Inlägg från: snart fru Juslin |Visa alla inlägg
  • snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Det tror inte jag att våra släktingar eller vänner har. VI kommer nog att få alldeles underbara bröllop du och jag trotts att vi tar ut den "hemska" kuvertavgiften.

Nippran skrev 2009-03-24 21:30:45 följande:
    Snart fru Juslin: Du är inte ensam om att ta ut en kuvertavgift. Vi kommer också att göra det. Vi önskar oss då inga presenter eller pengar utan hellre att de deltar i festen.Våra vänner och släktingar har inget emot det alls...
  • snart fru Juslin

Alla vet att det är ett betalbröllop för det har vi skrivit i inbjudan. Så inget kommer oväntat för dem som är bjudna.
    Jag förstår att du tycker det vore konstigt annars. :-O

MulleNuh skrev 2009-03-24 21:37:45 följande:
    Mmm men jag menade mer att ni bjudit in alla dessa men ingen vet än att det är ett betalbröllop!ja ja det blir säkert jättebra i slutänden!snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:34:30 följande:
  • snart fru Juslin

Vad bra att vi inte är ensamma om det. Jag hade nästan börjat tvivla...

Nippran skrev 2009-03-24 21:30:45 följande:
    Snart fru Juslin: Du är inte ensam om att ta ut en kuvertavgift. Vi kommer också att göra det. Vi önskar oss då inga presenter eller pengar utan hellre att de deltar i festen.Våra vänner och släktingar har inget emot det alls...
  • snart fru Juslin

Ja, se där. Än fast du inte tycker det är ok väljer du att åka på bröllopet. Alltså tycker du ändå att det är värt det på ett sätt, annars hade du inte accepterat inbjudan. Eller hur?

laris skrev 2009-03-24 22:04:06 följande:
    Vi är bjudna till ett bröllop där paret ha valt att både ta betalt för kuvertavgift och betalbar. Själv tycker jag att det är ok med något av dessa men inte både och. Vi kommer dessutom att flyga dit då bröllopet hålls långt härifrån (i Sverige dock). Tillsammans med flyg + hotell samt present kommer allt att går på 3000:- .....och ja...de flesta köper present fastän det är betalbar och kuvertavgift. Vill inte ens fundera på att vi ska ha nya kläder till festen då man inte äger oändligt många klänningar.
  • snart fru Juslin

Vilken tur att vi är så olika. Tänk vad världen skulle vara tråkig annars.

Luucie skrev 2009-03-24 22:48:10 följande:
    Håller med dig fullständigt!Och till TS, vi är som sagt olika. I mina kretsar BJUDER vi till bröllop. Så är det med det.Vet inte vem det var...kanske tom i en annan tråd men bara för att få det sagt vill jag säga att jag absolut inte tycker att man kan jämföra en bröllopsfest med vilken annan fest som helst!Tycker nämligen att det låter så ibland. Och det är fel bara. Fel!
  • snart fru Juslin

Ja, en betalbar där gästerna betalar vad de ändå skulle lagt ut på egna inköp från systemet (det är det det kommer att handla om i vår bar) kan väl aldrig vara fel. Det är väl snarare en bekvämlighet vi tillgodoser våra gäster så att de slipper släpa med sig en massa dricka själva.

giz83 skrev 2009-03-25 07:21:06 följande:
    jag tycker fortfarande att det är helt ok att ta ett kuvertspris och betalbar. jag har faktiskt själv funderat på betalbar.
  • snart fru Juslin

Så otroligt mysigt det låter! Ni kommer nog få en kanonmysig fest!

Lischen skrev 2009-03-25 09:41:51 följande:
    Intressant tråd!! Kul med så mycket skilda åsikter... =)fru Juslin; Jag skulle gärna betala för att komma som gäst och jag kanske nog ta med en present, men i så fall en liten, symbolisk sådan. Jag håller med dig om att det låter bättre att be om kuvertavgift än pengar i present. Känns liksom... ärligare?! (Inget illa ment till er som gör så!! Bli inte arga nu...bara min åsikt.) Vi gifter oss oxå 8/8, och vi har en mini-budget på 25000 kr. Ingen kuvertavgift men fasligt enkel hemlagad mat och billig dricka fr Tyskland (bor liiiite närmare än du =) som avnjutes i vår egen trädgård = ingen lokalhyra, ingen personal (gästerna får hjälpa till!). Vi kallar det "after-wedding" istället för fest.
  • snart fru Juslin

Vad skönt att höra att det finns nån åtminstone som tänker nästan som jag!

Lischen skrev 2009-03-25 09:52:35 följande:
    Skrev jag att 25000 kr var "mini"?! Vojne...man blir kanske blind till slut. Jag är tvungen att kommentera mig själv... 25000 är MYCKET pengar för oss och vad tidigare tråd-debattörer sa om gäster som kanske vill, men inte kan komma när det kostar pengar - det gäller även för oss som gifter oss... Vi vill, men kan inte lägga hur mycket pengar som helst och jag skulle då hellre be om kuvertavgift istället för presenter för att kunna ha en fest. Det viktigaste för mig är att mina vänner o min familj kommer och hjälper oss att fira och ha roligt och göra vigseln till nå't minnesvärt. Jag skulle inte vilja gifta mig på tu man hand, eller vänta flera år.
  • snart fru Juslin

Jag finner det helt otroligt hur långt endel verkar få pengarna att räcka! Kul för er. Om vi t.ex. skulle bjuda på drickat hela kvällen skulle vår budget dubblas direkt. :)

agtiwi skrev 2009-03-25 10:13:22 följande:
    Hej TS och alla andra! Den ekonomiska biten är alltid känslig.. Min personliga åsikt är att det kanske blir lite mycket att ha både kuvertavgift och betalbar. För mig skulle det kännas som att släkt och vänner då förväntas betala min bröllopsfest, men alla är vi olika. Vi gifter oss samma datum som er! Allt vårat tillsammans kommer kosta 20 000:-. Då har vi valt att ha buffè och i stället för presenter så kommer en del nära och kära ställa upp under festens gång och plocka fram mat etc. I våra 20 000:- är det även inräknat fri bar. För mig känns det som att man får rätta festen efter plånboken om man inte är gjord i pengar, för ingen annan ska ju behöva betala för att vi är envisa nog att gifta oss när vi inte är beredda på att inte ha trerätters gjorda av inhyrd kock samt ett helt lag serveringspersonal etc när vi inte har pengar till det. Hellre då en billigare variant där gästerna slipper känna sig "pressade". Inget illa menat, men jag hade nog valt att stanna hemma pga det ekonomiska. Alternativt gått till kyrkan för att närvara vid själva vigselakten, men sedan gått hem.
  • snart fru Juslin

Med bröllopsexperter menar jag de självutnämnda sådana som intervjuvas i expressen , aftonbladet, amelia etc...

Jag är intresserad av åsikter kring detta ämne. Det är därför jag startat tråden. Däremot är jag inte intresserad av att ändra några av mina planer. Vi har redan bestämt hur vi vill ha det och det är ju som du säger det enda som betyder något! :)

Jag resonerar så här. Jag bjuder de jag vill ska komma. Har de inte möjlighet, råd eller viljan är det deras beslut att ta.

Birana skrev 2009-03-25 10:25:12 följande:
    För det första så har väl ingen någonsin sagt att det är fel att ha fest för bara släkt o vänner? Det är väl det man har...Dessutom finns det inga måsten utan det är privat fest o då gör man väl som man vill och har råd med. Undrar också vilka som är bröllopsexperter?? De som har gift sig 100 gånger eller? Jag vill vara försiktig med att låta negativ men snälla du, ska du lyssna på vad alla tycker så blir det bara jobbigt för dig. Gör som du själv vill. Betalbar bar tycker jag är bra eftersom alkohol är dyrt, många slösar och tar nya drinkar bara för att man inte vet vart man ställt glaset och några blir onödigt fulla. Men håller med om att det blir otroligt dyrt för gästerna.Jag resonerar så här: ordnar du fest så får du stå för den!
  • snart fru Juslin

Nej, definitivt inte!
    Våra kostnader kommer att uppgå till ca 700000kr, inkomster från kuvertavgiften och självkostnadspriset i baren ger en blir ca 55000kr så att kostnaden för oss alltså blir ca 15000-20000kr. Inte lite pengar att ligga ute med tycker jag! :/

MulleNuh skrev 2009-03-25 21:28:24 följande:
    Ja ni kommer ju ev tjäna en hacka på bröllopet låter det som!!
  • snart fru Juslin

Lady o Lufsen skrev 2009-03-25 21:32:52 följande:

Har inte läst et endaste dugg av tråden men väljer att svara på överskriften "Vad räknas som billigt bröllop"Billigt bröllop för mig är exakt VAD man får ut av det man faktiskt betalar....
    Tänkvärt! :)
  • snart fru Juslin
    Luucie skrev 2009-03-25 21:38:06 följande:
    Jag är med dig...fräs
    Nu är du inge snäll. :(
  • snart fru Juslin

*hihi* ja 70000kr inte 700000kr!

MulleNuh skrev 2009-03-25 22:03:52 följande:
    Hoppas verkligen du skrev nån nolla för mycket nu!!! snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:02:55 följande:
  • snart fru Juslin

giz83 skrev 2009-03-25 10:56:19 följande:

jag håller med många av er...att det blir liite dyrt med 700 kr/person och om ni ändå ska bjuda 125 personer så är det bättre att som Tooticki skrev att ha en kuvertavgift på ca 150 kr.vad är det för restaurang ni ska hyra? och är det en 7 rättersmiddag ni ska ha? försök att dra ner det till kanske en 3 rätters istället. billigare och trevligare...
    Vi hyr en bygdegård och beställer in en tvårättersbuffé och tårtan ska jag göra själv. SÅ mycket billigare går det nog inte att få... Du har missuppfattat det hela. Kuvertavgiften är 350kr/person inte 700kr!
    Vi har blivit bjudna på 4 bröllop de fem senaste åren. Alla har haft kuvertavgift på 300 eller 350kr och hälften av dem har dessutom haft betalbar.
    Jag personligen blev väldigt överraskad då vi blev bjudna på drickat på den andra hälften. Det var helt oväntat från oss.
    Självklart en glad överraskning dock, men absolut inget jag förväntar mig på ett bröllop. Inte heller i framtiden vill jag tillägga.

Jag tycker att varje bröllop har varit värd varenda krona och jag har aldrig haft en tanka på att det var konstigt eller dyrt på nått sätt alls.
  • snart fru Juslin

Tack för din åsikt i det hela.
    Ta nu inte detta personligt, MEN...
    Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.
    Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!

LandK skrev 2009-03-25 22:20:55 följande:
    Jag skulle vilja tillägga en sak om det här med att (som gäst) inte ha råd eller inte vilja...
  • snart fru Juslin

Vi inbjuder dem till att dela denna viktiga dag med oss och upplevelsen av en underbart trevlig fest.

Mia1972 skrev 2009-03-25 22:22:27 följande:
    jag undrar över en sak TS: VAD bjuder ni era gäster på?
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?