Kjell Präst skrev 2009-07-07 12:58:17 följande:
De av mina brudpar som valt "löfte 2" har varit alldeles för toknervösa för att lära sig något utantill, så jag läste före för dem.
Själv lägger jag aldrig fram nr 2 som ett alternativ om man inte vill läsa själv.
Jag låter dem välja, det händer ju att de har hört andra ha de löftena, skulle kännas konstigt om jag inte ens visade på det alternativet då...
Jag uttryckte mig nog otydligt, jag visar förstås fram båda alternativen men gör klart att i den första varianten läser man efter prästen, i den andra läser man själv, enligt instruktionerna i handboken.
Vi hade tvåan, både vi och prästen tyckte att det alternativet var vackrast. Jag läste på svenska och min man på tyska. Jag hade skrivit upp löftet på ett fiffigt ställe på armen och bara vetskapen om att texten fanns där gjorde att jag inte behövde den. Min man kom av sig, men fick hjälp med att komma på rätt spår igen.Kjell Präst skrev 2009-07-08 09:54:58 följande:
Jag har använt löfte nr 2 en gång, tror jag, och då hade paret fusklapp. De flesta brudpar är inte så pigga på att läsa något själva.
En sak som jag har undrat på länge gällande själva löftet, eller snarare slutklämmen, "tills döden skiljer oss åt". Finns det möjlighet att justera det lite så man istället säger "så länge jag lever"?
"Så länge jag/vi lever" går bra, däremot fungerar inte till exempel "För evigt" eller "tills livet skiljer oss åt" som någon innovativt föreslog.
Ja micke frågade innan bröllopet om han kunde säga: Jag lovar att vara dig trogen tills det dyker upp något bättre!!Kjell Präst skrev 2009-07-08 10:37:52 följande:
Fick han säga det? Och vad sa du i så fall i retur?
Nää han fick inte, men OM han hade sagt det hade jag väl bara kunnat svara sanningen!? Aint gonna happend baby!Kjell Präst skrev 2009-07-08 10:41:43 följande: