Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Frulle skrev 2009-07-13 15:50:42 följande:
    Aj aj min mage!
    Visserligen finns Gud överallt och i allt - men det känns som en del inlägg i den här tråden är lite OT...eller...?
  • Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-07-13 17:44:52 följande:
    Lido:Som brud måste man väl ändå få vara baraxlad. Alla bröllop jag har varit på har bruden haft klänning med bara axlar. Som gäst däremot skadar det väl inte med en sjal eller liknande...?
    Det stämmer inte - det "förbud" som har gällt i kyrkan mot bara axlar har även i högsta grad gällt bruden.
    Men, som sagt, det är nog inte många präster idag som bryr sig om denna gamla etikettsregel. Dock menar Magdalena Ribbing att det inte spelar någon roll vad kyrkan tycker i frågan, etikettsmässigt är bara axlar i kyrkan fel, av respekt mot kyrkorummet.
  • Kjell Präst
    Lido skrev 2009-07-13 16:41:28 följande:
    Bara axlar ska man ju inte ha i kyrkan, men vad räknas som bara axlar egentligen? Axelbandslöst så klart, men axelband av den här typen? www.tomsbridal.com/atelier-diagonal/atelier-d... Är ju vare sig särskilt avklätt eller helt täckt... Om man har slöja som går ner över axlarna, blir det automatiskt "icke-baraxlat" då, eller bör man ha sjal/jacka/dyl + slöja om man har en baraxlad klänning?
    Det handlar ju om att visa respekt mot kyrkorummet. De bilder du visar i länken kan jag inte anse skulle vara respektlösa mot detta heliga rum - men se i övrigt inlägg 535
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-07-13 18:17:34 följande:
    Tror du kyrkorummet misstycker om man visar axlarna? Hur är det då med vaderna eller "halva låret"?Kjell Präst skrev 2009-07-13 18:14:12 följande:
    Regeln gäller förstås inte enbart bara axlar utan även kortkort klänning, för djup urringning etc. Jag själv tänker inte på hur brudparen är klädda och skulle aldrig drömma om att kommentera deras klädsel - men, som sagt, ska man följa Etiketten Enligt M Ribbing så är det felfelfel att vara utmanande klädd i kyrkorummet.
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-07-13 18:23:36 följande:
    Men Kjell Präst - jobbade inte du tidigt imorse? Sitter du här på fritiden också?
    Javisst, jag gör detta både på arbetstid och fritid.
  • Kjell Präst
    Imma skrev 2009-07-14 08:15:59 följande:
    Usch. Plötsligt känner jag mig som en gammal tacka. Är det verkligen bara jag och Magdalena Ribbing som tycker att det ser knasigt ut med sexiga klänningar i kyrkan? Jag hade en sjal över axlarna i kyrkan. För mig hade något annat varit otänkbart. Sjalen tog jag av när vi kom ut på kyrkbacken (dessutom var det typ 30 grader, så det valet var enkelt).Kjell Präst skrev 2009-07-13 18:20:18 följande:
    Mitt sätt att visa vördnad för det heliga kyrkorummet är bland annat att inte svära där, inte skrika och inte bära keps. Kläderna hos brudpar och gäster registrerar jag däremot aldrig. Kanske beror på att jag är så o-e-r-h-ö-r-t ointresserad av kläder...
  • Kjell Präst
    Imma skrev 2009-07-14 08:22:02 följande:
    Aha! Jag hade täckt över axlarna, men svor och gormade gjorde jag under vigseln. Min man kom in på skateboard också; det kanske inte heller var okej egentligen?
    Jo då, så gör de flesta av mina brudpar
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-07-14 17:30:08 följande:
    "Aha! Jag hade täckt över axlarna, men svor och gormade gjorde jag under vigseln. Min man kom in på skateboard också; det kanske inte heller var okej egentligen?" citat Imma"Jo då, det gör de flesta av mina brudpar." citat Kjell prästVilket då? Svär och gormar eller åker skateboard?
    ja, det var det jag menade - ironiskt, som allehanda insåg
  • Kjell Präst
    Ridtravaren skrev 2009-07-15 10:48:56 följande:
    Hejsan svejsan... nu kommer en fråga som jag klurar på. När första psalmen sjungs efter vi har kommit in i kyrkan. Skall församlingen resa sig då? Vår pastor är jättebra att ha att göra med och har givit oss ett helt kompendium med olika förslag på vigselordning. Vi har fått välja fritt ur fyra olika förslag på varje del av vigselordingen och det känns toppen! Men.... som sagt, skall församlingen resa sig vid första psalmen? Vill skriva in det i vigselprogrammet eftersom min släkt är otroligt okyrkliga.... typ bara jag som är döpt och konfirmerad.
    Inte i allmänhet, som allehanda skriver så beror det ju på om det är en "ståpsalm" (markerad med stjärna) eller ej.
    Är det en frikyrka så kanske andra regler gäller, men det tvivlar jag på
Svar på tråden Fråga prästerna 8