• AlvaStar

Hur långt innan berättade ni för era föräldrar??

Vill gärna höra hur nära inpå bröllopet ni berättat om det hela för era föräldrar!

Vi förlovar oss nu på pingsafton (30/5) och har planerat bröllopet till juni nästa år. Enligt min m2b är det alldeles för tidigt att berätta om bröllopsplanerna vid förlovningen och det stämmer nog. Vi vill ju helst slippa dryga kommentarer om att vi är för tidigt ute...

När berättade/tänker ni andra berätta??

• Svar på tråden Hur långt innan berättade ni för era föräldrar??
  • Förväntan2010

Vi gifter oss om prick ett år och har redan beerättat för föräldrar och tärnor.

Vi kommer skicka ut en "första" inbjudan med en animerad inbjudan och adressen till vår bröllopshemsida i veckan, sedan får dom följa planeringen och hur dagen kommer se ut på hemsidan.

Vi tyckte det kändes smidigast att göra så eftersom vi har många resand gäster som kanske behöver lite tid att planera, och nu har dom MASSA tid! :) Samtidigt som jag inte behöver hålla tyst hahaha

• MulleNuh

Jag ringde och berätta 3 sekunder efter att vi sagt att vi skulle gifta oss.

• BlivandeFruPettersson
    MulleNuh skrev 2009-05-24 10:27:44 följande:
    Jag ringde och berätta 3 sekunder efter att vi sagt att vi skulle gifta oss.
    Haha, been there, done that .

Svävade på små moln efter att vi förlovat oss och ville berätta för precis hela världen, så det blev mass-sms till familj och vänner att "J och jag har förlovat oss, så nu är det officiellt att jag ska bli fru Pettersson nästa sommar".

Vi ska på kyrksafari på semestern i år, och den spenderas hos min pappa med fru (som utnämnde sig själva till bröllopskoordinatorer, man tackar ), så det exakta datumet kommer inte vara någon hemlighet speciellt länge heller.

Resten lär väl få ett save the date någon gång efter det. Har en väninna som gifter sig i Grekland i början av sommaren, så informationen om att det blir en bröllopstät sommar kan nog inte komma ut i för god tid, tror jag...
  • J D

Tant Doris skrev 2009-05-23 23:19:20 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2009-04-14 19:37:21 följande: Samma här

Well, vi berättade för alla som frågade men tyckte ändå att det kändes bäst att berätta datum för föräldrar först eftersom de skulle slippa höra det på omvägar (de är ju ändå mer närstående än vänner även om man oftast träffar vännerna oftare).

• Nippran

Vi förlovade oss den 22/4-08 och berättade för min mamma strax innan det. Hans föräldrar har vi inte så god kontakt med och de kännedom om förlovningen den sommaren när de var på besök. Vi bestämde strax innan jul att vi skulle gifta oss den 22/8-09. Min mamma fick som vanligt reda på det innan samt hans bror och syster. Alla har fått inbjudningskort men hans föräldrar kommer att få det ca 3 veckor innan OSA. Detta bara för att undvika onödigt strul och bestämmande över hur vi ska ha bröllopet.

• MV85

Vi berättar för föräldrar och syskon i höst, när kyrkan är bokad och save the date skickas till långväga gäster.
    Bland vännerna har vi börjat berätta, eller i alla fall jag - för jag kan inte hålla tyst! O för att jag behöver lite hjälp att bolla idéer ibland då m2b inte är särskilt engagerad i planeringen.
    Har dock sagt till var och en att våra föräldrar och syskon inget vet och inget ska veta än. Plus att det inte är någon som känner våra föräldrar direkt.

• Soon2BmrsGroth

Vi berättade lite över 1 år innan det bestämda datumet :)

• Love2010

Vi ska troligen gifta oss nästa år, men har inte berättat. Mina blivande tärnor vet om det och ett par på jobbet. Men jag har satt julafton-stämpel på dem :) "don't open till Christmas". Typ. Vi vill också undvika kommentarer, folk som vill bestämma, människor med tusen åsikter om hur saker och ting ska göras, och också slippa svara på samma frågor flera gånger om. Vi berättar för familj och vänner när vi bestämt Hur, När, Var och vart vi vill åka på bröllopsresa. Då är ramarna klara och vi vet var vi står. Superskönt!

• Mariavw81

Vi kommer att gifta oss den 23 januari nästa år, och jag har berättat för mina föräldrar samt syskon. Men ingen på hans sida vet någonting ännu. Tror att vi kommer att berätta det på söndag för hans föräldrar.
    Jag har tänkt att låta våra vänner få reda på bröllopet när inbjudan skickas ut i augusti någon gång.

• Hjartafró

Vi förlovade oss i mitten av april och berättade för de flesta så fort vi bokat festlokal och kyrka, alltså i början av maj.

• UBW

Förlovade oss förra året och alla fick veta så småningom, gjorde ingen stor sak av det. Nu har vi även bestämt datum och föräldrarna och vänner har vetat hela tiden, har "bollat" idéer med dem hela tiden.
    Efter förlovning så följer bröllop, enligt mig, och därför har det inte varit så viktigt att hemlighålla datumet.
    Nu har alla istället kunna komma med idéer och har varit delaktiga i planeringen.
    Vi gifter oss i maj nästa år.: )

• Sesamy

Vi förlovade oss först utan några direkt planer på giftermål då. Då fick de veta att planerna för förlovning fanns och att det skett dagen efter...

Att vi nu planerar bröllop fick de veta typ dagarna efter vi bestämt oss. Tog några dagar från mitt första ja tills blivande maken verkligen trodde på mig - alltså berättade vi inte förrän han förstod att det var fullt allvar från min sida.
    (Han hade frågat ett antal gånger innan... Alla verkar tro att det är tvärtom, men i vårt fall var det han som började framhärda i frågan)
    Eftersom vi bestämde oss i januari och gifter oss i juli kändes det som att det var lika bra att berätta det på en gång...

Plus att jag står min mamma ganska nära så det hade varit galet konstigt att inte berätta nått! =)

• Mattsson

Samma kväll!
    Det gick ju INTE att hålla det inom sig! Vi ville ju berättar för hela världen, men det fick räcka med våra familjer.

• Sommarbrud2010

Vi har inte spikat datum ännu men nämnt till den närmaste familjen och vänner att det antagligen blir bröllop i augusti nästa år. Så snart datum är spikat kommer vi att meddela även då de närmaste och så skickar vi nog ut save the dates i god tid. Många som bokar in semester långt i förväg så vi tycker att det är bäst att meddela i god tid.

• Annamilla

Vi bestämde att vi skulle gifta oss i mars/april och sen beställde vi ringarn. Vi kommer att förlova oss på Midsommarafton och gifta oss den 22 augusti i år. Mina föräldrar fick veta det strax efter frieriet och det kom som en överaskning. Vi har haft och har än så länge ett distansförhållande då han bor i Skottland. Vi hade redan bestämt oss för att gifta oss men hade nog tänkt vänta ett halvår till. Vi skyndade på det hela när han och jag bestämde oss för att flytta till Australien i början på september Men mitt råd är nog ändå att föräldrar kan behöva minst 6 månader på sig att smälta nyheten :)

• Bedrostobe

Vår förlovning sker nu under sommaren. Vi är redan trolovade. Men vi har inte sagt datum för bröllopet till föräldrar ännu.
    Det kanske vi gör om några månader. Vill få tag i lokal och kyrka först. så trist att få höra dryga kommentarer i detta stadie nämligen

Svar på tråden Hur långt innan berättade ni för era föräldrar??