• FiffigaJag

Han vägrar att gifta sig...

Jag och min sambo lever ihop sedan 4 år. Vi trivs jättebra ihop och har mycket gemensamt. Det är bara en sak som gnager...
    Jag berättade tidigt i förhållandet att jag ville gifta mig och få barn när båda känner sig redo. Detta blev han däremot inte så förtjust i då han avskydde barn och allt vad bröllop heter. Jag tänkte som så att vi var unga och att det löser sig under åren tills det är dags helt enkelt!
    Nu är han inte negativ till barn men däremot vill han aldrig gifta sig. Han tycker inte att det är hans "stil" och han vill göra nya saker hela tiden, vilket han skulle känna sig låst ifrån om han skulle gifta sig.
    Eftersom vi nu är förlovade sedan ett år så har jag frågat varför han gick med på det om han inte vill gifta sig. Han svarar då att det var för min skull och för att slippa höra mig tjata om det.
    Jag älskar honom men mår dåligt eftersom han omedvetet sårar mig. Att han förlovade sig för att slippa tjat känns som att det är mitt fel. Jag vill ju inte tvinga honom till något. Jag undrar bara om det lönt att vänta på honom? Kommer han någonsin att ändra sig?

• Svar på tråden Han vägrar att gifta sig...
  • FiaLottaoälsklingen

hur kan han bli mer låst av att gifta sig än att vara förlovad? varför (och vad) är det han inte kan göra som gift?

låter som ursäkter för att hålla flyktvägen bort från förhållandet öppen tyvärr....

hoppas ni kan lösa situationen

• bongen80

Ja tyvärr tror inte jag att han kommer ändra sig. Det händer sällan eller aldrig.... Har själv varit tillsammans med en kille som vägrade att binda sig på något som helst vis, han hade dock varit gift 1 gång tidigare. Det gjorde ju inte saken bättre, då det kändes som att det var fel på mig. Vi lekte ett halvår sen kom jag till insikt.

Vissa saker går inte att ändra på o med tanke på att han redan tidigt deklarerade att han inte ville, så har du nog bankat huvet i väggen i 4 år.

Såvida du inte kan tänka om o leva som "bara" förlovad är det nog inga större chanser. Du måste fråga dig om det är DEN RÄTTE du lever med nu, o vill fortsätta med. Även om du aldrig blir gift, eller är det just giftermålet som är avgörande? Vilket vill du helst? Ni har ju ändå flera år bakom er. Så det är säkert inte lätt.

Hoppas det löser sig för dig.

• hamåsa

Det är svårt att förstå varför. Är hans familj gifta? Det kan ha att göra med en grundinställning.
    När jag och mannen möttes var vi väldigt unga och han sa att han inte skulle ha barn och att han aldrig skulle gifta sig. Det har med årens lopp ändrat sig via att han nog ska ha barn när han blir 50 till att han nog vill ha barn, till att han vill ha barn med mig någon gång i framtiden till att han vill ha barn. Och giftet har varit värre med. Han skulle aldrig gifta sig och statistiken och varför och det är bara en lapp och tror inte på gud. Så en gång så han att vi skulle gifta oss i framtiden och sedan en gång sa han att han ville gifta sig nästa år. Men som sagt det har tagit 11 år. Och jag tror att att jag inte tjatade på honom gjorde att det var möjligt. Men jag hade tyckt det var väldigt olustigt med förlovningen. Prata med honom. Ni måste nog komma fram till något. Men fyra år är inte så lång tid. Kanske.

• 090208

Bli inte putt pa mig nu, men maste man gifta sig??

A andra sidan tycker jag att "last" inte en anledning att inte vilja gifta sig. Det ar val anda knappast sa att du kommer binda honom vid spisen och forbjuda honom att festa...

Jag och min man lever precis som forut to be honest, men samtidigt sa ar det ju nat med att vara gift. Men ingen av oss kanner oss lasta. Vi gor vad vi vill, och om den andra vill gnalla sa gor dom det med eller utan ring...

Och jo, inte snallt att forlova sig och ge dig falska forhoppningar!!

• FiffigaJag

Jag undrar också hur man kan bli mer låst av ett äktenskap. Jag har sagt till honom att jag finns vid hans sida som en maka som stöttar honom i det han gör när vi är gifta och att jag gärna delar detta med honom. Men han tycker ändå inte att han är tillräckligt fri.

Hans mor- och farföräldrar är/har varit varandra trogna hela livet. Den ena sidan är även starkt troende kristna, vilket gjort att min sambo avskyr allt som har med religion att göra. Hans föräldrar är dock nyligen skilda.

Anledningarna till att jag vill gifta mig är många. Min familj är inte religiös men det har ändå blivit så att man gift sig innan man skaffar barn. Min generation är väl ett undantag, mina syskon har barn med olika. Jag vill ha barn med EN man och tycker bara att det verkar jobbigt med halvsyskon och plastföräldrar, bara bråk. Åtminstone bland mina syskon.
    Jag ser äktenskap som en trygghet för barnen och familjelivet. Man hör ihop, man har samma namn. Man är en familj...

• agtiwi

Verkar konstigt.. Något stämmer inte. Inte för att vara elak eller dylikt, men här är fakta:

* Är rädd att bli låst
    * Kan tänka sig att skaffa barn
    * Vill inte gifta sig pga punkt 1.

Behöver kanske inte ens påpeka att man faktiskt blir mer låst av att skaffa barn än av att gifta sig..

Tyvärr kommer han nog inte ändra sig.

• Lady o Lufsen

Som svar på din sista fråga...kanske, kanske inte.

Man behöver ju inte gifta sig ...kärlek sitter inte i äktenskap, dessutom så innebär inte äktenskap några som helst garantier för att livet fortsätter tillsammans.

Du kan inte "tvinga" honom till något han inte vill...och du kan bara sätta gränser för dig själv, om du vill leva med honom som ogift, om han är så pass viktig så att det går bra att vara sambo fortsättningsvis också...

Jag förstår absolut att du upplever detta som jobbigt, det säger jag inget om!!

• Fjosok

Låter som om det blir vårt att få honom att ändra sig. Han kanske är en sådan som, precis som jag, inte ska gifta sig alls? Han kanske inte fixar det?

Hoppas dock ni kommer till en bra lösning!

• Lady o Lufsen
    Fjosok skrev 2009-05-13 19:19:37 följande:
    Låter som om det blir vårt att få honom att ändra sig. Han kanske är en sådan som, precis som jag, inte ska gifta sig alls? Han kanske inte fixar det?Hoppas dock ni kommer till en bra lösning!
    Man kan ju (av båda könen) helt enkelt inte vilja gifta sig! Det behöver ju inte bero på huruvida man vågar eller inte... precis som att man kan välja att inte skaffa barn, man vill inte helt enkelt.
  • Fjosok

Tja, man kan själv vilja eller inte, sen kan det också bero på att man känner att man inte ska, av olika anledningar.

Känner flera som vill gifta sig men inte gör det p.g.a att dom inte skulle fixa det livet som det innebär.

Svar på tråden Han vägrar att gifta sig...