• workoutgirl

Hur kom ni fram till er budget?

Jag sitter och funderar på vad bröllopet kan få kosta, men hur spikar man en budget?
    Gjorde ni en gäslista först och budget sedan eller tvärtom? Hur mycket kalaset kan få kosta beror ju också på hur många man bjuder. Just nu vet jag inte riktigt vart jag ska börja

• Svar på tråden Hur kom ni fram till er budget?
  • Juli 2010

Vi gjorde budgeten först och utifrån den kom vi fram till hur många vi har råd att bjuda.

Började faktiskt med att göra budgeten utifrån budgetverktyget som finns här på BT, sedan har jag gjort om lite så den passar oss.

Den är riktigt bra att använda tycker jag.

• workoutgirl

Tack!
    Jag kanske ska kolla på budgetverktyget då, det var ett bra tips.

• Sesamy

Vi utgick ifrån hur mycket pengar vi har att lägga ut helt enkelt. Vad kan det få kosta utan att vi hamnar i en situation utan marginaler....
    Det ledde först till att vi fick ta "alt 2". När mina föräldrar fick nys om detta erbjöd de sig att pitcha in så vi kunde göra som vi tänkt från början.... Sen har jag dessutom fått gå upp i tid på jobbet - så vi kan lägga till lite extra med.

Men som sagt... Vår grundprincip för lokal, gästlista osv.osv.... har varit de ekonomiska medel som vi känner att vi kan undvara. Så räkna på det först. =)

• workoutgirl

JO, grejen är ju att vi har ungefär 200 000 på ett konto men jag har inte lust att lägga alla de pengarna på ett bröllop. Känner jag mig själv rätt kommer det rusa iväg om jag inte sätter ett tak för vad saker får kosta. Men jag kanske ska känna efter hur mycket som skulle kännas ok att bränna på en enda dag... svårt det där.

• 27juni2009

Jag har en budget i ett excell ark, där har vi först skrivit i vad vi akn tänka oss att saker kostar o allt efetrsom vi handlar fylls ALLT i varenda liten pinal o då ser man om de rusar iväg

• Red Scarlet

Jag har stenhårt använt BT:s budgetverktyg, det är jättebra! Det som är skönt är att man kan bocka av hela tiden om något är BETALT, och se hur stor summa av allt som är betald och vad som är kvar. Det går även att dela upp budgeten i vad som ska köpas innan bröllopet, vad som betalas på bröllopsdagen och vad som ska fixas och betalas upp till någon månad senare(ex. tackkort).

Testa det! Man får bra överblick i vad saker kostar. Vi bestämde budgeten efter att tänka ut vart vi ville vara (kyrka och värdshus med 850kr/kuvert). Sedan fick vi justera antalet gäster efter vad vi hade råd med. Sedan la jag till ALLT i min budgetlista på BT, jag har med brudgummens klippning före bröllopet, kostnad för placeringskort på Panduro, porto för inbjudningskort och tackkort, vaccinering till bröllopsresa, fickpengar till resan, ny digitalkamera som ska köpas för resan osv osv... allt som har med bröllopet att göra står med. Det känns bra för då kan jag vara ärlig med mig själv med hur mycket som bröllopet FAKTISKT går på allt som allt. :)

• lingon82

Tack för många bra tips som jag inte tänkt på själv!

Något annat jag gjort är att göra en prioriteringslista. Hur viktigt är det att:

-ha 3-rättersmiddag lagad av ett proffs eller räcker en enkel buffé?
    -kunna bjuda HELA bekantsskapskretsen eller bara de närmsta?
    -ha tjusig lokal centralt eller bygdegård som oftast är lite billigare?
    -ha tjusiga blomsterarrangemang gjorda av en florist eller kanske något enklare a la egen trädgård?
    -hyra in en fotograf för proffsiga bilder eller låta syrrans kompis som är hobbyfotograf fota?
    -lägga massor av pengar på fina kläder eller försöka spara in på skor (använda de man redan har), köpa begagnad klänning och begagnad kostym?
    -ringar!! enklare variant utan stenar eller specialdesignad med bling bling?

Jag lägger ingen värdering i de exempel jag skrivit utan det är mer en hint om vilka beslut man tvingas ta ställning till när man bestämmer sig för att arrangera ett bröllop.Vi har verkligen vänt och vridit på allt för att få ihop vår budget som är normalstor (70 000 och ca 70 gäster.

Njut av planeringen och lycka till!

• lingon82

Tack för många bra tips som jag inte tänkt på själv!

Något annat jag gjort är att göra en prioriteringslista. Hur viktigt är det att:

-ha 3-rättersmiddag lagad av ett proffs eller räcker en enkel buffé?
    -kunna bjuda HELA bekantsskapskretsen eller bara de närmsta?
    -ha tjusig lokal centralt eller bygdegård som oftast är lite billigare?
    -ha tjusiga blomsterarrangemang gjorda av en florist eller kanske något enklare a la egen trädgård?
    -hyra in en fotograf för proffsiga bilder eller låta syrrans kompis som är hobbyfotograf fota?
    -lägga massor av pengar på fina kläder eller försöka spara in på skor (använda de man redan har), köpa begagnad klänning och begagnad kostym?
    -ringar!! enklare variant utan stenar eller specialdesignad med bling bling?

Jag lägger ingen värdering i de exempel jag skrivit utan det är mer en hint om vilka beslut man tvingas ta ställning till när man bestämmer sig för att arrangera ett bröllop.Vi har verkligen vänt och vridit på allt för att få ihop vår budget som är normalstor (70 000 och ca 70 gäster.

Njut av planeringen och lycka till!

• Juli 2010

lingon82 - att göra en prioriteringslista är superbra !

Har varit tvungen att göra det jag med, det är annars väldigt lätt att man dras med i drömmarnas värld och budgeten rusar iväg längre än man någonsin kommer ha råd med. (det höll på hända här i alla fall).

• lingon82

Juli 2010 skrev 2009-03-29 20:43:01 följande:

Har varit tvungen att göra det jag med, det är annars väldigt lätt att man dras med i drömmarnas värld och budgeten rusar iväg längre än man någonsin kommer ha råd med. (det höll på hända här i alla fall).
    Precis!! Så kände vi med. Dessutom vill gärna folk i bekantskapskretsen berätta för en vad man "måste ha" och hur de hade det. Har man inte en klar bild för sig vad man tycker är viktigt blir det nog precis som du säger att man gör förhastade val.
    Därför är det nog med bra om man har gott om tid till planeringen (har inte med antalet dagar att göra utan hur mycket man hinner uträtta).
Svar på tråden Hur kom ni fram till er budget?