• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Fru FruLLan

och just det BS
    Angående frågan om två eller en katt.

SJÄLVKLART ska ni ha TVÅ katter!!!!!!! det är ju absolut ingen skillnad i att sköta en elelr två katter. Tvärtom, det finns bara fördelar med att ha två gentemot att ha en.
    Nu har jag ju förstått att er katt visserligen får vara ute på dagana och kan hitta polare så. Men katter älskar sällskap.

Jag skulle ha otroligt dåligt samvete över att lämna en katt ensam om jag bara hade en. Framförallt om katten var inne. Men har man två så har de sällskap av varandra.

det är helt underbart att se våra killar tillsammans. De leker jätrte mycket med varandra, gosar och tvättar varandra, lägger sig på samma ställen och verkligen tyr sig till varandra. Även när vi släpper ut de på landet där de härjar fritt i ett par månader per sommar så leker de massor emd varandra osv.

Så nog har katter glädje av att vara två.

och som sagt, det är absolut inte mer jobb med två än en. Snarare mindre då de sysselsätter varandra. Köp en stor rymlig transportbur (om ni som vi släpar runt på dom titt som tätt) så kan de även åka tillsammans, dvs bara en bur.

Näe fram för att ALLA djur ska ha sällskap!

• MSW

Frullan: Håller egentligen med AM att du ska lyssna på kroppen, men du får väl tala om för doktorn hur du känner/tänker..? Men om du har så ont förstår jag inte hur du orkar tänka på att jobba även om den ena "Bara är kort"!

• Fru FruLLan

AM
    Ja jag vet
    ha ha ha

MEN i ciccis fall så var ju sjukskrivningen mest för BEBISENS skull. Dvs det fanns ju en risk att den skulle komma så för tidigt att det skulle bli jobbigt för bebisen. det var ju inte bra.

I mitt fall finns det ju absolut noll och ingen risk för att Roffe ska må dåligt eller påverkas.
    Det är JAG och min kropp som tar stryk. Roffe mår som en kung där han sitter och hickar i magen.
    Det är en skillnad tycker jag.
    Risk för bebisens hälsa eller inte.

• Fru FruLLan

MSW
    näe
    jag vet faktiskt inte heller varför jag så gäääärna vill jobba månaden ut. Så jävla konstigt. Det är inte så att jag har massor av kul saker att göra på jobbet, tvärtom jag har knappt nåt alls att göra. så....
    kanske är det för att jag är såååå jävla tjurigt envis och vill jobba bara för ATT jag sagt att jag SKA jobba månaden ut.
    Ingen vits egentligen.

jag kan nog bara inte acceptera att min kropp sviker mig. kanske är det det?

• MSW

Frullan: Ja, det är inte lätt när inte kroppen och huvudet är överens.. Hoppas du och doktorn kommer fram till något bra!

• snaily

Fru FruLLan skrev 2009-05-14 11:44:45 följande:

Det är JAG och min kropp som tar stryk. Roffe mår som en kung där han sitter och hickar i magen.Det är en skillnad tycker jag.Risk för bebisens hälsa eller inte.
    Men Frullan, din hälsa och kropp är väl lika viktig som bebisens??

Muggles, ska man kunna knipa så länge?? *prestationsångest* och jag har ju inte ens fött barn...

MSW, jag tycker det bästa är att gå till en butik med kunnig personal som kan kolla på dina fötter och kolla ditt löpsteg när du springer på ett löpband (typ Löplabbet eller liknande). Är ju så individuellt det där med skor.

Måste jobba vidare...
  • muggles

Snaily: inte vet jag Men innan förlossningen kunde jag knipa 3x30s men inte nu...

• muggles

Moa har börjat sjunga! Det är skitkul
    Vi sjöng "lilla snigel akta dig, akta dig, akta dig osv" och hon sjöng med på nästan varenda ord! Med melodi dessutom. Fan, jag blev helt imponerad. De sjunger ju varje dag på dagis men det här har kommit så himla snabbt.

• Fru FruLLan

Snaily: näe risk för bebisens hälsa är MYCKET viktigare tycker jag.
    Min gamla kropp....
    ärshhhhh
    fan det är ju bara smärta, det ska man vel kunna hantera...
    är mest ARG på min kropp för att den gör ont. Konstruktivt va

Och det innebär ju ingen faran för min hälsa, som sagt är det ju bara smärta.
    Även fast det är skiiiit jobbigt att varje steg hugger till.

Snaily. I alla papper om knip övningar jag fått från Bm, rehab och sist hos sjukgymnasten så står enbart att man ska knipa i sekunder och sen släppa, och upprepa en massa gånger. Det är inte hur länge man kan knipa som är grejen enligt dom.
    har man problem emd läckage ska man knpia lite längre varje gång (typ 6 sekunder).

• Fru FruLLan

men klart att knpilängden säger en del om hur starka muskler man har.
    Jag har nog aldrig kunnat köra 30s.
    fast jag har ju inte testat heller....

Svar på tråden Livets stora och små frågor