• AlvaStar

Hur långt innan berättade ni för era föräldrar??

Vill gärna höra hur nära inpå bröllopet ni berättat om det hela för era föräldrar!

Vi förlovar oss nu på pingsafton (30/5) och har planerat bröllopet till juni nästa år. Enligt min m2b är det alldeles för tidigt att berätta om bröllopsplanerna vid förlovningen och det stämmer nog. Vi vill ju helst slippa dryga kommentarer om att vi är för tidigt ute...

När berättade/tänker ni andra berätta??

• Svar på tråden Hur långt innan berättade ni för era föräldrar??
  • kenttjej

Vi förlovade oss september -07 och berättade det direkt, svårt o dölja ringarna + att jag omöjligt hade kunnat hålla tyst! Familjen blev glada och hade en liten förlovningsfest för oss. Vi hade inte bestämt vigseldatum då utan sa bara att det låg en bit i framtiden.

Vi bestämde datum för vigsel förra året, drygt 1,5 år innan, och berättade då datumet för våra föräldrar. Vigseln blir i maj nästa år, o tur var väl det eftersom min blivande svärmor redan har gjort upp resplaner då. De flesta verkar nöjda med att vi är tidiga i planeringen, och vi vill ju att alla ska kunna komma.

• Pitlochry

Hmmm, jag och min sambo/särbo har pratat om förlovning och giftemål och vi är båda med på det. För någon vecka sedan kom hans föräldrar ner på besök. På en av kvällarna gick vi ut för att äta. Mitt under huvudrätten sade min sambo/saärbo -Jo, vi har tänkt att gifta oss i Skottland. Jag blev så paff, och det blev hans föräldrar också. Visst har vi pratat om att gifta oss i Skottland. Men inte sagt det till någon annan än oss själva. Säg att jag blev både glad och väldigt paff. Och han står kvar i sina ord. :)

• AlvaStar
    Pitlochry skrev 2009-04-24 18:58:57 följande:
    Hmmm, jag och min sambo/särbo har pratat om förlovning och giftemål och vi är båda med på det. För någon vecka sedan kom hans föräldrar ner på besök. På en av kvällarna gick vi ut för att äta. Mitt under huvudrätten sade min sambo/saärbo -Jo, vi har tänkt att gifta oss i Skottland. Jag blev så paff, och det blev hans föräldrar också. Visst har vi pratat om att gifta oss i Skottland. Men inte sagt det till någon annan än oss själva. Säg att jag blev både glad och väldigt paff. Och han står kvar i sina ord. :)
    Oj, häftigt! Han fick väl "feeling" helt enkelt... Kul! Grattis! :D Då har du ring på fingret snart då...
    hihi
  • Tojk

De får veta med inbjudningen och det är inte alldeles lätt att hålla tyst. Men det kommer vara värt det när de en dag dimper ner i brevlådan och ger hela släkten och vännerna en stor överraskning

• AlvaStar
    Tojk skrev 2009-04-24 19:37:44 följande:
    De får veta med inbjudningen och det är inte alldeles lätt att hålla tyst. Men det kommer vara värt det när de en dag dimper ner i brevlådan och ger hela släkten och vännerna en stor överraskning
    Wow, du tänker alltså vara "iskall"... Imponerande! Önskar att jag också hade det psyket
    Du känner inte att du har behov av att "prata av dig" med nära o kära??
  • Tojk

AlvaStar skrev 2009-04-24 19:42:48 följande:

Wow, du tänker alltså vara "iskall"... Imponerande! Önskar att jag också hade det psyket Du känner inte att du har behov av att "prata av dig" med nära o kära??
    Haha jo, just därför kommer vi skicka ut inbjudningarna ca 2-3 månader innan. Vi behöver hjälp med en del saker så istället för att stressa upp människor 6 veckor innan med att be om hjälp så skickar vi ut inbjudningarna lite tidigare.

Har 1 bra vän som vet, så det är med henne man bollar saker ibland. Så helt iskall är jag inte
  • lillalyckan

Vi förlovade oss i januari iår och ska gifta oss i november 2011, det är att vara ute i gos tid! Alla frågar hela tiden när vi ska gifta oss och då svarar vi. Visst får man mycket dryga kommentarer men skit i det, Vi håller på och sparar en massa pengar för att kunna få allt vi vill ha så det får ta sin tid helt enkelt

• J D

Vi berättade direkt att vi skulle gifta oss nästa sommar (alltså denna sommar) när vi förlovade oss i augusti. Sedan berättade vi datum för våra föräldrar så fort bokning av kyrka och lokal var avklarat. Kring okt. tror jag att det var. Gifter oss exakt ett år efter förlovningen och hade inte haft ngt emot att ha berättat exakt datum direkt om vi hade haft det klart.

Visst folk kanske tycker att det är fånigt med så god planering men det beror oftast, skulle jag tro, på att de faktiskt inte har planerat ngt bröllop själva.

• Tant Doris

Lady o Lufsen skrev 2009-04-14 19:37:21 följande:

Inte alls Vi är ju vuxna och bestämmer själva så vi tyckte inte att vi behövde någons "välsignelse"...våra föräldrar fick veta lika snabbt som alla andra- det vill säga när inbjudan damp ner i brevlådan.
    Samma här
  • duochjag09

Våra föräldrar är de enda (plus våra barn och min bror och svägerska) som kommer att bli bjudna på bröllopet. De kommer att få reda på det när de får ett inbjudningskort på posten Bröllopet är om 3 månader och hoppas på att kunna skicka korten om ett par veckor. Ingen som vet något (vänner och bekanta får reda på bröllopet efter giftermålet) Har dock, som tur är, en vän som vet att vi ska gifta oss. Annars skulle det vara såååå svårt att hålla käft måste ju ha någon att bolla ideer med

Svar på tråden Hur långt innan berättade ni för era föräldrar??