Vi skickade ut inbjudan ca 3 månader innan och gifter oss alldeles i början av hösten.
Innan vi spikade datum med vigselförrättaren stämde vi av med ett antal av de närmaste som ska bevista själva vigseln, bl a ett syskon med barn som inte bor här i Stockholm. Vi övervägde inte att skicka något "save the date"- kort, utan ville verkligen att datumet skulle funka för alla de närmaste innan vi bestämde definitivt. Dessutom pratade vi med ett antal av våra närmaste vänner som ska komma mottagningen senare samma eftermiddag och informerade om datumet. Detta gjorde vi ca 5 månader innan och när inbjudan väl kom var det många som redan ahde datumet inprickat och som kände sig personligt inbjudna.
Så här efteråt kan jag känna att det var rätt för oss. Märker också att alla de vi pratat med innan OSAde inom de första 10 dagarna. Har sett trådar här ang besvikelse över att vissa inte ens OSAr. Jag tror inte man får folk att komma bara för att man är ute i väldigt god tid, jag tror att de vill känna sig perosnligt inbjudna. Har själv varit på bröllop där jag inte kände mig perosnligt inbjuden, man ingick bara som en sort ram kring brudparet. Många vill inte uppleva det.
Inte meningen att styra om riktningen i tråden eller förringa diskussionen, men låt mig bara göra tillägget att personligt tilltal har stor betydelse, nte om nbjudningskorten går iväg, 3, 4 eller 5 månader innan. Vill folk verkligen komma så gör de det. Det är upp till värdparet att visa varför man vill att en perosn kommer vid ett sådant här tillfälle.