• baybee80

hur tidigt skicka inbjudan?

finns det någon regel för hur pass tidigt man bör skicka ut inbjudan? jag vet att man ska vara ute i extra god tid om det är t ex sommarbröllop under semestertider och så, men annars? vi ska gifta oss i mitten av september och korten ligger klara här hemma. Är lite sugen på att skicka dem men det är kanske lite för tidigt?

• Svar på tråden hur tidigt skicka inbjudan?
  • 20090725

vi skickade våra så de hade dem 4 månader innan och vi hade osa 2 månader innan!

hade tänkt skicka tidigare, men det blev inte så, fast de flesta viste ´redan om datumet!

• imv

Så kul att läsa om alla som skickar ut sina inbjudningar tidigt. Vi bestämde oss i helgen att vi ska gifta oss den 12 september så nu sitter jag med inbjudningarna och hade velat skicka ut dem innan helgen, tror dock inte det hinns.
    När är det ok att skriva osa?

• 20090725

i ert fall så har jag nog väntat tills de västa semestertidern e över, så kanske i mitten av augusti! 12 augusti??

om vi inte har någon deadline med att ni m¨åste medela exakt hur många ni blit till tex restaurangen!

• wiicky
    Lakritsbåten skrev 2009-06-14 16:02:59 följande:
    Vi gifter oss den 8 aug. Skickade save-the-datekorten i mars och inbjudningskorten i början av maj. OSA den 1 juli
    Jag har en liten undran, och den ska inte tas som ett påhopp: Varför skickar man save-the-date-kort och inbjudningskort och inte bara inbjudningar lite tidigare. Snål som jag är känns det som syr tårta på tårta...
  • MulleNuh

Vi skickade i slutet på januari!! Och vi gifte oss nu i lördags..

Så nog kan du skicka nu!!

• Lakritsbåten

För att det är så himla kul med allt möjligt bröllopsfix + att man kan fläta samman två teman... nej skämt åsido det var inte det primära skälet.

Vi har släkt i USA vilket gör att vi ville att de skulle datum tidigt (sedan dröjde det ett tag iaf att få ut infon då korten byggde på stansade siffror som inte var så lätt att få tag på)

Det är tårta på tårta - allra helst då vi vissta vart, när och hur redan på Savethedatestadiet. Men det var kul... och ja dyrt blir det, trodde jag räknat fel när jag summerat utgifterna so far (jag är lika onödigt omständig vad gäller resten nämligen)

wiicky skrev 2009-06-15 21:48:46 följande:
    Jag har en liten undran, och den ska inte tas som ett påhopp: Varför skickar man save-the-date-kort och inbjudningskort och inte bara inbjudningar lite tidigare. Snål som jag är känns det som syr tårta på tårta...
  • wiicky
    Lakritsbåten skrev 2009-06-15 21:55:39 följande:
    För att det är så himla kul med allt möjligt bröllopsfix + att man kan fläta samman två teman... nej skämt åsido det var inte det primära skälet.Vi har släkt i USA vilket gör att vi ville att de skulle datum tidigt (sedan dröjde det ett tag iaf att få ut infon då korten byggde på stansade siffror som inte var så lätt att få tag på)Det är tårta på tårta - allra helst då vi vissta vart, när och hur redan på Savethedatestadiet. Men det var kul... och ja dyrt blir det, trodde jag räknat fel när jag summerat utgifterna so far (jag är lika onödigt omständig vad gäller resten nämligen)
    Okej. Då förstår jag. Lite roligt, men inget jag ska göra tror jag. Som sagt: SNÅL!
  • källerudd

Hmmm jag får nog tänka om när det gäller inbjudan till vårt bröllop 28 juli 2010..Jag tänkte för att i början på april vore nog lagom...har aldrig varit på bröllop och ingen kompis som jag kan diskutera med så jag pratar bara med mamma hon tycker tidigast i slutet på april isf men känner själv att det är sent...och nu känner jag att vi ska skicka i feb el nått... med tanke på vad alla skriver här...

• konstigabaralillajag

Ert kommande bröllop sker ju under semerterperioden så jag hade nog tagit det säkra före det osäkra och skickat tidigare än i början på april.

källerudd skrev 2009-06-17 20:12:30 följande:
    Hmmm jag får nog tänka om när det gäller inbjudan till vårt bröllop 28 juli 2010..Jag tänkte för att i början på april vore nog lagom...har aldrig varit på bröllop och ingen kompis som jag kan diskutera med så jag pratar bara med mamma hon tycker tidigast i slutet på april isf men känner själv att det är sent...och nu känner jag att vi ska skicka i feb el nått... med tanke på vad alla skriver här...
  • Kotten1981

Är ny härinne och vet NOLL om bröllop...tänkte höra med er veteraner om när man egentligen kan skicka save-the-datekort??? Fick ett sånt i februari typ, ang ett bröllop nu i augusti, och tyckte det var en god idé.

Vi skall kanske, kanske gifta oss nästa sommar....kan man skicka save-the-date typ i januari då??? Tidigare???

• han och jag

Vi ska själva inte skicka några save-the-datekort, men en idé skulle ju kunna vara att skicka dem med/som julkorten.

Kotten1981 skrev 2009-07-06 06:50:03 följande:
    Är ny härinne och vet NOLL om bröllop...tänkte höra med er veteraner om när man egentligen kan skicka save-the-datekort??? Fick ett sånt i februari typ, ang ett bröllop nu i augusti, och tyckte det var en god idé. Vi skall kanske, kanske gifta oss nästa sommar....kan man skicka save-the-date typ i januari då??? Tidigare???
  • Hjartafró

Vi skickade inbjudningar igår, tre månader innan. Vi gifter oss den 10 oktober.

Då har å andra sidan en del vänner påpekat att vi är ute i "sista sekund", men det håller vi inte med om.

• tomlinn

han och jag skrev 2009-07-06 08:14:03 följande:

Vi ska själva inte skicka några save-the-datekort, men en idé skulle ju kunna vara att skicka dem med/som julkorten.
    Så planerar vi att göra, skriva med ett litet save-the-date på semestervykort under hösten eller julkort till de gäster som vi inte pratar med så ofta - många av våra vänner fick höra junidatumet typ samma dag vi hade bokat =D men alla släktingar och långväga gäster pratar man kanske inte med lika ofta.
  • Essapessa81

Vi har bokat kyrka på Pingstafton 22 maj 2010 och vi funderar på att skicka inbjudnings korten med julkorten..ågon som har några bra tips på hur man får de snyggt? Ska man ha 2 kort i samma inbjudan eller ska man slå ihop dom..Jag har hittat så snygga kort på Caligrafen som jag vill ha men så värst Jul aktiga är dom då inte..=)

//Essapessa

• purjopillan

Våra inbjudningar åker med posten imorgon!! Tjo Ho! Vi har OSA 1 september och gifter oss 3e oktober
    Jag vill veta i tid för bordspacering och så, så man slipper slita med det i sista sekunden, det är ju en del trycksaker som ska göras ochså...

• purjopillan

Essapessa81 - jag skulle inte skicka dem samtidigt och framför allt inte till jul vänta till efter nyår... risken är att de försvinner bland mängden julkort, de står ut mycket mer om ni skickar dem när det inte är "korthögtid"

• Bride in the city

Vi skickade ut inbjudan ca 3 månader innan och gifter oss alldeles i början av hösten.

Innan vi spikade datum med vigselförrättaren stämde vi av med ett antal av de närmaste som ska bevista själva vigseln, bl a ett syskon med barn som inte bor här i Stockholm. Vi övervägde inte att skicka något "save the date"- kort, utan ville verkligen att datumet skulle funka för alla de närmaste innan vi bestämde definitivt. Dessutom pratade vi med ett antal av våra närmaste vänner som ska komma mottagningen senare samma eftermiddag och informerade om datumet. Detta gjorde vi ca 5 månader innan och när inbjudan väl kom var det många som redan ahde datumet inprickat och som kände sig personligt inbjudna.

Så här efteråt kan jag känna att det var rätt för oss. Märker också att alla de vi pratat med innan OSAde inom de första 10 dagarna. Har sett trådar här ang besvikelse över att vissa inte ens OSAr. Jag tror inte man får folk att komma bara för att man är ute i väldigt god tid, jag tror att de vill känna sig perosnligt inbjudna. Har själv varit på bröllop där jag inte kände mig perosnligt inbjuden, man ingick bara som en sort ram kring brudparet. Många vill inte uppleva det.

Inte meningen att styra om riktningen i tråden eller förringa diskussionen, men låt mig bara göra tillägget att personligt tilltal har stor betydelse, nte om nbjudningskorten går iväg, 3, 4 eller 5 månader innan. Vill folk verkligen komma så gör de det. Det är upp till värdparet att visa varför man vill att en perosn kommer vid ett sådant här tillfälle.

• Tess80

Vi ska gifta oss den 25:e juli. Och vi skickade våra inbjudningskort i slutet på februari, så att folk kunde kolla och fundera lite innan dom la in om semester i sommar. Vi har både folk från skåne och stockholm som kommer till Trosa (där vi gifter oss). Osa. satte vi 25 juni (en månad innan bröllopet).

• zeldae

Vi gifter oss den 10 juli och jag tänkte skicka ut save the date kort i januari, och inbjudningarna kanske i början/mitten på april.

Tänkte ha enkla vykort som save the date, så att folk inte bokar upp sig, och sedan inbjudningar, som "påminelse" lite längre fram.

Jag antar att save the date korten skickas om man vill vara säker på att folk paxar datumet men inte riktigt har all info om bröllopet än. Plus om man får inbjudan så långt innan så kanske folk hinner slarva bort den och så.. :)

Bra ide som någon skrev att skicka de som julkort, då sparar man in porto om man ändå hade tänkt att skicka julkort. Kanske jag ska göra...

• Jen09

Vi skickade ut våra 3 månader innan och gifter oss 1 augusti. Osa var 15 juni. Iom att det var semestestertider så hade vi förvarnat de flesta, särskilt långväga gäster!

Svar på tråden hur tidigt skicka inbjudan?