• CaSan

Behöver råd ang. gravid tärna

Idag fick jag reda på att min syster och även ena tärna är gravid och kommer vara i 4de månaden när bröllopet är. Tanken var att jag skulle beställa tärnklänningar från Kina efter att ha fått deras mått och få klänningarna måttbeställda. Jag stod precis i färd med att beställa men som tur var så hade jag inte beställt än för detta gör ju det hela mkt mer komplicerat. Frågan är hur jag ska lösa det hela med deras klänningar nu. Min syster vet ju inte hur mkt hennes mage har växt tills september. Grejen är att jag gärna vill få dem uppsydda på samma ställe så att färg, tyg och modell är densamma för min mardröm är att det blir olika nyanser av färgerna och att de skiljer sig mkt ifrån varandra. Saken är att hon bor i Sthlm och min andra tärna i GBG så att få en klänning uppsydd blir svårt då de de bor så långt ifrån varandra plus att det blir mkt dyrare sy upp dem hemma i Sverige... Min tanke är att beställa dem från Kina men att min syster får lägga till lite kring magen så att hon kan lämna in den hos en sömmerska nån vecka/dag innan bröllopet och justera dem efter hennes mått.

Vad tycker ni? Hur hade ni löst situationen? Hon sa att jag fick ifrånta henne uppdraget ifall det blev för krångligt men det vill jag såklart undvika. Jag hoppas det går att lösa på något sätt så att det slipper bli för krångligt för oss alla.

Jag är superglad för hennes skull men samtidigt så var detta något jag gärna sluppit mitt bland allt annat som måste fixas nu när tiden bara springer iväg...

• Svar på tråden Behöver råd ang. gravid tärna
  • FiaLottaoälsklingen

går det inte att sy upp en klänning med empireskärning, alltså avskuren under bysten och att överklänningen delar sig över magen och underklänningen kommer fram (båda i samma färg givetvis) så att klänningen är magvänlig?

svårt att förklara hoppas du förstår vad jag menar!

• Sommar 2010

Jag tycker att det verkar vara en bra idé att lägga till extra på klänningen och sedan ta in den hos en sömmerska om det behövs.

Annars håller jag med om att empireskärning är snyggt när man är gravid. Tänk på att brösten kan växa också!

• Sobeit

Personligen skulle jag inte plocka bort en person som jag valt till tärna pga att det blir svårt att lösa klänningsfrågan. Speciellt inte när det hela beror på att båda tärnorna blivit gavida. Jag tycker att det skulle vara jättefint med empireskärning på deras klänningar och då i de färger du avsett. Det blir ju trots det enhetligt. Sedan kan det vara obekvämt att ha ngt som sitter åt kring magen även när man är i 4 månaden så löst sittande skulle nog bli bekvämast för dem båda två. Dessutom slipper både de och du stressen med en klänning som kanske måste ändras sista veckan osv.

Jag måste få dela med mig av en kompis bröllop. De lade ihop bröllop och dopet av deras barn. Och till detta hör att brudens tre tärnor samliga var gravida och gångna i 5-7 månaden. Så de hade ett bröllop/dop med många stadier av livet med. Jättemysigt tycker jag!

• Stella2009

En klänning med resår eller snörning i ryggen kan kanske också funka. Har ni bestämt vilken typ av klänning dom ska ha.?

• Aleta

Håller med övriga, välj en modell som inte sitter åt över magen. Det är jättesvårt att säga hur mycket man går upp. En del syns det inte alls på, andras magomfång formligen exploderar.

Ett annat alternativ om klänningarna måste sitta åt kan vara snörning i ryggen kanske.

• fromheretoeternity

Jag håller också med ovanstående. En klänning i empir/ baby-doll stil skulle väl passa perfekt? Då kan ju magen växa hur den vill och en sån klänning passar ju också på en icke-gravid brudtärna.

• CaSan

Det är bara min ena tärna (min stora syster) som är gravid. Det är hennes 3de barn så hon borde veta på ett ungefär hur mkt en graviditet påverkar hennes kropp o hur stor hon är vid 4 månader.

Jag måste poängtera att det var hennes förslag att ta bort henne från rollen och INTE jag. Jag vill självklart inte det i första taget.

Klänningen som vi hade bestämt ligger i mitt galleri.

• Aleta

Det går inte att se galleriet.

Tänk på att bysten blir större också vilken modell ni än väljer.

• CaSan

Oj, missade att göra det synligt för andra. Nu borde det gå att se...

• Sobeit

CaSan:
    Jag har tre barn och jag kan säga att min mages form har varit olika alla tre gångerna. Och mina gravidkilon har satt sig på lite olika ställen alla tre gångerna oxå.

Så det går egentligen inte att förutsäga hur man ser ut ett antal veckor in i graviditeten. Ville bara säga det.

Svar på tråden Behöver råd ang. gravid tärna