Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Vem ska leda mig?!

Jag tror ju att våra handlignar påverkar andra, så även brudöverlämning. En brudöverlämning gör ingen skillnad, men en trend kan skapa sämre förutsättningar för våra barn.

Bambi76 skrev 2009-03-25 14:20:54 följande:
    självklart så ska man se till att våra barn ska se lika självklart på jämnställdhet men som jag har skrivit tidigare så tycker(och tror) jag att man kan göra det även om man vill att pappa ska gå med en upp till altaret, om man går själv upp till altaret för att möta sin blivande man, går in tillsammans i kyrkan eller om man själv står och väntar vid altaret på att sin m2b ska komma fram.
  • feministbrud

Jo, men nu har du ju ingen överlämning i din vigsel och då är det en helt annan sak. Jag kan ha synpunkter på att gå in ensam, men det är ju en småsak jämfört med överlämnande.

Bambi76 skrev 2009-03-25 14:30:05 följande:
    Ja, jag håller med.Min m2b sa igår när vi pratade om detta hemma att :Jag står och väntar på min livkamrat där framme vid altaret, jag ser henne komma mot mig med sin fina klänning, sitt fina uppsatta hår. När vi sen har svarat ja till varandra och ska gå ut så vet jag att jag kommer att gå ut med den kvinnan, den personen som jag älskar och värdesätter. När vi går ut är vi MAN OCH HUSTRU.
  • feministbrud

Men det är ju det jag menar kommer att påverka jämställdhetsklimatet negativt. Om alla överlämnas = sämre jämställdhet i stort. Kolla bara på de länder som praktiserar överlämning (USA och England tex), där ligger vi långt före med jämställdheten!

MulleNuh skrev 2009-03-25 14:37:51 följande:
    dock tror jag tvärtom.. Visst har du rätt i att våra handlingar påverkar andra, men OM nu detta skulle bli en rend och fler och fler går in med sin pappa så kommer ju säkerligen våra barn och barnbarn göra detta också, men då kommer dom säkert göra det med en positiv syn.Blää jag och mitt dåliga sätt att formulera mig.
  • feministbrud

Jag vet det och även om jag lider med dig och tycker att det är för jävligt att du inte har kontakt med din pappa, så tycker jag att det är bra att du inte överlämnas.

Bambi76 skrev 2009-03-25 14:39:50 följande:
    Jo, jag vet att du har det :)Nä, jag har inte någon överlämning nu tyvärr men jag skulle gärna ha velat att min pappa gick med mig till altaret den dagen vi gifter oss
  • feministbrud

Oj, missade att du hade skrivit ett inlägg till.

Jag vet att om jag får en dotter så kommer min man aldrig att släpa henne till altaret och det gör mig trygg! Och jag skulle anklaga din dotter för att sabba för jämställdheten precis som jag anklagar TS

Bambi76 skrev 2009-03-25 14:38:26 följande:
    Men någonstans måste man ju få bestämma själv om hur man vill göra. Om jag och min m2b bestämmer oss för att skaffa barn och får en tjej och den dagen hon ska gifta sig vill att hennes pappa ska leda henne fram till altaret så måste hon ju kunna ha den möjligheten (om prästen går med på det) utan att bli "anklagad" för att förstöra jämnställdheten.Vill bara poängtera att jag inte säger att du (eller någon annan) har hoppat på mig i denna fråga!
  • feministbrud

Ska du gå fram med pappa trots allt. Men Mulle....???

MulleNuh skrev 2009-03-25 14:46:13 följande:
    Fast även om min sambo vill att jag går in med pappa så kommer ju han aldrig dra vår dotter till altaret.. Och jag är HELT övertygad om att min pappa inte kommer dra mig fram heller.Jag känner ju dessa karlar och vet hur dom ser på saker och ting.
  • feministbrud

Ta ditt förnuft till fånga

Och som svar till ditt inlägg om det negativa eller positiva i symbolen: Det kommer inte att ses som negativt för våra barn och barnbarn om det blir vanligare, men det kommer att vara negativt. Det kommer att spegla av sig på jämställdhetstänket och untan att vi vet ordet av det så har vi går femton steg tillbaka.

MulleNuh skrev 2009-03-25 14:51:02 följande:
    haha näää jag är fortfarande kvar i min "jag vet inte ännu"-fas.
  • feministbrud

Gäller det ALLA vigslar?

norgejente skrev 2009-03-25 14:48:13 följande:
    Norge anser jag vara jämställt på lik linje med Sverige och där har de överlämning.. Men vi skall inte ha det, gifter oss i sverige med de svenska traditionerna i kyrkan.
  • feministbrud

Det kan ju vara så att jämställdheten har gått tillbaka och ingenv et vad det beror på....

MulleNuh skrev 2009-03-25 15:03:04 följande:
    Ja men om inga då se det negativa i det så kommer det ju inte vara negativt!! Iaf inte så nån vet det!!
  • feministbrud

Precis, men om passionsblomman kommer ändå så ska jag väl också pallra mig dit

MulleNuh skrev 2009-03-25 15:03:24 följande:
    Ja du har ju sagt att du inte kommer till kyrkan om jag går in med pappa...
Svar på tråden Vem ska leda mig?!