Inlägg från: snart fru Juslin |Visa alla inlägg
  • snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

didis skrev 2009-03-24 20:48:39 följande:
    Jag tror inte det är en fråga om storstad - landsbygd. Inte heller när vi bodde i Umeå var vi bjudna på några fester med kuvertavgift (och då var vi ändå studenter). Och inte nu när vi bor i Norrköping och inte när vi bodde i Jönköping eller Hultsfred eller... Det är nog bara olika i olika kretsar.snart fru Juslin skrev 2009-03-24 20:45:14 följande:
    Ja, det måste nog vara det. Olika folk olika beteenden. :)
  • snart fru Juslin
    giz83 skrev 2009-03-24 20:55:35 följande:
    Hej allihopajag kan tycka att det är helt ok med både kuvertavgift och med betalbar...fast kanske inte samtidigt...känns inte det lite sniket?eller är det bara jag?Men som sagt, om dina gäster accepterar detta så kör på tjejen!SKIT fullständigt i vad folk säger och tycker och spec de där bröllopsplanerarna!!det är erat bröllop och inte nån annanshar man inte råd så har man inte!vi är inte heller så rika jag och min m2b men vi satsar på ett litet och intimt bröllop. vi kommer ha en budjet på max 30 000 kr.men glöm inte att du ska aldrig underskatta hur mycket det kan gå på, för det kan alltid komma saker som man kommer på, eller som blir fel och så får man köpa nytt eller liknande. så sätt inte en definitiv budjet...utan sätt en ungefärlig!ett tips bara...=)
    Tack så mycket. Lite possitiv feedback iaf. :) Äh, jag är van att gå mot strömmen, så det ska nog gå bra. Jo, man får väl räkna på en diff på kanske 5000kr extra utifall att...
  • snart fru Juslin

Vi har redan skickat ut inbjudningarna till alla 125 gäster.

bongen80 skrev 2009-03-24 20:56:41 följande:
    Bara en liten fråga? HAr ni redan skickat ut inbjudningarna? Du skriver att ni bjudit 125 pers, eller har ni planerat för det bara?
  • snart fru Juslin

Hihi... Då skulle jag då trilla av pinnen direkt. Om kvällen blev så alltså. Jag har aldrig sett nån av mina hårdrockspolare dansa! *Asgarv*

Hvidbrud skrev 2009-03-24 21:02:36 följande:
    Vi hade gratis sprit hela kvällen men det var ingen som drack! Folk bara dansade och dansade!!
  • snart fru Juslin

Hur gick det ihop? Vad et bara 25 av de 125 som hade sagt till innan att de ville ha tårta eller var det först till kvarn som gällde? ;)

Hvidbrud skrev 2009-03-24 21:05:52 följande:
    (så nu har vi sprit till barndopet också!! Tjihu!)Vi hade buffe för 125kr/pers. Tårta som dessert för 25kr/persDet höll ner kostnaderna.
  • snart fru Juslin

Ah... läste fel. Trodde det var antalet personer du skrev om *hihi*

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:07:16 följande:

Hur gick det ihop? Vad et bara 25 av de 125 som hade sagt till innan att de ville ha tårta eller var det först till kvarn som gällde? ;)
  • snart fru Juslin
    Hvidbrud skrev 2009-03-24 21:09:13 följande:
    Hi hi!Min syster gifte sig med en hårdrocks kille... Deras budget sparck totalt på spriten. De hade hyrt in sig ett ställe som ordnade allt. Men de hade inte räknat med att vi skulle hälla i ossså mycket.. Stackare! Jag skulle köra med betalbar och önska oss pengar i pressent, om jag var er! Kuvertavgift + betalbar käns lite snikit tycker jag...
    Ja, se där. Man vet aldrig vad som kan hända när festsugna tokar är i farten! ;)
    Jag tycker det skulle kännas ännu värre att bjuda till fest men i samma veva be om kontanter. DET är väl verkligen snikigt. För mig låter det som "jag bjuder dej på fest, du behöver inte betala för festen, men jag vill ha pengar av dej ändå"

A, ja... Det går väl helt enkelt inte att komma till en lösning som alla tycker är bra. Alla har verkligen helt olika uppfattning om saker och ting. Jag hade aldrig kunna tro att jag skulle få så här många inlägg och svar! *hihi*
    Tack för din input! :)
  • snart fru Juslin

Om jag inte har helt fel gäller detta ej för slutna sällskap.
    Hur som helst så ingår ett fullständigt servieringstillstånd i bygdegården när man hyr det. Så det är inte ett problem för oss.

Men tack för info'n hade vi missat det vore det ju inte roligt! :)

Imma skrev 2009-03-24 21:12:55 följande:
    Det kan vara bra att veta att du behöver serveringstillstånd om du både ska ta ut kuvertavgift och ha betalbar. Det ena eller det andra är okej, men om gästerna ska betala för båda ska du ansöka om tillstånd hos kommunen.www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19941738.htmKap 6, paragraf 1:4
  • snart fru Juslin

Oj, sådana tankar har jag aldrig haft. ett par = 700kr är vår tanke. Varför ska man köpa nya kläder för att gå på fest? Nä, jag lever helt enkelt i en helt annan värld och umgängeskrets. :P

Jag märker att många tycker kuvertavgift är fel och jag antar att det är de som i huvuddel svarat på mitt inlägg inte de som håller med. (Känner att jag måste försvara mig lite)
    Jag accepterar alla som inte tycker kuvertavgift är ok och de måste inte komma på mitt bröllop om de inte vill betala. Det är väl det allt i slutändan leder till...
    Det ska bli intressant att höra av de som faktiskt är inbjudna vad de tycker.

MV85 skrev 2009-03-24 21:18:48 följande:
    Känns som ni valt en väldigt hög kuvertavgift måste jag säga... tänk på att inte alla har 1000-1500 som det då kommer landa på för ett par.. (ok, jag räknar med att åtminstone en av dem köper nya kläder till tillställningen)Det är ganska mycket pengar om man sen dessutom ska betala i baren hela kvällen... Jag tycker att kuvertavgift är fel, det står jag för. Sen tycker jag att OM man nödvändigtvis ska ta ut den så ska den inte ligga på över 200:-/person om den inte ger fri bar hela kvällen.Betalbar tycker jag är en helt annan sak. Det tycker jag är okej om man inte kan ta med "egen" alkohol - dock INTE i kombination med kuvertavgift.
  • snart fru Juslin

*hihi*
    Ja, jag tycker då att när partner, plats, tid och präst är bokad löser sig resten automatiskt.
    Det räcker med att några kommer för att bevittna vår vigsel så kommer det ändå att vara min bästa dag i livet! :D

MulleNuh skrev 2009-03-24 21:22:07 följande:
    Förlåt mig TS, men det känns som ni varit lite snabba med att skicka inbjudan! Eller det känns som ni inte har koll på nåt.Oftast så brukar man ha det mesta klart INNAN man skickar en inbjudan.
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?