• SagansMamma

Vad kostade din brudbukett ??

Ska till floristen i nästa vecka och är sjukt nyfiken på vad alla gett för sina buketter??? :) Vore kanon om ni har någon bild :)

• Svar på tråden Vad kostade din brudbukett ??
  • Luucie

Lite OT: Men jag som är ett litet känslotroll går ganska mycket på människan som ska göra min blommor...Alltså ganska viktigt att vi ser och hör samma saker. Och att jag gillar henne annars får jag dåliga vibbar i mina blommor Ja jag vet det låter kanske flummigt men så tänker jag!

Och nu har vi konfererat om mina blommor via mail och i butiken flera ggr under de senaste två-tre månaderna och då är ändå själva inköpsjobbet och binderiet kvar!
    Blir inte så dyrt om man tänker på det...

Sen har jag haft en väldigt tråkig erfarenhet när det gäller att välja "fin butik" med "kändiskunder". Aj vad fel det blev och på min mammas begravning dessutom. Riktigt trist...
    Men där skulle jag gått på magkänsla för det kändes inte ok när vi gjorde beställningen.

Och jag måste säga att jag inte förstår denna totala ovilja mot att betala för ett hantverk?
    Folk ser buketten lika mycket som de ser klänningen, håret och allt annat som folk gladeligen betalar för...

NU stackars TS: Lycka till och jag hoppas att min bukett kommer att se ut ungefär såhär fast med ljusrosa pioner istället för vita och så byter vi ut bladen mot svarta kallor!
    www.italianlakeswedding.com/blog/wp-content/uploads/2008/03/peony-bouquet.jpg

• Luucie

Och just det! Pris! Ca 2600 för brudbukett, 5 tärnbuketter,2 corsager.
    Sen kan det hoppa några hundralappar hit eller dit beroende på vad pioner och kallor kostar just då...Jag lägger mig inte i det för jag vill ha det jag vill ha så jag betalar vad det kostar

• passionsblomman

Det är kunder som du Luucie som gör att det fortfarande ens finns ett behov av brudbinderier. När ingen längre efterfrågar just det du gör, då blir det bara hötorget och plantagen kvar. Med sina jättebästa billigste sååååålika fina blommor och brudbuketter.

(jag håller absolut med om att dyrast och "finast" inte alls behöver vara bärt, men det säljer att heta Toni&Guy" eller Björn Axén när man klipper folk, och detasmma finns överallt.

Jag tycker "personligt" är viktigt. Det tar ofta väldigt mycket mer tid än dussinjobb och "beställ fort och betala så jag kan ta nästa kund" Då blir det lite dyrare också, men förhoppningsvis en bra och god känsla.

Luucie skrev 2009-04-30 23:46:15 följande:
    Lite OT: Men jag som är ett litet känslotroll går ganska mycket på människan som ska göra min blommor...Alltså ganska viktigt att vi ser och hör samma saker. Och att jag gillar henne annars får jag dåliga vibbar i mina blommor Ja jag vet det låter kanske flummigt men så tänker jag!Och nu har vi konfererat om mina blommor via mail och i butiken flera ggr under de senaste två-tre månaderna och då är ändå själva inköpsjobbet och binderiet kvar!Blir inte så dyrt om man tänker på det...Sen har jag haft en väldigt tråkig erfarenhet när det gäller att välja "fin butik" med "kändiskunder". Aj vad fel det blev och på min mammas begravning dessutom. Riktigt trist...Men där skulle jag gått på magkänsla för det kändes inte ok när vi gjorde beställningen.Och jag måste säga att jag inte förstår denna totala ovilja mot att betala för ett hantverk?Folk ser buketten lika mycket som de ser klänningen, håret och allt annat som folk gladeligen betalar för...NU stackars TS: Lycka till och jag hoppas att min bukett kommer att se ut ungefär såhär fast med ljusrosa pioner istället för vita och så byter vi ut bladen mot svarta kallor!www.italianlakeswedding.com/blog/wp-content/u...
  • Vanityfair
    passionsblomman skrev 2009-04-30 19:17:11 följande:
    För att säga det rent ut- BULLSHIT!!! Så jobbar INGEN av de florister jag känner.Du ska ha klart för dig att ska du garanteras en viss blomma en viss dag så kan den mycket väl hamna tre och fyrdubbelt i inköpspris för mig som florist. Det priset måste jag tyvärr ta ut i mitt led också.Sedan tillkommer arbetskostnad. Och skulle floristen t ut det för ALL tidd som buketten tar från första samtal till leverans, dåskulle vi verkligen snacka andra priser på brudbloomor.De flaesta florister tar alldeles för dåligt betalt tillskillnad fårn hur du får det att låta.Kommer du till butiken och lägger en beställning så får du allt vara beredda tt betala vad blommorna och jobbet faktiskt kostar. Börjar du pruta, ja då skulle jag ifrågasätta dina blomval helt enkelt. Blommor är en lyxvara som betingar ett högt råvarupris. Särskilt vid specialbeställningar, för då har floristen inte längre någon förhandlingspositon gentemot sin leverantör, detasamma gäller HENNES leverantör osv.Så, skall 10 extra fina Kallor i en alldeles speciell nyans fraktas för en bruds räkning från Holland, ja då kommer garanterat odlaren att se till att hanfår ut MAX pris för dem.En annan dag blev han kanske inte av med dem och fick bita i det sura äpplet och slumpa bort ett helt parti, och då kan jag som florist kanske fynda lika fina i hallen. Men då har jag ju kanske å andra sidan ingen brudbukett som ska bindas den dagen...Mina priser är inte förhandlingsbara, de är inte i överkant OCH de är baserade på VIT och renhårig verksamhet (till skillnad mot vissa som tex kör allt svart och så dumpar priserna)Jag jobbar heller inte gratis. Alltså finns det inget att pruta på.Att däremot få fria händer inom en budget, så man kan handla prisvärda blommor iastället för förbeställa dyrt, ger ofta ett mycket maffigt resultat i förhållande till priset.DÄR finns möjligheter att inte behöva se priset dra iväg.
    Men kära vän du behöver inte bli så upprörd! :)
    Jag pratar bara utifrån mina erfarenheter. Min kusin har jobbat som florist och det var hon som berättade det för mig om överpriser gällande bröllop. Visserligen jobbade hon i sthlm och där kanske det är en annan sak! Men jag frågade på 3 olika ställen och alla gav som sagt olika prisuppgifter på samma bukett. Jag säger bara att det gäller att man är påläst för jag tror visst att somliga tar skampriser även om kanske inte DU gör det och det är ju jättebra att du är ärlig i så fall. Jag var inte helnöjd med mitt första bud så jag läste på och gick till en annan florist, visade att jag kunde lite och fick ett bättre pris. Så är verkligheten och jag ville bara hjälpa blivande brudar så att de inte betalar överpris. Tycker inte du det?
  • brud27juni

Jag har betalat 1200 kr för min och min tärnas bukett osm enast kommer att bestå av vita Calla liljor med ett enkelt band runt om. :) Fick vlja hur stor och maffig bukett jag ville för ett fast pris och valde detta för att jag älskar dessa blommor. :)

• Heloise

2000kr i runda slängar kommer en brudbukett, 3 corsager och ett blomspänne kosta. Men då har jag valt blommor som är i säsong och även bett henne välja blommor utifrån det. Dvs hon har fått rätt fria händer, men i nu länget kommer det vara blå riddarsporrar, fjärilslavender och salvia, bild finna i galleriet( den blå buketten).

• brud27juni

Iof så köpte vi ett helt blommserpaket bestående av vita Callor och vita liljor. med dekoration i kyrkan, feslokalen (bord, entré å sånt), buketter, dek på tårta, 2 corsager i vita Calla samt 20 corsager vita rosor.

• passionsblomman

Jo, det behöver jag faktiskt och det är inte så konstigt att jag blir heller. Det gäller mitt yrke och mitt levebröd och jgag är SÅ trött på "det kostar mer för att du säger bröllop"-grejen så jag spyr.

Visst finns det säkert de som tar väldigt höga priser, men det finns fler som tar för låga och de är i förlängningen värre, för det urholkar braschen, och gör att det inte går att leva på yreket, vilket i sin tur gör att det inte kommer att finans specialbinderier längre till slut.
    En gång i tiden var florist ett ansettt yrke och man värdesatte blommor högt. Nu tror man att det bara är att binda ihop och inte fasen kan det vara så svårt osv.

Jag pratar också om mina erfarenheter. Dessutom behöver ju höga priser inte vara oärliga, de är kanske bara marknadsmässiga. Oärligt är väl om man ljuger osv.
    Var din kusin jobbat det vet ju inte jag, men ingenstans i stockholmsbutikerna jag jobbat i gör man som du beskriver.

Vanityfair skrev 2009-04-30 23:52:35 följande:
    Men kära vän du behöver inte bli så upprörd! :)Jag pratar bara utifrån mina erfarenheter. Min kusin har jobbat som florist och det var hon som berättade det för mig om överpriser gällande bröllop. Visserligen jobbade hon i sthlm och där kanske det är en annan sak! Men jag frågade på 3 olika ställen och alla gav som sagt olika prisuppgifter på samma bukett. Jag säger bara att det gäller att man är påläst för jag tror visst att somliga tar skampriser även om kanske inte DU gör det och det är ju jättebra att du är ärlig i så fall. Jag var inte helnöjd med mitt första bud så jag läste på och gick till en annan florist, visade att jag kunde lite och fick ett bättre pris. Så är verkligheten och jag ville bara hjälpa blivande brudar så att de inte betalar överpris. Tycker inte du det?
  • passionsblomman

jag tycker föressten att skammen i priserna ligger hos dem som betalar svarta löner, handlar svart av oseriösa levernantörer och inte redovisar sina inkomster, eller köper sekunda varor och säljer dem som om det vora A-valitét men till ett pris som verkar billigt trots att man tar betalt för rena skiten.

DE handlarna-jag skulle kunna namnge ett flertal, verkar säkert jättebilliga och bra och de dealar säkert priser hit och dit också, men borde i själva verket inte få driva ngn verksamhet alls och en del av dem borde sitta i fängelse. Men, vaffan, bara buketten kostar 500 spänn så bryr man sig kanske inte om det.
    Som vanligt: verkar ngt lite för bra för att vara snart - då är det antagligen det också.

• Vanityfair

Ok, bli upprörd då. :)
    Jag har precis börjat att hänga här på bröllopstorget och jag har inte varit delaktig i tidigare diskussioner i det här ämnet. Jag tycker bara, som andra påpekat, att det känns lite lustig när man får 3 olika priser från 3 olika florister på samma bukett (hade bild med mig så alla fick samma önskemål). Tycker inte du att det känns konstigt?

Hur blir det då om du som florist säger ett pris till mig som kund och så är dagspriset när du väl ska köpa in blommorna dubbelt så högt på blomman än överenskommet pris?
    I så fall kan man ju säga att det inte finns ett pris på blommor?

Jag kanske ska tillägga att jag egentligen inte prutade. Jag sa bara "Såhär mycket skulle jag kunna tänka mig att betala. Är det genomförbart?" och floristen sa Ja!

Har man en krass ekonomi och behöver spara in på kulorna skall man inte nöja sig med första priset. Du ser väl hellre att man köper blommorna hos en florist för en billig slant än att man tvingas plocka egna blommor för att man inte har råd. Med det säger jag INTE att man ska ta underpris som florist! Alla är värda vackra floristblommor tycker jag!

passionsblomman skrev 2009-05-01 00:28:47 följande:
    Jo, det behöver jag faktiskt och det är inte så konstigt att jag blir heller. Det gäller mitt yrke och mitt levebröd och jgag är SÅ trött på "det kostar mer för att du säger bröllop"-grejen så jag spyr.Visst finns det säkert de som tar väldigt höga priser, men det finns fler som tar för låga och de är i förlängningen värre, för det urholkar braschen, och gör att det inte går att leva på yreket, vilket i sin tur gör att det inte kommer att finans specialbinderier längre till slut.En gång i tiden var florist ett ansettt yrke och man värdesatte blommor högt. Nu tror man att det bara är att binda ihop och inte fasen kan det vara så svårt osv.Jag pratar också om mina erfarenheter. Dessutom behöver ju höga priser inte vara oärliga, de är kanske bara marknadsmässiga. Oärligt är väl om man ljuger osv.Var din kusin jobbat det vet ju inte jag, men ingenstans i stockholmsbutikerna jag jobbat i gör man som du beskriver.
Svar på tråden Vad kostade din brudbukett ??