• SagansMamma

Vad kostade din brudbukett ??

Ska till floristen i nästa vecka och är sjukt nyfiken på vad alla gett för sina buketter??? :) Vore kanon om ni har någon bild :)

• Svar på tråden Vad kostade din brudbukett ??
  • Lissdaniels

Om prist består så hamnar den på ca 1200 och jag hade gissat på ca 2500 så jag är nöjd

Betalar vad de vill ha och skulle aldrig falla mig in att pruta på buketten!

6 juni - när 2 blir 1
  • Helen och Johan

Jag kommer att ge ca 800:- för min bukett som kommer att vara ganska liten med cremefärgade ranunkel, fesia och anemon samt lite grönt.

• passionsblomman
    Vanityfair skrev 2009-04-30 14:05:30 följande:
    Dessa priser som floristerna sätter är rena rama struntpriserna. Ni skulle kunna få blommorna för bara hälften. Floristerna tar sådana överpriser bara för att de vet att det är ett bröllop och då är man beredd att lägga en extra slant.PRUTA säger jag bara för ni skulle kunna få buketterna för halva priset av de ni nämnt! Jag ska betala 1200 för min brudbukett och tre tärnbuketter!Min ska bestå av ranukler, doftärt, liljekonvaljer, anemoner och pioner. Lägg ett skambud och möts på mitten! Läs gärna på lite också!Självklart spelar det stor roll vilka blommor man väljer samt vilken årstid det är, men som sagt, läs på!houseandwedding.blogspot.com
    För att säga det rent ut- BULLSHIT!!!

Så jobbar INGEN av de florister jag känner.

Du ska ha klart för dig att ska du garanteras en viss blomma en viss dag så kan den mycket väl hamna tre och fyrdubbelt i inköpspris för mig som florist. Det priset måste jag tyvärr ta ut i mitt led också.
    Sedan tillkommer arbetskostnad. Och skulle floristen t ut det för ALL tidd som buketten tar från första samtal till leverans, dåskulle vi verkligen snacka andra priser på brudbloomor.

De flaesta florister tar alldeles för dåligt betalt tillskillnad fårn hur du får det att låta.

Kommer du till butiken och lägger en beställning så får du allt vara beredda tt betala vad blommorna och jobbet faktiskt kostar. Börjar du pruta, ja då skulle jag ifrågasätta dina blomval helt enkelt.

Blommor är en lyxvara som betingar ett högt råvarupris. Särskilt vid specialbeställningar, för då har floristen inte längre någon förhandlingspositon gentemot sin leverantör, detasamma gäller HENNES leverantör osv.
    Så, skall 10 extra fina Kallor i en alldeles speciell nyans fraktas för en bruds räkning från Holland, ja då kommer garanterat odlaren att se till att hanfår ut MAX pris för dem.
    En annan dag blev han kanske inte av med dem och fick bita i det sura äpplet och slumpa bort ett helt parti, och då kan jag som florist kanske fynda lika fina i hallen. Men då har jag ju kanske å andra sidan ingen brudbukett som ska bindas den dagen...

Mina priser är inte förhandlingsbara, de är inte i överkant OCH de är baserade på VIT och renhårig verksamhet (till skillnad mot vissa som tex kör allt svart och så dumpar priserna)
    Jag jobbar heller inte gratis. Alltså finns det inget att pruta på.

Att däremot få fria händer inom en budget, så man kan handla prisvärda blommor iastället för förbeställa dyrt, ger ofta ett mycket maffigt resultat i förhållande till priset.
    DÄR finns möjligheter att inte behöva se priset dra iväg.
  • annanilsson78

Jag måste bara lägga mig i lite grann....

Förstår att blommor med bättre kvalitet kostar mer och att med en brudbukett krävs det mer jobb.

Men jag som ska ha en rund liten brudbukett med rosa rosor och vitt sidenband runt stjälkarna har märkt att priserna varierar kraftigt beroende på vem man pratar med!

3 st olika florister (interflora, euroflorist och en lokal handelsträdgård) har gett tre HELT olika priser på "samma" bukett.
    Det skiljer sig från 400 kronor till 1900 kronor! En som inte "kan" blommor tycker att det är märkligt. Sen kan jag ju inte säga nått om kvaliten, men jag antar att det tar relativt kort tid att binda en rund bukett för en van florist? Och att det finns blligare blommor som ändå håller?

Så lite konstigt är det ju att det kan skilja sig så mkt. För egen del skulle jag aldrig pruta. Eftersom det skiljer så mkt kollar jag hellre runt innan och väljer det stället som JAG tycker har det bästa priset.

Men vad vet jag, alla är vi olika:)

• Undertecknad

Vi betalade 700:- för min bukett och makens corsage. Jag blev jättenöjd. Lägger upp en bild på buketten.

• annanilsson78

Jättfin bukett!
    Och för det priset...

Undertecknad skrev 2009-04-30 20:21:09 följande:
    Vi betalade 700:- för min bukett och makens corsage. Jag blev jättenöjd. Lägger upp en bild på buketten.
  • lustrelife
    Vanityfair skrev 2009-04-30 14:05:30 följande:
    Dessa priser som floristerna sätter är rena rama struntpriserna. Ni skulle kunna få blommorna för bara hälften. Floristerna tar sådana överpriser bara för att de vet att det är ett bröllop och då är man beredd att lägga en extra slant.PRUTA säger jag bara för ni skulle kunna få buketterna för halva priset av de ni nämnt! Jag ska betala 1200 för min brudbukett och tre tärnbuketter!Min ska bestå av ranukler, doftärt, liljekonvaljer, anemoner och pioner. Lägg ett skambud och möts på mitten! Läs gärna på lite också!Självklart spelar det stor roll vilka blommor man väljer samt vilken årstid det är, men som sagt, läs på!houseandwedding.blogspot.com
    Åh, detta är ju bara vad du vill tro! Visst kan vissa florister gå med på lite prut men anledningen till att brudbuketter kostar lite mer är pga några andledningar:

1. Materialet kostar extra, så som t.ex handtag, småplock som t.ex pärlor, oasis, band osv...

2. Blommorna MÅSTE hålla en extremt bra kvalitet därför tar dem nästan alltid och beställer in blommor ENDAST FÖR BRUDEN.

3. Extra mycket arbete! florister lägger ner extra mycket tid på en brudbukett och jag som utbildar mig till florist vet vilken skillnad det är mot en vanlig bukett! Vanligast är buketter i hållare dvs i oasis och den oasisklumpen är så otroligt liten! Man måste planera noggrant hur man ska sätta blommorna så att dem sitter hårt! (en brudbukett måste klara mer slit än en bukett som bara står i en vas!) Sedan ska det ju dekoreras och sättas vackert. :)

Allt detta brukar floristerna ta ut en arbetskostnad på ca 300 för och det låter väll rimligt med tanke på allt extraarbete dem gör för att göra buketten så bra som möjligt!
  • lustrelife
    annanilsson78 skrev 2009-04-30 20:08:13 följande:
    Jag måste bara lägga mig i lite grann....Förstår att blommor med bättre kvalitet kostar mer och att med en brudbukett krävs det mer jobb.Men jag som ska ha en rund liten brudbukett med rosa rosor och vitt sidenband runt stjälkarna har märkt att priserna varierar kraftigt beroende på vem man pratar med!3 st olika florister (interflora, euroflorist och en lokal handelsträdgård) har gett tre HELT olika priser på "samma" bukett.Det skiljer sig från 400 kronor till 1900 kronor! En som inte "kan" blommor tycker att det är märkligt. Sen kan jag ju inte säga nått om kvaliten, men jag antar att det tar relativt kort tid att binda en rund bukett för en van florist? Och att det finns blligare blommor som ändå håller?Så lite konstigt är det ju att det kan skilja sig så mkt. För egen del skulle jag aldrig pruta. Eftersom det skiljer så mkt kollar jag hellre runt innan och väljer det stället som JAG tycker har det bästa priset.Men vad vet jag, alla är vi olika:)
    Tänk på att en butik som tar 400 kanske binder buketten i handen, utan handtag eller liknande, vilket försämrar kvaliteten en hel del. Medans de med mellanpriset gör dem i handtag och helt perfekta.
    1900 får du säkert betala om det är en "hög status" butik och dem lägger säkert ner extra tid på din bukett. Men precis som med kläder är det också inom floristiken ibland. Du betalar för märket ;)
  • mc2

Vi betalade 550 kronor för en helt bedårande bukett inklusive binderiet, på Hötorget i Stockholm.... Inget vi hade gjort om vi inte fått så många rekommendationer men vi var helnöjda!

Kolla runt. Så fort det finns ett prefix som bröllops- eller barn- så kostar allt dubbelt så mycket. Man undrar vad de tar betalt för? Knappast blommorna som kostar så mkt. Lycka till att pruta!

• passionsblomman

På Hötorget säljer de blommorna billigare än vad jag som yrkesperson själv kan få dem hos mina grossister. Det är två helt olika världar. Kassaredovisningen skiljer sig också ganska markant i de flasta fall liksom lokalhyror osv.

mc2 skrev 2009-04-30 22:11:19 följande:
    Vi betalade 550 kronor för en helt bedårande bukett inklusive binderiet, på Hötorget i Stockholm.... Inget vi hade gjort om vi inte fått så många rekommendationer men vi var helnöjda!Kolla runt. Så fort det finns ett prefix som bröllops- eller barn- så kostar allt dubbelt så mycket. Man undrar vad de tar betalt för? Knappast blommorna som kostar så mkt. Lycka till att pruta!
    [/citat]
    annanilsson78 skrev 2009-04-30 20:08:13 följande:
    [citat]
    Jag måste bara lägga mig i lite grann....Förstår att blommor med bättre kvalitet kostar mer och att med en brudbukett krävs det mer jobb.Men jag som ska ha en rund liten brudbukett med rosa rosor och vitt sidenband runt stjälkarna har märkt att priserna varierar kraftigt beroende på vem man pratar med!3 st olika florister (interflora, euroflorist och en lokal handelsträdgård) har gett tre HELT olika priser på "samma" bukett.Det skiljer sig från 400 kronor till 1900 kronor! En som inte "kan" blommor tycker att det är märkligt. Sen kan jag ju inte säga nått om kvaliten, men jag antar att det tar relativt kort tid att binda en rund bukett för en van florist? Och att det finns blligare blommor som ändå håller?Så lite konstigt är det ju att det kan skilja sig så mkt. För egen del skulle jag aldrig pruta. Eftersom det skiljer så mkt kollar jag hellre runt innan och väljer det stället som JAG tycker har det bästa priset.Men vad vet jag, alla är vi olika:)
    Jag förstår att det är förvirradnde. Det är det för branschfolket också. Det konstigaste av allt är hur så många verkar kunna stå och arbeta utan att ta betalt för själva arbetet. De allr flesta skulle då behöva ta en timmes arbetskostnad för att göra ett brudbinderi, tiden du lägger ner är för det mesta bra mycket längre än så om du börjar räkna på det.

Utan att hänga ut allt och alla alltför mycket kan jag ju bara påpeka att det "rätta" priset,kanske verkligen inte är det som är det lägsta. Det kanske är DÄR det är något lurt och oseriöst egentligen. Är det ingen som slagits av den tanken?

Men, vi räknar, tänker och gör på många olika sätt och det finns allt från helt okunnigt folk som bara pröjsat och kört igng med sin blomsteraffär, till välutbildat proffisionella och seriösa florister med stor yrkeskunskap. Ofta har de senare en mer gedigen kunskap i att även räkna på sitt arbete.

Sedan finns det självklart även i min bransch en och annan "fin butik på fina gatan med de "rätta kunderna" De kan ta betalt för sitt namn och goda rykte också. Precis som i alla branscher, "vill man ha det bästa och fint ska det va" kommer alltid att sälja.
Svar på tråden Vad kostade din brudbukett ??