JustMeAndMyLove skrev 2009-08-12 02:40:45 följande:
Men hjälp! Så det finns typ "grenyrken" inom prästyrket? Trodde allt hette präst och när folk inte sagt präst trodde jag de kanske var nått annat...nyfiken bara: krävs det utbildning för att bli prästvigd? Typ universitetsutbildning eller liknande?(så där lagom intelligent inlägg kl 3 på natten kände jag nu)
Ja, minst fem års utbildning har man. Först fyra teoretiska år på universitet/högskola, så ett år där man får lära sig hantverket, dvs man döper dockor, håller begravningar med tom kista och viger sina klasskamrater och så. Det sista året äger rum på något av Svenska kyrkans två "Pastoralinstitut" som ligger i Lund och Uppsala.
Dessutom tillkommer (i Stockholm, vet inte hur det ser ut i andra stift)"Svenska kyrkans grundkurs" som löper på ett år heltid eller en termin på halvtid.
Ja, så såg utbildningen ut när jag studerade - nu pågår förändringar av präststudierna där man mer kommer att varva teori och praktik. Men en sak är säker: Det vigs inga outbildade präster för tjänst i Svenska kyrkan.