid vårt bröllop kommer ta det som en signal att min pappa "ger mig" till min m2b utan min tillåtelse...Men sen är det väl lite så...letar man efter fel och hemskheter, så är det precis det man hittar...
  • feministbrud

Du vet att jag gillar dig Mulle, men detta resonemang låter aningen konstlat Antingen tittar man väl på den som kommer in eller så gör man det inte. Eller?

MulleNuh skrev 2009-03-26 19:28:11 följande:
    men nu babblar du pååååå...Mannen vill inte ha fokus så han vill stå framme. Men går han in med bruden så kollar alla lika mycket på BÅDA eftersom det är brudPARET som kommer in..Men går man in med pappan så är inte han lika intressant som brudgummen hade varit..
  • feministbrud

Men med denna logik står ju mannen också i fokus eftersom man tittar på honom när han står där framme. Han får ju dessutom stå där framme långt före att bruden kommer in, eller hur? Men jag ska säga dig att jag skulle nog stirra blint på pappan och undrar varför hon gifter sig med en sån gammal stöt

MulleNuh skrev 2009-03-26 20:02:35 följande:
    Näää... Det är ju brudparet som är i fokus denna dag. Så självklart tycker gästerna att brudgummen är mer intressant än en gammal grå pappa! Så JAG tror att gästerna kollar in bruden, sen en glimt på pappan. Sen tittar dom fram på brudgummen. Sen på bruden igen.. Och tittar mer på bruden. Sen en släng på brudgummen igen. Och sen är kyrkpromenaden slut! Då har pappa redan hunnit sätta sig!
  • feministbrud

Tack för stödet! Det värmer

valkyriana skrev 2009-03-26 20:52:35 följande:
    Hag måste säga tack till Aleta,Feministbrud, Passionsblomma och Tooticki med flera som orkar fortsätta kämpa och upplysa (motvilliga) brudar om symbolik mm bakom vissa handlingar. Jagfår gåshud då jag läser era inlägg, jag förstår inte hur man kan välja att blunda för det ni skriver.Jag blir numer bara helt matt då fler och fler brudar verkar vilja göra ALLT för att bli "ledda" till altaret. Och kör det vanliga racet med jag vill, jag förtår inte, jag tycker inte mm istället för att faktiskt läsa det ni skriver och ta till sig det. Tack för att ni finns!
  • feministbrud

Och du är min självklara favorit

MulleNuh skrev 2009-03-26 21:55:11 följande:
    ja. Men jag ska ju inte gå in med pappa.. Jag tycker bara dessa trådar är så roliga!!
  • feministbrud

Du kan inte tänka dig att jämställdhet är något vi alltid måste jobba på och inget vi borde ta för givet?

Det har inte skett en förändring på synen om brudöverlämning överallt. I väldigt stora kretsar ses detta fortfarande som något mycket negatvit. ÄVEN om man i dessa kretsar inte vet bakgrunden och kopplar det till tvångsgifte. Väldigt många människor tycker att det är motbjudande att en brud går in med sin pappa, dels för att det signalerar att hon inte kan gå själv och dels för att det (nästan) alltid är pappa och (nästan) aldrig mamma och alltid bruden och aldrig brudgummen.

Ida o Mille skrev 2009-03-26 22:58:30 följande:

Och tänk så långt vi kommit under de senaste 50åren, och ännu mera kommer att hända under denna front. Men själv tycker jag inte detta behöver att ändras på, för en förändring har skett på synen av "överlämning", att skapa en familj, förena två familjer osv. De ligger mer djupt nu, de är inte längre en överlämning av en "ägodel" i mångas ögon.Och de tycker jag att vi borde stötta och framhäva istället
  • feministbrud

Ja, precis och när vi blir medvetna om en dålig signal så kan vi ju faktiskt göra något åt det och sluta med det, eller hur?

Lady o Lufsen skrev 2009-03-27 09:23:44 följande:

...å andra sidan så finns det så många medvetna och omedvetna handlingar och mönster som dagligen skickar ut signaler till barn, som kan komma att påverka deras framtid.
  • feministbrud

Nej, men många gör det. Det var min poäng.

Bambi76 skrev 2009-03-27 09:37:07 följande:
    Men om man inte ser det som en dålig signal så sänder man heller inte ut att det är något dåligt...Och alla ser inte det som en dålig signal att sin pappa följer sin dotter till altaret.
  • feministbrud

Tack Cesium och Morr som kommer med nya friska åsikter!

Mulle skriver att samma åsikter kommer tillbaka om och om igen, men det som jag och andra verkar skrka för döva öron är att även om man som enskilld person inte tycker att något är negativt kan andra göra det och man ska vara medveten om vilka signaler man skciakr ut, även om amn själv tycker att signalerna är positiva.

Ett exempel som inte är lika extremt som hakkkorset är att om jag väljer att klä mig i djupt uringad top och kort snäv kjol sänder jag ut vissa signaler. På mitt jobb skulle det inte passa in och många skulle nog tro att jag inte är så värst välmöblerad i skallen om jag gick klädd så. Är det en sådan signal jag vill sända ut? Själv kanske jag tycker att den klädseln signalerar kvinnlig frigörelse, vilket är positivt, men jag kan fortfarande inte ändra på att andra inte tycker att det är så positivt.

Svar på tråden Vem ska leda mig?!