• workoutgirl

Hur kom ni fram till er budget?

Jag sitter och funderar på vad bröllopet kan få kosta, men hur spikar man en budget?
    Gjorde ni en gäslista först och budget sedan eller tvärtom? Hur mycket kalaset kan få kosta beror ju också på hur många man bjuder. Just nu vet jag inte riktigt vart jag ska börja

• Svar på tråden Hur kom ni fram till er budget?
  • MV85

Vår budget är satt efter vad vi räknar med att saker och ting kommer kosta..
    Vi kollade runt en del på nätet vad saker och ting låg på, sen funderade vi över vad som kändes rimligt att lägga på det och sedan skrev vi upp det.
    Vi staplade upp saker och ting i ett exeldokument, och när vi hade fått in allt - inkl. priset från matstället vi valt, hade vi vår budget.
    Antalet gäster anpassas efter den allt eftersom vi ser exakt hur mycket pengar vi kommer ha kvar.. Vilket just nu beror på om vi köper hus eller lägenhet - och där med hur mycket amorteringar vi kommer hamna på och hur stor handpenning vi ska lägga ut av våra sparpengar.

• Lattelover

TS, ni ska definitivt inte bränna hela sparkontot på en fest!

Det som ofta är största utgiftsposten är priset för mat o dryck, vilket såklart varierar me gästantalet. Speciellt om man vill ha "restaurangbröllop" gäller det att undersöka exakt vad som ingår i kuvertpriset, betalar man en fast summa för vinpaket eller efter åtgång etc. Börja med att ta in offerter från olika ställen, väg in faktorer som evt lokalhyra, linnehyra, ingår bröllopstårta och avec etc etc. Sen när ni har några olika alternativ är det enklare att bilda sig en uppfattning om va kalaset kan kosta. Samtidigt gör ni en preliminär gästlista. Vill ni ha 150 gäster, ja då kanske alla 200.000 går åt. Vill ni då skära ned antalet gäster, eller välja ett enklare alternativ.

• bongen80

Om jag får säga så skulle jag lagt mer pengar på vigselringen. Den ska man ju (förhoppningsvis) bära hela livet ut. 200.000 låter som ni har en bra buffert att ta ifrån. Men när ska ni gifta er? Kan ni redan nu börja köpa på er saker från vanliga lönen? Ringar, dekorationer, kläder o skor etc så blir det ju inte lika kännbart på sparkontot. En buffert behöver ni ha kvar i de här osäkra tiderna.

Bestäm först vad det får kosta och sen anpassar ni gästlista, mat osv efter det. Sen beror det ju på hur mycket ni vill göra själva i förberedelser. Vill ni unna er avslappning dagarna innan eller kan ni tänka er att laga mat själva?

• Sååå lurade

Håller med till fullo, När våra grannar sklle gifta sig och bruden fick höra om alla måsten och vad man bör ha med på bröllopet så höll hon på att bli galen. Så man måste verkligen bestämma sig för vad som är viktigt för en själv och vad man kan tänkas lägga lite mindre pengar på. Det jag inte kompromissa med var ringen, men lokalen tog vi den som var närmast vårt hem av praktiska själv och för att det är billigt...

Vår budget berodde på lite på hur mycket vi trodde att vi kunde spendera men ändå ha pengar kvar på kontot när bröllopet var över. Vår budget ligger på 45 000 men då har vi varit väldigt duktiga på att få ner kostnaderna eller haft tur med olika kontakter.

lingon82 skrev 2009-03-29 20:47:48 följande:
    Juli 2010 skrev 2009-03-29 20:43:01 följande:
    Precis!! Så kände vi med. Dessutom vill gärna folk i bekantskapskretsen berätta för en vad man "måste ha" och hur de hade det. Har man inte en klar bild för sig vad man tycker är viktigt blir det nog precis som du säger att man gör förhastade val.Därför är det nog med bra om man har gott om tid till planeringen (har inte med antalet dagar att göra utan hur mycket man hinner uträtta).
  • 040409

Vi satte oss och skrev ner dem vi gärna ville bjuda för att se hur många gäster vi hamnade på då. Sen fick vi prioritera lite bland dem, och letade efter lokaler som rymde alla (stora släkter gjorde att vi satte max på 100 gäster). Vi hade några tankar om att få ganska mkt ordnat på stället som mat, dukning, servering och städning för att föräldrar och syskon skulle slippa dra stort lass där (erfarenheter från tidigare bröllop i familjen spelade in!)

Tack vare att mina föräldrar från början sagt att de skulle stå för mat o lokal (det gjorde de på min systers bröllop med) och att fästmannens föräldrar sen sa att de ville dela på kostnaderna så kunde vi välja ett lite dyrare ställe, och bjuda alla släktingar (som var viktigt för föräldrarna att de blev bjudna, hade vi själva stått för det hade vi fått ha mindre gäster och då hade många släktingar inte fått komma)

Den delen vi själva står för har vi helt enkelt funderat på vad kan vi spara in på, och vad vill vi satsa mer på och så har budgetten formats efter det. Vi har försökt att spara in där vi kan, samtidigt satsat lite på det vi tycker är viktigt.

Vi landar nu på 95 gäster, kostnad totalt ca 90000 inkl bröllopsresa, vi står själva för ca 40000 av det

• FiaoJonny

Vi började med gästlistan, sedan åkte vi iväg och kollade lokal/plats för vigsel och fest. Efter ett par turer landade vi på Häringe slott och efter mailkontakt med dem fick vi fram ett prisförslag. Jag inbillar mig att det är enklare att kalkylera fram priser när man har som vi, vigsel, middag och fest på ett och samma ställe arrangerat av detsamma.

Efter att ha fått uträkningen därifrån körde vi vidare med priset för liveband, inbjudningskort (efter att vi kollat upp ungefär vad vi ville ha), klänning, hans kläder, tärnklänningar, ringar, bröllopsresa (efter var vi trodde att vi ungefär skulle åka),brudfrisyr, make up etc.
    Det var första budgeten, den gjordes kanske för ett år sedan. För ett halvår sedan ändrade vi om budgeten då vissa saker blev billigare eller dyrare än vad vi trott från början.

Vårt bröllop är budgeterat att gå på totalt ca 170'000 inklusive bröllopsresa, då är vi 40 gäster och vi bjuder brudfölje samt toastmaster på övernattning. Nu har vi betalat närmare hälften av bröllopet och beräknar att det kan gå upp med som max 20'000 kr som vi har lagt undan som en säkerhet så att man inte står där på dagen D.

Det viktigaste är väl att man är noggrann i sin budget. Det är ingen idé att föra en budget om man inte ser till att få med nästintill allting. Hellre ha budgeterat för minsta lilla konfetti (om man nu har det) för 20 spänn och sedan ta det från sin egna plånbok istället för bröllopspengarna. På så sätt får man rymd i budgeten också.

• Ravna

Jag och min m2b har lagt upp budgeten såhär.

Vi har gjort en mini,midi och maxi version.
    Jag har satt upp dem som jämförande poster i ett excelark och så kollar vi vad vi har råd med. Maxi vet vi redan kommer gå bort eftersom det landar på över 200.000.
    Grejen är att min m2b är från Azerbaycan och de har hela tjocka släkten på bröllop, vårat kommer bli litet i jämförelse. Just nu är det 100-talet gäster, det hade lätt blivit 400 om vi var i Azerbaycan.
    Vi har hittat den perfekta lokalen (midi-förslaget) och bara festen inkl allt utom vodka (vodka är tydligen ett måste, men det bryr vi oss inte om, folk får köpa sin vodka själva i baren) går på 66.000 kronor för 100 gäster.
    Jag håller på att kolla mini-versionen nu och den lär landa på 50.000 i sin helhet.
    Får vi inte ihop tillräckligt med pengar blir det ju självklart mini, det viktigaste är att vi får gifta oss.
    Men både jag och min m2b vill verkligen ha midi-versionens festlokal.

• Sundance

Jag tycker också att detta med att sätta en budget är jättesvårt. Hur jag än räknar blir det dyrare än vad vår budget tillåter. Funderar på att inte räkna in vigselringen i budgeten faktiskt, utan låta den ligga utanför. Eller så är det bara att lura sig själv. Vi har en budget på 100.000 men hur jag än räknar så får jag inte rum med någon bröllopsresa i den budgeten. Vår hyra av både plats och tält blir riktigt hög men det är så vårt drömbröllop ser ut så här kan vi liksom inte vika oss känner jag. Däremot kommer jag ju ta in offerter på tält från alla möjliga håll. Och så maten och dekorationerna. De blir också dyra.

Här är ett par spartips som jag tyckte var värda att lägga på minnet...

*Gör dina blomsterarrangemang själ. Titta på youtube. Där finns tips om hur du gör enkla men vackra arrangemang. jag sökte på "centerpieces" och det såg faktiskt inte så jättesvårt ut.

*Sprid ut att du letar efter frissör, makeupartist, florist, solist, ja vad det nu är du behöver. Garanterat finns det någon i din bekantskapskrets som känner någon, så att du kanske kan spara några kronor i alla fall om de kan tänka sig att göra det billigare som en goowill-grej. Jag har upptäckt att jag har frissör, makeupartist, kock och sömmerska i min närhet utan att jag visste om det.

*Låt brudbuketten och tärnbuketten/erna bli bordsdekorationer på kvällen. Min brudbukett kommer pryda det bord gästerna möts av, där placeringskorten står utställda.

*Om du inte vill ha betalbar, men inte heller har råd att bjuda på allt, bjud på öl och vin men låt folk betala för drinkarna.

*Servera fint vin till middagen och ett lite billigare i baren senare på kvällen.

*Skippa efterrätten! Låt tårtan bli efterrätten istället.

Kanske inte var direkt spartips du efterfrågade men jag tyckte själv att dessa hjälpte när jag skulle uppskatta vad saker och ting kunde komma att kosta.

• agtiwi

Först gjorde vi en gästlista. Efter det kollade vi runt på internet på vad kläder och ringar ungefär kostade. Sen bestämde vi oss för en meny. Efter det räknade vi ut ungefär vad det skulle kosta och sen plussade vi på några tusen på det för övriga poster. Så vi slutade på 20 000:- och då täcker det alla kostnader förutom bröllopsresan!

• Mailskruttan

Jag är den som styr och ställer med bröllopsplaneringen, och karln drar i handbromsen...

Han vill ha ett litet bröllop för familjen och lägga alla andra pengar på långresa för oss 2 och våra grabbar, jag vill inte heller göra av med mycket pengar, MEN jag vill inte gifta mig en gång i livet och känna att det blev "fjuttigt". HATAR fjuttigt! Vi kom överrens om att äta herrgårdsmiddag med 17 pers (släkten) och så fixar vi gardenparty 3 veckor senare för alla vänner, ca 40 pers?, i komb. med min 30 års fest. Gör maten själv osv. MEN bröllopet är ju höjdpunkten å då äter vi finmiddag i fin salong.

Så jag försöker utan vare sig budget-tak eller nån lista vad som är viktigt, få fram vad jag kan stå ut med och vad karl går med på.

För vissa saker kostar det det kostar, tex ringen (då jag inte kommer räkna med en 20-30 000 kr ring utan mer enkel å fin med diamanter mm mm) eller brudbuketten. Håret har jag redan en bra frisör som jag går till och som kommer ta ca 1000 kr + ev. 3 tärnors hår, och det är skitbilligt jmf med helt vanlig frisör på "stan" som tar 4000-4500 kr.

Jag försöker bara inför varje "inköpsområde" tex barnens kläder, att tänka på om det spelar någon roll om de har "riktiga" kostymbyxor hyrda från bröllopsbutiken i stan för 750 kr eller de som jag köpte på Lindex för 200 kr och som är precis lika fina och som kan användas igen! Det är tydligen viktigt för min m2b att saker kan återanvändas, dvs att man inte bränner alla pengar på en dag. Jag har ju tex. valt bort hyrklänningen där 4500 kr går direkt "förlorat" när dagen är till ända, och satsade på en kinaklänning som man kanske kan sälja (hyr ändå om den blir hemsk!). Skulle dock aldrig tumma på klänningen heller om jag inte trodde det blev bra! Kan inte tänka mig att veta på min stora dag att jag sparade in tex 700 kr på en klänning som inte var drömklänningen, bara för att spara!

Vi lagt krutet på herrgårdsmiddagen och en proffsfotograf, för är korten från bröllopet dåliga så finns ju inget bildbevis mer än släktingars kameror då, på hur fina vi var osv.

Som sambon sa; kvar efter bröllopsdagen finns ringen och korten! (Och kärleken och minnena förhoppningsvis!). Men mina ledord är: Kan sakerna användas igen/säljas, billigt men inte fjuttigt (ska se dyrt ut utan att vara det!) och satsa på de saker som betyder mest för oss (fin-maten, klänning, fotograf mm)

• annanilsson78

Mitt tips är att först och främst fundera hur ni vill att erat bröllops ska vara.
    Vad är viktigt för er?
    Vad vill ni lägga pengar på?
    Hur många gäster?
    Jag tyckte personligen att bröllopstorgets budgetförslag/budgteverktyg var bra att börja med, det är sä mkt som man inte tänker på längs vägen annars...

Svar på tråden Hur kom ni fram till er budget?