• längelevekärleken

Varför blir så många gravida innan bröllopet?

Ja, vad är det som gör att så många blir gravida innan dem gifter sig, med ett planerat bröllop som kommer? Tycker att detta verkar mycket vanligt...

• Svar på tråden Varför blir så många gravida innan bröllopet?
  • passionsblomman

Ja!

Grattis på din födelsedag förresten!

Jag lovar att det inte är nån fara att närmma sig 40 heller, om nu 26 känns hiskeligt gammalt...
    ..men det är ett biologiskt faktum att fertiliteten hos kvinnor är högst mellan 17 och 25, sedan sjunker den dramatiskt och runt 38 (som jag är ) gör den en djupdykning som är förödande för dem som vill ha barn.

Att inte veta om det och ta med de faktumen i hur man planerar med allt vad det nu är man vill ha in i sitt liv, är dumt och många lurar sig själva att det finns så mycket tid och att allt går att göra sen, en annan dag,
    Just barn funkar det inte så med. Vilket passar dåligt ihop med hur vi lever idag.

Jag menar nu inte att man ska stressa på detta bara för det såklart, men det är värt att notera. Särskilt om man gärna VILL ha barn och möts av att alla tycker man är för unga fast man gott och väl passerat 20.

Hoppas jag inte givit någon ångestkänslor nu, för det var inte meningen isåfall!

MissTiny skrev 2009-04-02 21:34:12 följande:
    Hahaa.. Det där var fel inlägg att läsa just idag, på min 26 årsdag.. Är det så illa alltså att jag har börjat förfalla redan från och med idag?!
  • mandisl

På rosa moln skrev 2009-04-02 21:14:03 följande:

Nä då skulle jag hellre vänta och börja försöka efter, annars kan jag inte dricka champagne på bröllopet ju ;)
    Preciiis. Med tanke på hur roliga viner vi valt så vill jag absolut inte låta bli att dricka just den dagen!
  • konstigabaralillajag

Ok. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min formulering på första svaret i tråden! Men jag menade aldrig ngt illa!
    Grejen jag menade med den var att om man stressar upp sig för mycket kan kroppen låsa sig och ibland göra så att ägglossningen uteblir. När man börjar fokusera på annat som tex ett stundande bröllop kan det hjälpa kroppen att komma igång och ägglossningen kan starta och man blir gravid...
    Det kan vara så för ngr men resten kan det vara andra faktorer...

När jag tog upp "adpotiosgrejen" i inlägget menade jag samma princip... att kroppen kan ha låst sig vilket kan leda till...

Blir säkert påhopp om detta också då det letas fel i text ibland. Så jag tackar för mig och blir påmind ännu en gång varför man inte ska svara i vissa trådar...

• novia72

konstigabaralillajag, du ska kunna svara i alla trådar oavsett din åsikt...om någon blir trampad på tårna får de väl ta det med sina terapeuter ...lr bästa kompis lr nåt. ;)

...jag håller bara med dig KÄNNER MÅNGA som så fort de lagt ner planer på barn, bestämt sig för adoptera lr göra annat...ja, då har de blivit gravida... OCH istället fått två bebisar med månaders mellanrum ibland. ;) vet inte varför det händer , men DU har rätt rätt det händer...

• konstigabaralillajag

Tack för att du förstår vad jag menade...

novia72 skrev 2009-04-03 08:16:59 följande:
    konstigabaralillajag, du ska kunna svara i alla trådar oavsett din åsikt...om någon blir trampad på tårna får de väl ta det med sina terapeuter ...lr bästa kompis lr nåt. ;)...jag håller bara med dig KÄNNER MÅNGA som så fort de lagt ner planer på barn, bestämt sig för adoptera lr göra annat...ja, då har de blivit gravida... OCH istället fått två bebisar med månaders mellanrum ibland. ;) vet inte varför det händer , men DU har rätt rätt det händer...
  • Ore
    konstigabaralillajag skrev 2009-04-03 08:05:52 följande:
    Ok. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min formulering på första svaret i tråden! Men jag menade aldrig ngt illa!Grejen jag menade med den var att om man stressar upp sig för mycket kan kroppen låsa sig och ibland göra så att ägglossningen uteblir.
    Jag förstår att du inte menade något illa, men det kan vara bra att veta att folk kan ta illa upp, och jag vet flera som skulle ta illa upp om de läste vad du skrev.

För övrigt så är ju utebliven ägglossning ett medicinskt bekymmer vid ofrivillig barnlöshet, vare sig den är relaterad till stress eller något annat. De flesta som jag känner som inte lyckats få barn har ägglossning, men blir inte gravida ändå. Och blir otroligt ledsna när någon säger att det bara är att slappna av...

Men jag tror att jag har förklarat vad jag menar tillräckligt nu...

Att vissa verkar tycka det är helt ok att såra folk som innerligt vill ha barn, men inte tycks kunna få det, får väl stå för dem själva... Får ni någon gång dåligt samvete över det så "får ni väl ta det med era terapeuter".
  • novia72

jag menade inget illa med att prata med sin terapeut... ;) det är bra att göra det & det flesta som har långvariga problem med att skaffa barn har på ett lr annat sätt kontakt med terapeut, kurator, psykolog etc

• LB5

Jag undrar om människans evolution leder till att kvinnan framöver kommer att vara som mest fertil i senare ålder, 25-30 kanske... eftersom vi idag lever längre (många lever över 100 år idag) och i ett samhälle som inte är riktigt anpassat för att föda barn vid 17 års ålder (Vill inte trampa någon på tårna här, man kan absolut skaffa barn vid 17) Men det lär ju dröja några 1000 år så det svaret lär jag aldrig få reda på...

passionsblomman skrev 2009-04-02 21:51:45 följande:
    Ja! Grattis på din födelsedag förresten!Jag lovar att det inte är nån fara att närmma sig 40 heller, om nu 26 känns hiskeligt gammalt.....men det är ett biologiskt faktum att fertiliteten hos kvinnor är högst mellan 17 och 25, sedan sjunker den dramatiskt och runt 38 (som jag är ) gör den en djupdykning som är förödande för dem som vill ha barn.Att inte veta om det och ta med de faktumen i hur man planerar med allt vad det nu är man vill ha in i sitt liv, är dumt och många lurar sig själva att det finns så mycket tid och att allt går att göra sen, en annan dag,Just barn funkar det inte så med. Vilket passar dåligt ihop med hur vi lever idag.Jag menar nu inte att man ska stressa på detta bara för det såklart, men det är värt att notera. Särskilt om man gärna VILL ha barn och möts av att alla tycker man är för unga fast man gott och väl passerat 20.Hoppas jag inte givit någon ångestkänslor nu, för det var inte meningen isåfall!
  • Sommarliv

Vi skulle ha gift oss föra året och sen tänkt på att bli gravid efter det. Men nja, planeringen gick inte alls så.. jag blev gravid och vi fick dra fram bröllopet..Men vad gjorde det.. vi fick en till liten pojke som nu är 4 månader..
    Vi gifte oss när han hade dop.. Allt blev så himla bra..
    Så nu har man vart gift i 4 veckor nu på söndag..
    Men det känns mycket längre..

• Villemoa

konstigabaralillajag - förstår också hur du menar och förstår också att du inte skrev så för att såra någon.

Sen är det ju också så att om man hela tiden ska tänka på vad man skriver i ett forum så kommer man att såra väldigt många människor och så länge man inte gör det medvetet är det okej att uttrycka sina åsikter. Man måste ändå kunna få uttrycka det man tror och man kan inte ta ansvar för vad alla ska känna.
    Om man vet med sig att innehållet i en tråd kommer ta upp något man blir illa berörd av så kanske man inte ska gå in i den tråden för det är ju att göra sig själv en otjänst.

Svar på tråden Varför blir så många gravida innan bröllopet?