Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

För kärlekens skull skrev 2009-08-07 07:57:22 följande:

Psalm 791 Du vet väl om att du ´är värdefullkan den funka som psalm under vigseln????
    Jag har nog inte haft den som vigselpsalm, däremot är den ofta förekommande vid dop (och konfirmation,som sagt). Det betyder förstås inte att man inte kan ha den som vigselpsalm, jag skulle godkänna den omedelbart.
  • Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-08-10 16:02:23 följande:
    Du har nog redan lärt oss allt du kan!
    Det hoppas jag inte
  • Kjell Präst
    Alvs skrev 2009-08-10 16:38:45 följande:
    Jag har en liten fråga: i kyrkan vi ska gifta oss finns ingen orgel, bara ett piano. Blir psalmerna bra ändå? Det är ju så pampigt med orgelmusik!
    Ja, visst är orgeln oöverträffad! Men det blir säkert jättebra med piano också. I en av kyrkorna i församlingen där jag jobbar används pianot relativt ofta jämsides med orgeln och det låter alldeles utmärkt!
  • Kjell Präst

Honey bunny83 skrev 2009-08-10 17:17:24 följande:

Hej Kjell Präst!kan ens mamma överlämna en i kyrkan till väntande blivande mannen?
    Den svenska traditionen är att brud och brudgum går in tillsammans. Det är därför oftast upp till den enskilde/a prästen att säga ja eller nej till allt som skiljer sig från detta. Det må sedan vara överlämning av pappa, mamma, bror eller whatever.
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-08-11 08:13:27 följande:
    Men tänk att JAG (FRULLE) sitter här och svarar på frågor. DÅ har du gjort ett bra jobb med att lära ut!! Kjell Präst skrev 2009-08-10 16:03:14 följande:
    Sant Men jag hoppas att jag har en del kvar att lära ut till den som så önskar
  • Kjell Präst
    sofia10 skrev 2009-08-11 09:38:09 följande:
    Hej Kjell!Tänkte höra med dig och du har något bra tips på psalmer om man skall gifta sig i november?
    Hej!
    Svarade på en liknande fråga för några dagar sedan. Då skrev jag såhär:

Nummer 518 heter "Hur härligt vittna land och sjö" och är en vinterpsalm som sjungs på samma melodi som 200 "I denna ljuva sommartid". Första versen lyder:

Hur härligt vittna land och sjö
    ännu i frost och vintersnö,
    o Gud, om dina under!
    Förvissnad, öde, mörk och kall,
    är jorden dock din fotapall
    som i sin blomstrings stunder

Den är väldigt vacker, men kanske aningen för dyster för att passa på en vigsel..?
    Men i slutet på november är det ju strax advent. Varför inte ta någon adventspsalm? 103 är ju "Bereden väg för Herran"
    Min egen favorit, 104 "Gläd dig, du Kristi brud" eller varför inte nr 105 "Hosianna, Davids son"?

När det gäller vigselpsalmer i övrigt rekommenderar jag alltid, vilket trogna läsare av den här tråden vet, nr 84 och nr 411.
  • Kjell Präst
    Daaling skrev 2009-08-11 15:27:04 följande:
    Vet inte om det här egentligen är ditt område, men om man har noter till en viss låt på pianp. Kan man ge de noterna till den som spelar orgel? Är det samma noter eller behövs speciella orgelnoter?
    Det här borde jag inte svara på, för det ÄR verkligen inte mitt område och jag har en oerhörd respekt för kyrkomusikerna. Men jag tror att pianonoter fungerar även för orgel. En organist kan ju ta upp psalmboken och spela efter noterna i den, då borde det väl fungera med pianonoter också...?
  • Kjell Präst
    Lillaskutt skrev 2009-08-11 15:32:01 följande:
    Hejkostar det ngt att gifta sig i svenska kyrkan? vi tänkte använda oss av den präst som jobbar i den kyrkan vi gifter oss men det är inte vår hem församling.Spelar det ngn roll?
    Nope, och nope!
  • Kjell Präst
    Daaling skrev 2009-08-11 15:42:58 följande:
    Vad är skillnaden på präst och kyrkoherde?
    Den skillnaden finns egentligen inte, eftersom en kyrkoherde också är präst. det handlar om olika tjänster.
    Sedan man prästvigts är man präst, det första året har man då titeln pastorsadjunkt. Sedan får man förhoppningsvis en tjänst och får då normalt titeln komminister. Blir man sedan chef för ett eller flera arbetslag får man titeln kyrkoherde. Blir man chef för ett helt stift kallas man biskop. Men präster är vi alltså allihopa.
Svar på tråden Fråga prästerna 8