Jag är den som styr och ställer med bröllopsplaneringen, och karln drar i handbromsen...
Han vill ha ett litet bröllop för familjen och lägga alla andra pengar på långresa för oss 2 och våra grabbar, jag vill inte heller göra av med mycket pengar, MEN jag vill inte gifta mig en gång i livet och känna att det blev "fjuttigt". HATAR fjuttigt! Vi kom överrens om att äta herrgårdsmiddag med 17 pers (släkten) och så fixar vi gardenparty 3 veckor senare för alla vänner, ca 40 pers?, i komb. med min 30 års fest. Gör maten själv osv. MEN bröllopet är ju höjdpunkten å då äter vi finmiddag i fin salong.
Så jag försöker utan vare sig budget-tak eller nån lista vad som är viktigt, få fram vad jag kan stå ut med och vad karl går med på.
För vissa saker kostar det det kostar, tex ringen (då jag inte kommer räkna med en 20-30 000 kr ring utan mer enkel å fin med diamanter mm mm) eller brudbuketten. Håret har jag redan en bra frisör som jag går till och som kommer ta ca 1000 kr + ev. 3 tärnors hår, och det är skitbilligt jmf med helt vanlig frisör på "stan" som tar 4000-4500 kr.
Jag försöker bara inför varje "inköpsområde" tex barnens kläder, att tänka på om det spelar någon roll om de har "riktiga" kostymbyxor hyrda från bröllopsbutiken i stan för 750 kr eller de som jag köpte på Lindex för 200 kr och som är precis lika fina och som kan användas igen! Det är tydligen viktigt för min m2b att saker kan återanvändas, dvs att man inte bränner alla pengar på en dag. Jag har ju tex. valt bort hyrklänningen där 4500 kr går direkt "förlorat" när dagen är till ända, och satsade på en kinaklänning som man kanske kan sälja (hyr ändå om den blir hemsk!). Skulle dock aldrig tumma på klänningen heller om jag inte trodde det blev bra! Kan inte tänka mig att veta på min stora dag att jag sparade in tex 700 kr på en klänning som inte var drömklänningen, bara för att spara!
Vi lagt krutet på herrgårdsmiddagen och en proffsfotograf, för är korten från bröllopet dåliga så finns ju inget bildbevis mer än släktingars kameror då, på hur fina vi var osv.
Som sambon sa; kvar efter bröllopsdagen finns ringen och korten! (Och kärleken och minnena förhoppningsvis!). Men mina ledord är: Kan sakerna användas igen/säljas, billigt men inte fjuttigt (ska se dyrt ut utan att vara det!) och satsa på de saker som betyder mest för oss (fin-maten, klänning, fotograf mm)