Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Slutrapport från Ullared: Ungefär 30 kassar hade vi med oss hem. Det tog cirka tre timmar att packa upp alltihop...

• Kjell Präst
    nano86 skrev 2009-08-02 21:50:51 följande:
    En liten psamlfråga.Vi ska gifta oss i slutet av nov. Själv älskar jag psalmen "här är rymlig plats här är guds bord" (finns säkert kortare titel på den ) men jag vet inte om den är så passande på bröllop? Finns det fler som är lite lika i melodin som skulle passa på bröllop vid den tiden på året. Älskar julpsalmer också men kanske är lite fel det med?
    Den psalm du nämner har nummer 396 och heter "Gud är en av oss vid detta bord". Det är en nattvardspsalm och om ni inte tänker ha nattvard vid er vigsel så är den psalmen kanske inte den allra lämpligaste.

Nummer 518 heter "Hur härligt vittna land och sjö" och är en vinterpsalm som sjungs på samma melodi som 200 "I denna ljuva sommartid". Första versen lyder:

Hur härligt vittna land och sjö
    ännu i frost och vintersnö,
    o Gud, om dina under!
    Förvissnad, öde, mörk och kall,
    är jorden dock din fotapall
    som i sin blomstrings stunder

Den är väldigt vacker, men kanske aningen för dyster för att passa på en vigsel..?
    Men i slutet på november är det ju strax advent. Varför inte ta någon adventspsalm? 103 är ju "Bereden väg för Herran"
    Min egen favorit, 104 "Gläd dig, du Kristi brud" eller varför inte nr 105 "Hosianna, Davids son"?
  • Kjell Präst
    sockersmulan skrev 2009-08-03 11:35:25 följande:
    HejDet är så att min mamma har blivit allvarligt sjuk, och vi vet inte om hon kommer att leva nästa sommar när jag och min blivande ska ha vårt bröllop. Vet att hon väldigt gärna vill vara med när vi gifter oss, så vi funderar på att ha en liten ceremoni med familjerna nu i sommar/höst, och sedan ha vårt stora bröllop som planerat nästa sommar. Nu till min fråga: Har hört att man kan få en välsignelse av äktenskapet i efterhand - stämmer det? Isf skulle vi ju kunna gifta oss borgerligt nu och sedan få välsignelse i samband med bröllopet, vilket hade känts som en bra lösning för oss. Usch, det här är verkl en situation man inte vill vara i..
    Det går alldeles utmärkt att få ett borgerligt ingånget äktenskap välsignat i efterhand. Den välsignelseceremonien kan göras rätt vigsellik med böner, psalmsång och bibelläsning, men den juridiska delen (frågorna, löftena, tillkännagivandet)ingår inte i en välsignelseakt över ingånget äktenskap. Vill man gärna ha med dessa delar så går det att formulera om dem så att välsignelseakten blir ännu mer vigsellik. Detta kan ni diskutera med den präst som ska genomföra välsignelseakten.
  • Kjell Präst
    Innie skrev 2009-08-03 21:53:48 följande:
    Vilken strålande tråd!Min fästman friade i försomras och vi planerar gifta oss till nästa sommar. Vi är båda väldigt engagerade i SvK (han ska upp i antagningskonferens som prästkandidat om två veckor!) och har ganska många tankar och funderingar kring själva vigseln. Förhoppningsvis kan vi ordna så en vän till oss blir vår vigselpräst, men den bygger på att hon själv hinner vigas först Vår fundering; vi vill väldigt gärna ha vigsel med mässa (dvs. nattvard) men trots sökande med ljus och lykta har vi inte hittat någon sådan ordning. De vänner som haft mässa med vigsel har själva fått komponera gudstjänstordningen. Det hade varit skönt att höra OM det finns någon vedertagen ordning och VAR man isf kan finna den. Finns den alls med i kyrkohandboken eller är den helt struken?Allt gott och tack på förhand!
    Jag har för närvarande inte tillgång till min handbok,så jag kan inte svara på huruvida en ordning för vigsel med mässa finns i handboken. Jag har aldrig haft en sådan vigsel, jag vet dock att det förekommer men är väldigt ovanligt (och förekommer väl endast när brudparet är uttalat kristet). Hursomhelst ska det förstås inte vara några problem att få en vigsel med mässa om ni så önskar. Kanske någon av de andra prästerna har bättre koll på detta än jag? Annars får jag återkomma när jag har kollat min handbok.
  • Kjell Präst
    bjurling skrev 2009-08-03 22:18:10 följande:
    Hur vanligt är det med sjungande bön? Är det nått prästen måste göra?
    Menar du förbönen vid vigsel? Det är upp till prästen om han/hon vill använda den sjungna varianten av förbön. Själv gör jag det alltid, såväl i vigselgudstjänst som i begravningsdito.
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-08-04 19:35:18 följande:
    Blivande präst skrev 2009-08-04 00:31:41 följande:
    Jag har funderat över detta med vigselbeviset. Vi fick inte vårt vigselbevis under själva vigseln utan först precis innan gästerna fotade oss utanför kyrkan. Då blev jag lite förvånad. Nu minns jag inte om vi pratade om det efteråt, men vad gäller juridiskt i samband med det? Eller det kanske inte spelar någon roll? Eller det kanske inte ens måste ges ut något?
    Vigselbeviset är inte juridiskt bindande, det är mest som ett minne av dagen. Jag brukar lämna över det i samband med vigseltalet.
  • Kjell Präst
    Tindre skrev 2009-08-05 10:14:34 följande:
    Hej på er!Jag har ramlat in och läst tråden här med jämna mellanrum och tycker att det är toppen att ni ställer upp och svarar på frågor - prästvigd eller ej. Nu har jag själv en fråga (som antagligen redan har svarats på ett par gånger men jag hittar inte i alla de mängder av poster som finns i trådarna) nämligen;Några av våra gäster kommer från Tyskland men vi kommer ändå köra hela vigseln på svenska. Däremot tänkte jag göra några vigselprogram på tyska så att våra egenutsedda tolkar inte behöver viska i kyrkan. Jag har hört att vigselordningen ska finnas på de "vanligaste" språken, däribland tyska, och undrar nu om någon kan vara så rar och klippa in den ordningen här? På tyska då såklart. Jag har försökt söka på internet men uppenbarligen är mina google-kunskaper något bristfälliga.Tack för hjälpen!
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Du har helt rätt i att vigselordningen finns på andra språk, däribland tyska. Det finns en speciell handbok där detta finns. Dessvärre känner jag inte till om den även finns på Internet (även mina tyskakunskaper är begränsade...).
  • Kjell Präst
    Tindre skrev 2009-08-06 13:33:50 följande:
    Det skulle ju underlätta om jag visste vad jag letade efter då. *skäms en aning*
    Tala med vigselprästen. Det finns ofta en flerspråkig handbok på församlingsexpeditionen.
  • Kjell Präst
    fansanb skrev 2009-08-07 08:18:22 följande:
    Hur mycket måste prästen prata om gud vid vigseln? Vi är inte alls högkyrkliga av oss och skulle föredra om fokus låg vid det mänskliga, är det fel att fråga prästen om detta? Vill ju inte förolämpa honom på något sätt.
    Förolämpad skulle jag inte bli om jag fick frågan, men liiiite uppgivet skulle jag nog sucka... Det är ju mitt jobb, min uppgift att förkunna ordet om Gud. Det gör jag i högmässor, vid begravningar, vid dop och vid vigslar (samt, i mitt fall, på BT...). Det går inte att plocka bort "det gudomliga" i en vigsel. Man kan som präst förstås välja att betona de mänskliga relationerna men avviker ändå inte från sin uppgift eftersom man som kristen och präst ser alla mänskliga relationer som beroende av Gud.
Svar på tråden Fråga prästerna 8