• SagansMamma

Vad kostade din brudbukett ??

Ska till floristen i nästa vecka och är sjukt nyfiken på vad alla gett för sina buketter??? :) Vore kanon om ni har någon bild :)

• Svar på tråden Vad kostade din brudbukett ??
  • Luucie
    passionsblomman skrev 2009-05-01 00:28:47 följande:
    Jo, det behöver jag faktiskt och det är inte så konstigt att jag blir heller. Det gäller mitt yrke och mitt levebröd och jgag är SÅ trött på "det kostar mer för att du säger bröllop"-grejen så jag spyr.Visst finns det säkert de som tar väldigt höga priser, men det finns fler som tar för låga och de är i förlängningen värre, för det urholkar braschen, och gör att det inte går att leva på yreket, vilket i sin tur gör att det inte kommer att finans specialbinderier längre till slut.En gång i tiden var florist ett ansettt yrke och man värdesatte blommor högt. Nu tror man att det bara är att binda ihop och inte fasen kan det vara så svårt osv.Jag pratar också om mina erfarenheter. Dessutom behöver ju höga priser inte vara oärliga, de är kanske bara marknadsmässiga. Oärligt är väl om man ljuger osv.Var din kusin jobbat det vet ju inte jag, men ingenstans i stockholmsbutikerna jag jobbat i gör man som du beskriver.
    I hear ya!

Nu är inte jag florist men samma sak förekommer i min bransch. Det är ett jäkla tjat om priser hit och dit.

Finns massor av anledningar att folk tar olika priser!

För att fatta måste man nog ha direkt insyn i just den personens verksamhet. Det finns ju ingen som vet vad man betalar för lokal, material, personal, vidareutbildning och övriga omkostnader samt att man kanske vill kunna ta ut en ok lön för det jobb man gör!

I min bransch tävlar man, vidareutbildar sig, springer på mässor och försöker på alla sätt som går att hålla sig uppdaterad och med i matchen.
    Det kostar men det betalar sig också genom att man faktiskt kan ta mer betalt för sin erfarenhet och kompetens.
    Så är det i alla yrken, inget konstigt med det.

Alla människor kan göra allting själva och det blir säkert billigare men tyvärr...sällan lika bra!
    Så är det med det.
  • Vanityfair

Ok, men då är de ju bra att det finns florister med billigare lokaler då och lägre omkostnader så att vi som inte har så mycket pengar har råd att också få fina blommor till vårt bröllop! Orättvist vore det annars!

Därför är det värt att se sig om med andra ord ch inte bara ta första bästa florist!

Luucie skrev 2009-05-01 01:01:21 följande:
    I hear ya!Nu är inte jag florist men samma sak förekommer i min bransch. Det är ett jäkla tjat om priser hit och dit.Finns massor av anledningar att folk tar olika priser!För att fatta måste man nog ha direkt insyn i just den personens verksamhet. Det finns ju ingen som vet vad man betalar för lokal, material, personal, vidareutbildning och övriga omkostnader samt att man kanske vill kunna ta ut en ok lön för det jobb man gör!I min bransch tävlar man, vidareutbildar sig, springer på mässor och försöker på alla sätt som går att hålla sig uppdaterad och med i matchen.Det kostar men det betalar sig också genom att man faktiskt kan ta mer betalt för sin erfarenhet och kompetens.Så är det i alla yrken, inget konstigt med det.Alla människor kan göra allting själva och det blir säkert billigare men tyvärr...sällan lika bra!Så är det med det.
  • Tindragull

Vet inte exakt vad mina blommor kommer kosta. Det beror ju på råvarupriset den dagen...
    Gillar stället jag beställde blommorna och jag betalar vad det kostar den dagen. Sen att jag vet att de ligger bra till i pris på arbetet gör ju inte mig ledsen direkt...

• MissDoe

Samma här. En sak som vi kanske glömmer är att vi brudar också har en del i prisbilden. Vår florist berättade att han fått en beställning på en brudbukett med kallor ifjol och innan det var dags att beställa blommorna hade han inköpspris nästan dubblats... pga att det var sån enorm efterfrågan på brudbuketter med kallor. Han hade fått ringa till bruden 2-3 gånger och beklaga att det skulle bli dyarare än väntat. Så ska man ha riktigt billiga blommor ska man alltså välja nåt som är i säsong och som ingen annan vill ha..

Tindragull skrev 2009-05-01 01:14:25 följande:
    Vet inte exakt vad mina blommor kommer kosta. Det beror ju på råvarupriset den dagen...Gillar stället jag beställde blommorna och jag betalar vad det kostar den dagen. Sen att jag vet att de ligger bra till i pris på arbetet gör ju inte mig ledsen direkt...
  • passionsblomman
    Vanityfair skrev 2009-05-01 00:38:10 följande:
    Hur blir det då om du som florist säger ett pris till mig som kund och så är dagspriset när du väl ska köpa in blommorna dubbelt så högt på blomman än överenskommet pris?I så fall kan man ju säga att det inte finns ett pris på blommor?
    Jag säger aldrig ett exakt slutpris om det är en förbeställning på tex si och så många Pioner eller Kallor. Då upplyser jag om var det BRUKAR ligga och braskar för att det KAN bli dyrare och kollar av att det är ok med kunden och jag är noga med att ge alternativ och kolla upp HUR gärna kunden vill ha just den blommman.
    Jag enger ett pris varomkring jag tror det kommer hamna och också var jag tror "skräckpriset" har för värstanivå.

Att ange en maxbudget och sedan vara beredd att rätta sig efter den är inte samma sak som att pruta.
    Säger någon: deta har jag, kan jag få ditten eller datten för det, så svarar jag såklart utifrån rimligheten i kundens förhoppningar.

Det som gjorde mig upprörd med ditt första inlägg är att den typen av påståenden underminerar min trovärdighet när jag försöker förklara fakta, och istället får folk som läser det du skriver för sig att det är struntpriser och hutlösheter som anges som prisnivåer. Att jag lika gärna skulle kunna sälja mina blommor för halva det priset. Det är ett förbaskat magstarkt påstående.

Occh ja, det är tur att det finns olika florister och utbud, som med allt annat. Det är tur att det finns olika kunder också.

Jag tycker förresten att det vore konstigare om allt kostade lika överallt. Det är ju faktiskt fri prissättning och inte monopol i handeln. Hur folk tänker när de prissätter, får de stå för var och en själva.
  • Vanityfair
    passionsblomman skrev 2009-05-01 19:28:36 följande:
    Det som gjorde mig upprörd med ditt första inlägg är att den typen av påståenden underminerar min trovärdighet när jag försöker förklara fakta, och istället får folk som läser det du skriver för sig att det är struntpriser och hutlösheter som anges som prisnivåer. Att jag lika gärna skulle kunna sälja mina blommor för halva det priset. Det är ett förbaskat magstarkt påstående.Occh ja, det är tur att det finns olika florister och utbud, som med allt annat. Det är tur att det finns olika kunder också.Jag tycker förresten att det vore konstigare om allt kostade lika överallt. Det är ju faktiskt fri prissättning och inte monopol i handeln. Hur folk tänker när de prissätter, får de stå för var och en själva.
    Ja, jag vet det kanske var lite sådär snyggt uttryckt av mig och jag ber om ursäkt om jag gjort dig upprörd! Jag ville bara understryka att man kan få buketterna billigare om man bara lägger ned lite tid och verkligen pratar med floristen. Sen kanske det kom ut lite klumpigt! :)
    jag trodde helt allvarligt från början att alla mina blommor skulle kosta runt 6.000, den prisuppgiften fick jag från florist nr.1. Men nu är vi nere i 3.000 istället och då blir man ju skeptisk till hur det går till är priserna sätts? Speciellt om butikerna ligger i en stad med 30.000 invånare och ungefär 500m från varandra! Men jag ska kolla upp denna florist närmare... det låter intressant!
  • passionsblomman

Jag förstår mycket väl att det blir förvirrat, och visst ska man vara prismedveten. Men det kan finnas en för billig del av handeln också, och där ska man också ifrågasätta anser jag.

Står jag tex och betalar riktiga löner med schysst ob-tillägg, sem ersättning osv, kan jag inte konkurrera prismässigt med den som ger sina tjejer 85 spänn svart i handen och inte har en enda försäkring...sådana faktorer finns ju också.

Jag inser att du inte menar ngt illa och jag är inte sur på dig. Rent allmänt gör dock ämnet mig ofta väldigt engagerad och ibland skitarg. Sorry om jag brusade upp onödigt mycket.

Vanityfair skrev 2009-05-01 20:00:07 följande:
    Ja, jag vet det kanske var lite sådär snyggt uttryckt av mig och jag ber om ursäkt om jag gjort dig upprörd! Jag ville bara understryka att man kan få buketterna billigare om man bara lägger ned lite tid och verkligen pratar med floristen. Sen kanske det kom ut lite klumpigt! :)jag trodde helt allvarligt från början att alla mina blommor skulle kosta runt 6.000, den prisuppgiften fick jag från florist nr.1. Men nu är vi nere i 3.000 istället och då blir man ju skeptisk till hur det går till är priserna sätts? Speciellt om butikerna ligger i en stad med 30.000 invånare och ungefär 500m från varandra! Men jag ska kolla upp denna florist närmare... det låter intressant!
  • Vanityfair
    passionsblomman skrev 2009-05-01 20:12:34 följande:
    Jag inser att du inte menar ngt illa och jag är inte sur på dig. Rent allmänt gör dock ämnet mig ofta väldigt engagerad och ibland skitarg. Sorry om jag brusade upp onödigt mycket.
    Haha, det är lugnt såklart! Men nu har jag fått upp ögonen för detta och måste som sagt genast undersöka saken vidare! ;)
    trevlig kväll!
    Visst du förresten om dessa rosor gick att få tag på på kvist:
    houseandwedding.blogspot.com/2009/04/engelska-buskrosor-david-austin.html
    Gärna modellen Rosa Queen Of Sweden?
  • passionsblomman

Vet inte ärligt talat. Det måste kollas med leverantörer.
    Fråga henne du har kontakt med vad hennes grossist säger!

Vanityfair skrev 2009-05-01 20:22:40 följande:
    Haha, det är lugnt såklart! Men nu har jag fått upp ögonen för detta och måste som sagt genast undersöka saken vidare! ;)trevlig kväll! Visst du förresten om dessa rosor gick att få tag på på kvist:houseandwedding.blogspot.com/2009/04/engelska...Gärna modellen Rosa Queen Of Sweden?
  • Sonja68

I vår lilla stad så finns två blomsterhandlare. Priset på mina blommor skilde inte så mycket men den ena tog 350 kr i konsultationsavgift och den andra inte. Där i låg skillnaden för mig. Jag visste redan vad jag ville ha på ett ungefär så det kändes onödigt att betala för konsultation. NÅGON liten fråga måste man väl få ställa utan att det ska kosta 350 kr direkt, det gör man ju även när man köper andra "vanliga" buketter. Dessutom fick jag jättebra respons från min florist och hon förstod mig. Jag angav också hur mycket jag ville lägga på buketten, vad jag tänkt mig och frågade om det var realistiskt. Hon föreslog att byta ut gerbera mot mestadels germini för att komma ner på min nivå och kunna hitta rätt färger som motsvarade mina önskemål.
    Cousage var 100 kr billigare hos dem också. Peanuts, men man kollar ju på helhetspriset för allt tillsammans.
    Jag fick intrycket av att den andra affären satt fasta priser, de stack bara en bröllopspärm i min hand och där stod det "Brudbuketter: 350 kr konsultation, blommor 800 kr och uppåt, Cousage: 175 kr", medan "min" affär utgick ifrån vilka blommor och vilken typ av bukett, hur mycket jobb de måste lägga ner på att binda den osv. Kan det vara så, Passionsblomman, du som är i branschen? Trots detta så har "min" affär generellt lite dyrare priser på blommor, men jag tror det har att göra med dyrare lokaler, dyrare personalkostnader, osv. Men trots detta fick vi även rabatt på tulpanerna till borden eftersom vi köpte allt från dem; brudbukett, cousage, tulpaner till bordsdekorationerna, samt flera andra buketter (bekanta som fyllde år i samma veva). SAmt att vi berättade för våra bekanta hur väl bemötta vi blivit av floristen och medarbetarna i denna affär, med påföljden att de också köpte blommor (till oss) hos dem!
    Jag betalar gärna för jobbet med buketten, men kände att jag inte ville betala 350 kr med automatik bara för att jag skulle ha en brudbukett. Jag förstår att det finns brudar som engagerar sina florister i månader med frågor och ändringar och special hit o dit, då är det okej, men jag var inte en så "besvärlig" brud, jag beskrev vad jag ville ha och floristen fick sedan själv komponera ihop buketten.

• målerskan

Jag betalar 300 för min brudbukett. Den ska likna den i galleriet, men med gröna nejlikor istället för rosor. Sen betalar vi 300 kr till för mannens corsage och en näbbbukett. Grönt, enkelt och naturligt, lite busigt!

• Sååå lurade

Buketten plus coursagen som vi har i mitt galleri kostade totalt 1500kr. Rosor, fresia och några germina var mitt önskemål

• passionsblomman

Sonja68: Ja jag tycker du beskriver på ett bra sätt två olika sätt att arbeta. Båda har fördelar och nackdelar och företsagaren själv får ju utifrån vad man vill sända för signaler till sina kunder själva avgöra hur man markandsför sig och prissätter.

Många har som policy att alltid boka brudsamtal/konsultation enskilt så man ska känna från båda håll att tid verkligen är avsatt för bruden.Jag tror det är ett sätt att också visa att man tar brudbinderier på allvar och som något speciellt som förtjäner och behöver lite särskild uppmärksamhet.

Sedan tar vissa ingen avgift för den, men bakar in det i arbetskostnad eller blompris. Andra tar handpenning, vissa ine. Någon kanske verkar "bjuda" på allt möjligt men har högre priser på blommorna osv osv. Det finns många olika sätt att fungera som företagare.

För egen del är jag mycket för att kunna speca upp vad som är vad, och jag tänker nog mer som din florist. Sedan är man ju tvungen att anpassa sig till vart man jobbar och göra som chefen säger, så jag har varit i butiker med olika arbetssätt.
    Gemensamt för alla är dock att ingen kryddat priserna bara för att det är till bröllop.

• lussebulle

187 kr. Då får jag 7 st rosa gerbera med långa skälkar med fint vitt sidenband. Barnen får varsin gergera med vit brudslöja i. Billigt tycker jag

• A Table

gosch vad ni betalar foer blommorna. vad har haent med denna dag, allt aer saa himmla dyrt och verkar inte goera er alla noejda i slutaenden.

vet ej om du har bra blomsterbutiker daer du bor, jag koepte orkideer, stora vita, som jag band med stora groena bananblad(laetta att vika/boeja etc). stora tjocka sidenband som jag band omkring buketten. under banden hade jag satt ett vatt papper och en plastpaase foer att halla buketten vid liv hela dagen.den var som ny 5dgr senare. brudnaebbar hade samma bukett dock mindre och min man/bestman/ toastmaster etc hade samma orkidee i knapphaalet paa fracken.

koep blommor och prova om du inte aer van att binda blommor/buketter. det aer enklare aen du tror.

• Sååå lurade

Ja vi väljer alla olika vad vi vill lägga pengar på... Jag prioriterade bort att göra min bukett själv eftersom matlagning för 65personer tog all vår tid dagen innan. men så bjöd vi alla gäster på italiens buffé för 4000kr. Då kan jag lägga 1500kr på att få min bukkett färdig. och jag var verkligen supernöjd också...

A Table skrev 2009-05-06 12:18:33 följande:

gosch vad ni betalar foer blommorna. vad har haent med denna dag, allt aer saa himmla dyrt och verkar inte goera er alla noejda i slutaenden.vet ej om du har bra blomsterbutiker daer du bor, jag koepte orkideer, stora vita, som jag band med stora groena bananblad(laetta att vika/boeja etc). stora tjocka sidenband som jag band omkring buketten. under banden hade jag satt ett vatt papper och en plastpaase foer att halla buketten vid liv hela dagen.den var som ny 5dgr senare. brudnaebbar hade samma bukett dock mindre och min man/bestman/ toastmaster etc hade samma orkidee i knapphaalet paa fracken.koep blommor och prova om du inte aer van att binda blommor/buketter. det aer enklare aen du tror.
  • johanna anders

gosch vad ni betalar foer blommorna. vad har haent med denna dag, allt aer saa himmla dyrt och verkar inte goera er alla noejda i slutaenden.vet ej om du har bra blomsterbutiker daer du bor, jag koepte orkideer, stora vita, som jag band med stora groena bananblad(laetta att vika/boeja etc). stora tjocka sidenband som jag band omkring buketten. under banden hade jag satt ett vatt papper och en plastpaase foer att halla buketten vid liv hela dagen.den var som ny 5dgr senare. brudnaebbar hade samma bukett dock mindre och min man/bestman/ toastmaster etc hade samma orkidee i knapphaalet paa fracken.koep blommor och prova om du inte aer van att binda blommor/buketter. det aer enklare aen du tror.
    Helt enig! Tänker också försöka själv. Den finaste brudbukett jag sett var en super enkel med 5 vita kallor med ett vitt sidenband runt... Hur svårt kan det vara att göra själv ;)
    Sen om de vissnar, so what... de ska ju ändå slängas!
  • passionsblomman

Nej där är nog det viktigaste istället att du ser till att få dem hembeställda i god tid, eftersom fina kallor inte är ngt man alltid har hemma. Den stora kostnaden i den typen av Kallabuketter är också nästan helt blomkostnaden. Ibland kan Kallor kosta skjortan. Så, det kan bli förhållandevis dyrt ändå, fast manlindar bandet själv.

johanna anders skrev 2009-05-07 08:38:19 följande:

Helt enig! Tänker också försöka själv. Den finaste brudbukett jag sett var en super enkel med 5 vita kallor med ett vitt sidenband runt... Hur svårt kan det vara att göra själv ;)Sen om de vissnar, so what... de ska ju ändå slängas!
Svar på tråden Vad kostade din brudbukett ??