Inlägg från: Bambi76 |Visa alla inlägg
  • Bambi76

Vem ska leda mig?!

Bra skrivet !

Fanasis skrev 2009-03-25 13:31:05 följande:
    Vad gäller namn så handlar det om en tillhörighetsfaktor som jag själv gärna skulle ha. Vi väljer dock att behålla våra gamla namn i ett antal år (tills barnen växer upp) då våra barn har våra efternamn och deras andra förälder inte har det.Sedan har vi ensats om att ta min fars släktnamn (som jag inte har idag). Jämställdhet för mig, har inte med vem som går vid min sida under en minut av mitt liv (dvs i kyrkan när jag gifter mig) eller vems efternamn jag bär. Det är hur mitt liv ser ut i vardagen, hur hemarbetet fördelas, vilka förutsättningar jag har i arbetslivet osv. Där lägger jag min kraft och energi.. Inte på några yttepyttiga moment under hela mitt förhoppningsvis låååånga liv :o)
  • Bambi76

självklart så ska man se till att våra barn ska se lika självklart på jämnställdhet men som jag har skrivit tidigare så tycker(och tror) jag att man kan göra det även om man vill att pappa ska gå med en upp till altaret, om man går själv upp till altaret för att möta sin blivande man, går in tillsammans i kyrkan eller om man själv står och väntar vid altaret på att sin m2b ska komma fram.

feministbrud skrev 2009-03-25 14:13:25 följande:
    Det är klart att det viktigaste är hur man har det i vardagen, men jämställdhet handlar också om att vara med och skapa ett jämställt samhälle och ett jämställt klimat runt omkring. Brudöverlämning bidrar inte till ett jämställt samhällsklimat. Tvärt om. Därför är det så viktigt att bekämpa det att våra barn och barnbarn ska se lika självklart på jämställdhet som vi gör.
  • Bambi76

Ja, jag håller med.
    Min m2b sa igår när vi pratade om detta hemma att :
    Jag står och väntar på min livkamrat där framme vid altaret, jag ser henne komma mot mig med sin fina klänning, sitt fina uppsatta hår. När vi sen har svarat ja till varandra och ska gå ut så vet jag att jag kommer att gå ut med den kvinnan, den personen som jag älskar och värdesätter. När vi går ut är vi MAN OCH HUSTRU.

MulleNuh skrev 2009-03-25 14:22:20 följande:
    Man går ju ändå UT tillsammans! Det är ju det som räknas tycker jag. Man har precis ingått äktenskap och går sen tillsammans ut för att påbörja det nya livet tillsammans!!
  • Bambi76

Men någonstans måste man ju få bestämma själv om hur man vill göra. Om jag och min m2b bestämmer oss för att skaffa barn och får en tjej och den dagen hon ska gifta sig vill att hennes pappa ska leda henne fram till altaret så måste hon ju kunna ha den möjligheten (om prästen går med på det) utan att bli "anklagad" för att förstöra jämnställdheten.

Vill bara poängtera att jag inte säger att du (eller någon annan) har hoppat på mig i denna fråga!

feministbrud skrev 2009-03-25 14:31:00 följande:
    Jag tror ju att våra handlignar påverkar andra, så även brudöverlämning. En brudöverlämning gör ingen skillnad, men en trend kan skapa sämre förutsättningar för våra barn.
  • Bambi76

Jo, jag vet att du har det :)
    Nä, jag har inte någon överlämning nu tyvärr men jag skulle gärna ha velat att min pappa gick med mig till altaret den dagen vi gifter oss

feministbrud skrev 2009-03-25 14:38:14 följande:
    Jo, men nu har du ju ingen överlämning i din vigsel och då är det en helt annan sak. Jag kan ha synpunkter på att gå in ensam, men det är ju en småsak jämfört med överlämnande.
  • Bambi76

Inte lätt att hålla reda på alla mina inlägg *S*
    Nu hoppas jag ju att min dotters pappa inte "släpar" henne till altaret utan att hon vill att pappa ska gå brevid henne:)
    Vi kommer nog aldrig att enas men det är roligt att det är ett sånt hett ämne här på BT.. från båda sidorna :D

feministbrud skrev 2009-03-25 14:43:54 följande:
    Oj, missade att du hade skrivit ett inlägg till.Jag vet att om jag får en dotter så kommer min man aldrig att släpa henne till altaret och det gör mig trygg! Och jag skulle anklaga din dotter för att sabba för jämställdheten precis som jag anklagar TS
  • Bambi76

Men om man vänder på det då?
    Att ni som inte tycker att det är ok att bli överlämnad ändrar er uppfattning så kommer vi kanske till slut att ha fått bort den "fula"" stämpeln på att bli överlämnad.
    Du vill att vi ska ändra uppfattning så då kan vi på andra sidan säga samma sak till er :)

feministbrud skrev 2009-03-25 21:58:25 följande:
    För att förändra samhället så måste man börja med sig själv. Att låta bli att bli överlämnad är en bra start.
  • Bambi76

För mig är det HELT skillda saker att bli överlämnad av sin pappa på bröllopet och att en man skulle gå med sin fru/flickvän i koppel.. Ser ingen koppling mellan det ..sorry..

feministbrud skrev 2009-03-25 22:21:56 följande:
    Läs min punkt 1 en gång till. Det handlar inte endast om en ful stämpel, hela grejen är ful för dem som ser det till vad det är utan att lägga in någonting i det. Jfr man som håller sin kvinna i koppel. Hur skulle du se på det? Skulle det betyda någonting för dig?
  • Bambi76

Självklart skulle jag bli illa berörd om jag var på ett bröllop där bruden blev tvingad in i äktenskapet och blev överlämnad till sin blivande man av sin pappa pga den anledningen.
    Men har bruden frågat sin pappa om han vill gå tillsammans med henne till hennes blivande man så ser jag den handlingen och inte den anledningen som ni är emot.

feministbrud skrev 2009-03-25 22:39:05 följande:
    Kopplingen är att jag ser en ful handling som jag, utan att veta bakgrunden, blir illa berörd av. Detta är någon som ni förespråkare verkar vilja se förbi. Mao, man måste inte veta bakgrunden och symboliken för att ogilla och bli illa berörd av brudöverlämning.
  • Bambi76

Skönt att det det är fler än jag som inte förstod :)

Tindragull skrev 2009-03-25 23:20:35 följande:
    Håller med dig. Den kopplingen begriper jag inte alls...
Svar på tråden Vem ska leda mig?!