• Tehya

Bröllopsresa till Gotland?

Hej!
    Vi ska gifta oss den 4/7 och tänkte åka på en fin och mysig resa. För oss är det inte viktigt att åka utomlands utan vi (framförallt jag) känner att Sverige har så mycket att erbjuda också.
    Gotland är lite av min favorit. Däremot vill jag inte bo i Visby utan någonannastans där man kan sitta vid stranden och se på dom fantastiska solnedgångarna samtidigt som man kan bo lite finare. Har ni några tips?

Ni kanske vet andra ställen i Sverige som har hög mysighetsfaktor? Dela gärna med er.

• Svar på tråden Bröllopsresa till Gotland?
  • gotlandsulrika

Ahh, där ska vi ha vårt bröllop! Det är väldigt fint där.

Själva ska vi åka till Dalarna på "bröllopsresa" eftersom vi har hundar vi inte kan lämna bort. Inser att dessa tre nätter kommer att kosta lika mycket som att åka utomlands en vecka. Sverige är dyrt!

Pizan skrev 2009-04-14 13:32:57 följande:
    Det finns som en "italiensk herrgård" på Gotland. Den byggdes av sveriges första proffessor i konst och en dotter från den hallwyska familjen när de gifte sig. Huset och trädgården är placerat så att man kan sitta och se ut över solnedgången och havet. Det finns även en strand, en bra restaurang, och en underbar trädgård. Jag tror man kan bo i själva huset men vi har alltid hyrt ett av de små mysiga husen. Hela stället är underbart romantiskt.Muramaris heter det och här är en länk:www.muramaris.se
  • Pizan
    gotlandsulrika skrev 2009-04-14 15:42:18 följande:
    Ahh, där ska vi ha vårt bröllop! Det är väldigt fint där.Själva ska vi åka till Dalarna på "bröllopsresa" eftersom vi har hundar vi inte kan lämna bort. Inser att dessa tre nätter kommer att kosta lika mycket som att åka utomlands en vecka. Sverige är dyrt!
    Jag har varit på bröllop där för några år sedan och det var nog det bästa bröllop vi har varit på.

Hon som äger det är dessutom jättetrevlig.
  • Tehya
    Pizan skrev 2009-04-14 13:32:57 följande:
    Det finns som en "italiensk herrgård" på Gotland. Den byggdes av sveriges första proffessor i konst och en dotter från den hallwyska familjen när de gifte sig. Huset och trädgården är placerat så att man kan sitta och se ut över solnedgången och havet. Det finns även en strand, en bra restaurang, och en underbar trädgård. Jag tror man kan bo i själva huset men vi har alltid hyrt ett av de små mysiga husen. Hela stället är underbart romantiskt.Muramaris heter det och här är en länk:www.muramaris.se
    Vad mysigt det låter och priset är ju humant också!
    Ska kanske ta en resa efter sommaren när priset har sjunkit och det är lugnare på Gotland. Hur är dom små husen?
    Det verkar som att restaurangen är öppen till slutet av augusti, finns det andra ställen där man kan gå till? (säkert en dum fråga men men..)

Det var ingen dålig tips! Tackar!
  • gotlandsulrika

Muramaris ligger några kilometer norr om Visby. Inne i Visby finns det mycket att välja på även efter sommarens slut. Har egentligen inte upplevt att det är dyrare under somrarna. Efter medeltidsveckan som är vecka 32 är det väldigt lugnt, men det beror på hur mycket folk man orkar med :)

Tehya skrev 2009-04-14 16:05:26 följande:
    Vad mysigt det låter och priset är ju humant också! Ska kanske ta en resa efter sommaren när priset har sjunkit och det är lugnare på Gotland. Hur är dom små husen? Det verkar som att restaurangen är öppen till slutet av augusti, finns det andra ställen där man kan gå till? (säkert en dum fråga men men..)Det var ingen dålig tips! Tackar!
  • Tehya
    gotlandsulrika skrev 2009-04-14 16:15:44 följande:
    Muramaris ligger några kilometer norr om Visby. Inne i Visby finns det mycket att välja på även efter sommarens slut. Har egentligen inte upplevt att det är dyrare under somrarna. Efter medeltidsveckan som är vecka 32 är det väldigt lugnt, men det beror på hur mycket folk man orkar med :)
    Jag vill gärna komma bort från folkmassan här i Sthlm så det får gärna vara lite mindre folk. Funderar på om september är en bra månad att åka dit? Det är lite kallt kanske?
  • gotlandsulrika
    Tehya skrev 2009-04-14 16:19:29 följande:
    Jag vill gärna komma bort från folkmassan här i Sthlm så det får gärna vara lite mindre folk. Funderar på om september är en bra månad att åka dit? Det är lite kallt kanske?
    Det är svårt att säga, beror på vädret. Ibland är det ju jättefint och ibland kan det va hur kallt och BLÅSIGT som helst. Skulle nog ändå rekummendera augusti efter vecka 32.
  • Pizan
    Tehya skrev 2009-04-14 16:05:26 följande:
    Vad mysigt det låter och priset är ju humant också! Ska kanske ta en resa efter sommaren när priset har sjunkit och det är lugnare på Gotland. Hur är dom små husen? Det verkar som att restaurangen är öppen till slutet av augusti, finns det andra ställen där man kan gå till? (säkert en dum fråga men men..)Det var ingen dålig tips! Tackar!
    Jag har bott i de där husen två ggr. Första gången när vi var där på bröllop och sen återvände vi dit på semester några år senare eftersom vi tyckte det var så himla mysigt.

Småstugorna är fräscha och mysiga. Det är ett pytterum med en våningssäng, ett loft med dubbelsäng, och sen ett vardagsrum kombinerat med kök. Varje hus har en utemöbel där man kan grilla osv. Speciellt en stuga som ligger närmast havet har superbra läge. Sen finns det en liten stig där man går ner till stranden på nån minut. Promenar man åt det högra hållet, alltså inte åt Visbyhållet utan det andra, så kommer man till en mysig liten fiskeby. Man kan också promenera till Visby, tror att det tog mellan 1- 1 1/2 timma.

Vi har varit på muramaris under turistsäsongen men just där kändes det inte fullsmockat. Sen så är det ju såklart det inne i Visby. I slutet av augusti kan nog bli jättebra om man har tur med vädret.
  • PID

Nu vill jag också gifta mig på Muramaris! Det låter ju jättemysigt.

Någon som vet vad det kostar att gifta sig där?? På hemsidan finns bara pris på stugorna.

• gotlandsulrika

Hyra av huset kostar ca 8000kr. Ska man anlita deras restaurang med tre rätters middag kostar det runt 1000kr/kuvert. Sen tillkommer personal och dukar, mm. Man får inte ha egen alkohol i huset.

PID skrev 2009-04-19 23:55:13 följande:
    Nu vill jag också gifta mig på Muramaris! Det låter ju jättemysigt.Någon som vet vad det kostar att gifta sig där?? På hemsidan finns bara pris på stugorna.
  • Gotlandsbröllop 2009

Det låter dyrt, men om man åker när det inte är säsong är de billigare.

Det finns ju massor av fina ställen här på ön, många hyr ju ut jättefina sommarhus billigare på sensommaren/hösten. Kolla på Blocket.

Tehya skrev 2009-04-14 12:50:37 följande:
    Det blir nog inte Gotland..:( Gjorde en förfrågan till Smakrike...allt som allt kostar det ca 11.900:- !! Det var dyrt! Istället får vi väl kanske vänta till hösten eller åka utomlands.
  • Fenixx

vi ska åka dit i bröllopsresa med.

• PID
    gotlandsulrika skrev 2009-04-20 08:36:17 följande:
    Hyra av huset kostar ca 8000kr. Ska man anlita deras restaurang med tre rätters middag kostar det runt 1000kr/kuvert. Sen tillkommer personal och dukar, mm. Man får inte ha egen alkohol i huset.
    Oj, det lät ganska dyrt :( Jag har mailat och bett om prisuppgift men har inte fått svar ännu.

Vi har räknat med 1000 kr/kuvert, men då har jag förväntat mig att personal och porslin ingår.
    Vi tänkte att man kunde gifta sig i deras trädgård, men det kanske också kostar 8000 kr?
  • Pizan

På det bröllopet jag var på så fick de ha egen alkohol. Det är jag helt hundra på, men de kan ju ha ändrat.

• Gotlandsbröllop 2009

Muramaris har nog bytt ägare/regi om jag inte missminner mig. Gotlandsulrika du får rätta mig om jag har fel.

• gotlandsulrika

Inte vad jag vet, det är de uppgifter vi fått och vi ska gifta oss där i sommar. Huset Muramaris är en sak, restaurangen Muramaris en annan, det är olika personer o företag som driver dessa. Man måste va tydlig med att man vill va i villan, annars hamnar man på restaurangen..

Jag håller med angående personal(porslin ingår dock), men nu var det viktigt för oss att vara där så vi fick acceptera det.

Gotlandsbröllop 2009 skrev 2009-04-20 15:33:10 följande:

Muramaris har nog bytt ägare/regi om jag inte missminner mig. Gotlandsulrika du får rätta mig om jag har fel.
  • aalexandra

Jag skulle rekomenera Djupvik, ingen aning om hur dyrt det är.. Men fantastiskt vackert och jag har bara hört gott om det. Utsikten är helt enastående, när jag är ute på sightseeing brukar jag åka där förbi o sukta lite

• Tehya

Jahapp...det blir inget resande kanske. Fick reda idag på att om jag får sommarjobb som kriminalvårdare så får jag inte ledigt även om jag gifter mig. Det får bli någon gång i framtiden istället. Får se det på ett positivt sätt istället, man kan spara pengar och sen åka till Kambodja eller något spännande.

Men era tips är ändå guld värda!

Svar på tråden Bröllopsresa till Gotland?