Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

MulleNuh skrev 2009-05-27 13:17:11 följande:
    Jag sätter mig och gör denna hemsida medans jag skriver på nya bibeln.. Ok??Kjell Präst skrev 2009-05-27 12:51:14 följande:
    Jamenvisst. Hittar du på några nya pigga psalmer också?
  • Kjell Präst
    Nyen80 skrev 2009-05-27 13:19:49 följande:
    Hej, jag har en fråga:Om man vill ha en präst men inte vara i kyrkan utan ha utomhusbröllop,går det att ordna i så fall? Blir det någon extra kostnad för det?
    Det är alls ingen omöjlighet, även om det inte finns någon skyldighet för enskilda präster (eller ens för församlingar) att ställa upp med vigslar på andra platser än i kyrkan.
    Men det förekommer ändå relativt ofta och ska inte vara förenat med någon extra kostnad. En vigsel som förrättas av en präst i trädgården eller på stranden eller på Gekås i Ullared är en kyrklig vigsel och föjer samma ritual som om man hade varit i kyrkan, med psalmer, böner, bibelläsning etc.
  • Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-05-27 14:40:13 följande:
    Tror du vi får göra så Kjell??
    Ehh...hmmm... så...originellt...
    Jag skulle dock ha sagt okay till allt utom att knäböja vid skotern, där skulle jag ha dragit gränsen. Finns en stor risk att det uppfattas som ett "hån" att göra skotern till altare.
  • Kjell Präst
    troddealdrig skrev 2009-05-27 15:02:52 följande:
    Vad ska man ha som ingångsmarsch när gången är ca 10-20 meter lång? *huvudbryderier*
    Hihi, jag tror inte kyrkomusikerna mäter ingångsmarscher i meter
    Allvarligt talat - en duktig musiker anpassar sitt spel efter hur lång tid det tar att gå fram till altaret. Är musikstycket för kort spelar han/hon det kanske två gånger, är det för långt spelar han/hon kanske inte hela. Så välj något ni vill ha så ska musikern säkert få till det alldeles utmärkt!
  • Kjell Präst

Nina och Rickard skrev 2009-05-27 16:35:52 följande:

Hej!Jag kommer inte ihåg om jag frågat detta tidigare, men behöver ju få veta såå..och som vanligt är min fråga sångrelaterad.. Den vackra sången "O store Gud", jag undrar förstås om den finns med i Svenska kyrkans psalmbok? (Vet ju att den finns i vissa frikyrkliga sångböcker) Undrar också om det kan anses lämpligt att ha den på en vigsel? För mig är det väl inget problem, men kanske bra att veta lite hur andra tänker då den inte är vigselrelaterad. Den är väldigt fin!
    Som sagt, den har nr 11 i psalmboken. Att den inte är vigselrelaterad spelar mindre roll, det går bra att använda den ändå.
  • Kjell Präst
    emelieochlinus skrev 2009-05-27 16:48:29 följande:
    Vi gifter oss i svenska kyrkan men svensk-kyrk-präst och skulle vilja ha följande psalmer:201 ? En vänlig grönskas rika dräkt ? alla verser702 ? Jag vill ge dig o Herre min lovsång ? alla verser (Verbums psalmbokstillägg 2003)259 ? Saliga visshet vers 1-3Tror du att de blir godkända eller tror du att det är något problem att 702 är i verbums psalmbokstillägg och inte i den "riktiga" psalmboken?
    Det ser väl alldeles utmärkt ut. Tror att en förkrossande majoritet av Svenska kyrkans församlingar använder Verbums psalmbokstillägg.
  • Kjell Präst
    Nina73 skrev 2009-05-27 18:17:09 följande:
    Jag och min sambo ska gifta oss utomhus vid vår sommarstuga i sommar. Jag undrar hur man gör med knäböjning vid utomhusvigslar, hoppar man över den eller bör man skaffa något mjukare än grus att knäböja vid?
    Förstahandsvalet är alltid att brudparet knäböjer under förbönen. Ibland kan det finnas skäl att avstå (medicinska tex). En kudde, matta eller liknande skadar nog inte i ert fall...
  • Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-05-27 18:31:25 följande:
    Hur lång tid innan ska man helst boka kyrkan?
    Det beror på vilken kyrka man vill boka. Populära vigselkyrkor kan vara uppbokade år i förväg - i "modernare" kyrkor (som den där jag jobbar) kan man få en vigseltid med en månads varsel...
  • Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-05-27 18:40:54 följande:
    nja, denna kyrkan är en lantlig kyrka, men jag vet inte hur poppis den är.Måste man knäböja? jag har dåliga knän
    Dåliga knän kan vara just ett sådant medicinskt skäl som jag skrev om i inlägg 97
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-27 20:07:16 följande:
    Vem knäböjer och när i ceremonin?Var på mina föräldrars bröllop och det var ingen som knäböjde?
    Brudparet ska knäfalla framför altaret under förbönen. Den äger rum efter själva vigselakten (dvs den juridiska delen). Prästen (eller ibland någon av brudparets vänner - fast det har jag aldrig varit med om)läser eller sjunger en förbön för paret.
    Detta "ska" ingå men precis som med annat så finns det förstås präster som inte gör som man "ska" - eller, som sagt, så kan
    det finnas medicinska skäl att avstå från knäfallet.
Svar på tråden Fråga prästerna 8