Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Soldemor skrev 2009-07-08 12:06:43 följande:
    Just det, grattis! *som fräck kollega tar en bit tårta*
    Du skär väl på prästvis? Som man får lära sig på Pastoralinstitutet?
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-08 13:11:03 följande:
    Hur skär en präst?? Vågräta bitar?Kjell Präst skrev 2009-07-08 12:49:57 följande:
    Faktum är att vi faktiskt HAR fått undervisning i detta! Om man som präst ofta går med på dopkaffen och begravningsditon (jag medverkar ytterst sparsamt) så kan det tänkas att det blir väl mycket tårta, med påföljande rondör på prästamagen. Alltså gör man så att man när man skär sin tårbit samtidigt pressar tårtan lite åt sidan - då ser det ut som om man har tagit en större bit än vad som egentligen är fallet. Man behöver inte vara ohövlig och tacka nej till tårtan men man behöver inte heller äta sin tredje bautabit tårta samma vecka. Eller dag.
  • Kjell Präst
    Moirie skrev 2009-07-08 13:14:50 följande:
    Hej! Finns det några psalmer som skulle passa bra för vigsel och som finns i både svensk och engelsk version/tradition?
    Den jag kommer på meddetsamma är ju nr 11 "O store Gud" (How great thou art). Så har vi ju nr 231 "Oändlig nåd" (Amazing grace) men den sammankopplar vissa med begravning, har jag förstått.
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-07-08 13:34:00 följande:
    Det är ungefär som att jobba i hemtjänsten hör jag.Kjell Präst skrev 2009-07-08 13:31:55 följande:
    Ja... det var därför jag kände mig så väl hemma i prästyrket efter arton år som vårdbiträde i hemtjänsten...
  • Kjell Präst
    AlaM skrev 2009-07-08 13:26:08 följande:
    Om jag har förstått det rätt så har kyrkan regler om att det måste vara 2 (eller 3 kanske :)) psalmer under en vigselgudstjänst. Att man inte kan ha "vanliga" lovsånger istället. Av vilken anledning har man denna regel? Är inte psalmer också lovsånger?
    Personligen avskyr jag lovsånger av typen "konfirmandläger" innerligt - men det är nog inte skälet
    Jag vet faktiskt inte hur regeln har uppkommit, bara att den ska följas.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-08 13:42:09 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-08 13:37:11 följande:
    Yes! Nu är vi överens om något redan från början!
    Jag visste att det skulle hända någon gång att jag var överens med någon annan präst här på BT
  • Kjell Präst
    Heloise skrev 2009-07-08 14:16:24 följande:
    Vår präst kommer tillsammans med sin fru att vara med på festen, men jag har funderat över om vi ska ge honom en present oxå?Kanske en flaska vin( prästen ifråga är en vän till mina svärföräldrar och har inga alkoholproblem, men gillar vin) eller har ni något annat förslag?Eller "räcker" det att de båda är med på festen?Måste erkänna att jag även är orolig över om han kommer få till mitt namn rätt( Helen) har hetat Helena varenda gång han har sagt mitt namn haha. Kanske Panzer får gifta sig med Helena ist
    Det behövs ingen present, men vill ni gärna ge något så är väl vin utmärkt om han nu, som du skriver, gillar vin.
  • Kjell Präst
    AlaM skrev 2009-07-08 14:48:15 följande:
    Haha... Ok, visste inte att det fanns en kategori "konfirmandläger-lovsång" :P De som konfirmerades i Svenska kyrkan på min hemort lärde sig mest psalmliknande lovsånger. Kom inte ihåg vad de kallades men de lät ungefär som psalmer med lika gammaldags ord och så.Jag tänkte väl främst på de lovsånger som kommer främst från Hillsong och liknande. Naturligtvis någon av de lugnare då det ska gå att arrangera med små medel. Om man har en sådan lovsång utöver de obligatoriska sångerna, är det ok?Tycker det är fint med något som känns mer äkta. Där texten är mer rakt på sak istället för massa vackra ord. Vill ju att vigseln ska vara inför personligt inför Gud, inte som en ritual :)

Jag känner inte till Hillsong, men det jag menar med "konfirmandläger-lovsånger" är sånger av typen "Våga vara den du är" , "Ropa till Gud", "Lord I lift your name on high"
    "Jag vill bo under ett vattenfall"(Vem vill för övrigt bo under ett vattenfall???)Men visst kan man ha lovsånger med utöver de obligatoriska psalmerna.
  • Kjell Präst

Hoppsan... Varför hamnade mitt inlägg i citatrutan? Ett tecken på att jag inte borde dissa lovsånger när Gud ser på?

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-07-08 15:21:04 följande:
    Det var ganska många koppar kaffe på en dag i hemtjänsten. Jag fick verkligen ont i magen i början... Kjell Präst skrev 2009-07-08 13:35:03 följande:
    Då förstår du hur svårt det var för mig som inte ens dricker kaffe
Svar på tråden Fråga prästerna 8