Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Wiggy skrev 2009-08-11 15:54:44 följande:
    Har jag rätt?
    Ja, delvis Se inlägg 808
  • Kjell Präst
    Igia skrev 2009-08-11 20:03:10 följande:
    Var kommer ordet/benämningen komminister ifrån? Varför får man inte benämning präst? Man utbildar sig till en sak och kallas nåt annat... Lite märkligt
    Och jag som tyckte jag förklarade så bra
    Präst är man alltså hela livet efter sin prästvigning. Man har rätt att kalla sig präst även efter sin pensionering. En komminister är däremot en tjänst i ett arbetslag. Tror dessutom att Duchess har rätt i sin tolkning av ordet, precis som hon (förstås) har rätt i resten av sin förklaring.
  • Kjell Präst
    Igia skrev 2009-08-11 20:51:33 följande:
    Präst är någor man är och komminister är nåt man jobbar som
    Mitt i prick!
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-12 02:40:45 följande:
    Men hjälp! Så det finns typ "grenyrken" inom prästyrket? Trodde allt hette präst och när folk inte sagt präst trodde jag de kanske var nått annat...nyfiken bara: krävs det utbildning för att bli prästvigd? Typ universitetsutbildning eller liknande?(så där lagom intelligent inlägg kl 3 på natten kände jag nu)
    Ja, minst fem års utbildning har man. Först fyra teoretiska år på universitet/högskola, så ett år där man får lära sig hantverket, dvs man döper dockor, håller begravningar med tom kista och viger sina klasskamrater och så. Det sista året äger rum på något av Svenska kyrkans två "Pastoralinstitut" som ligger i Lund och Uppsala.
    Dessutom tillkommer (i Stockholm, vet inte hur det ser ut i andra stift)"Svenska kyrkans grundkurs" som löper på ett år heltid eller en termin på halvtid.
    Ja, så såg utbildningen ut när jag studerade - nu pågår förändringar av präststudierna där man mer kommer att varva teori och praktik. Men en sak är säker: Det vigs inga outbildade präster för tjänst i Svenska kyrkan.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-12 13:50:01 följande:
    Får ni utbildning i samtalsterapi (eller liknande) med?
    Ja, sista året ingår utbildning i själavård. Tidigare under utbildningen finns möjligheten att läsa detta som tillval.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-12 13:50:47 följande:
    Men hur gör rabiner och "präster" av andra religioner i Sverige? Finns det utbildning för dem med?
    Här blir jag svarslös. Jag vet helt enkelt inte. Det enda jag känner till är att pastorer i "frikyrkan" kan få sin utbildning bland annat på Missionskyrkans, Baptistsamfunders och metodistkyrkans skola Teologiska Högskolan i Stockholm. Det är en ekumenisk skola där även många blivande präster i Svenska kyrkan läser (däribland jag)
  • Kjell Präst
    HannaBanani skrev 2009-08-15 00:59:09 följande:
    Hej!Jag och min blivande har nu bestämt oss för vilken kyrka vi vill ha vårt bröllop i. En god vän till oss är prästvigd, har tidigare jobbat som (säger man så?) präst i just denna kyrka men detta var ca 20 år sedan. Vi vill väldigt gärna att han viger oss, men innan vi frågar honom så vill vi självklart veta om det ens är möjligt att han viger oss? Vilka bestämmelser finns det ang. att ta in en annan präst än just de präster som finns i den tilltänkta kyrkan? Och FÅR han fortfarande viga, trots att han inte jobbat som präst på ca 20 år?
    Att ha med sig egen präst är inget problem, det går utmärkt. När det gäller er gode vän så finns ju frågan: Varför har han inte jobbat som präst på tjugo år? Vill han ens vara präst? Rent generellt är det ju så att en människa som är prästvigd är präst på livstid. Även sedan man pensionerats från sin tjänst har man alltså rätt att förrätta gudstjänster som exempelvis vigslar.
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-08-16 16:01:02 följande:
    Om han fortfarande har vigselrätt, antar jag. Präster; jag har förstått på er att man har det om man pensioneras,men då väljer man ju inte aktivt bort det. Hur är det om man väljer att helt byta inriktning och bli snickare eller arkeolog i stället, har man kvar vigselrätten då?
    Det är där jag är osäker, därav mitt lite luddiga svar. Jag tror att man har kvar rätten att viga så länge man inte gjort något som är oförenligt med kyrkans anda och lära. Om man är präst men begår en våldtäkt till exempel (jo, sådana puckon finns förstås) så kan man förlora sin rätt att verka som präst. Men blir, som det populärt kallas, "avkragad". Då får man inte heller förrätta vigslar. Men om man bara har valt att göra något annat... Jag vet faktiskt inte! Kanske någon av de andra prästerna kan hjälpa till här?
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-16 16:11:05 följande:
    Kan en präst som blivit av med sin vigselrätt, eller ja, blivit "avkragad" någonsin få tillbaka den?Känner en ärst som blev alkoholist och gjorde en del okristliga saker i berusat tillstånd. Han har nu varit nykter i 5 år men verkar inte kunna gå tillbaka till att jobba som präst? Lite hårt enligt mig.Och nej han hade inte gjort några grova brott, misshandel, våldtäkt eller nått åt det hållet.Kjell Präst skrev 2009-08-16 16:06:32 följande:
    Tyvärr kan jag inte svara på det här heller. Vissa präster som gör dumheter kan få en prövotid på sig att bevisa att de har bättrat sig, men då "avkragas" de inte utan får fortfarande vara präster (om jag inte minns fel). Om man kan få en ny prövning när man väl blivit av med kragen, vet jag tyvärr inte.
  • Kjell Präst

badkulan 83 skrev 2009-08-17 10:01:13 följande:

Har alla präster inom svenska kyrkan mailadresser enligt ordningen namn.efternamn@svenskakyrkan.se?
    Nej, tyvärr är det inte så enkelt (jag själv har exempelvis inte det). Stod det inga mailadresser på hemsidan?
    Kanske kan du ringa pastorsexpeditionen och fråga efter prästens mailadress?
Svar på tråden Fråga prästerna 8