Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

älskarlivet skrev 2009-06-08 17:24:48 följande:
    Ang det där med knäböjning så sa vår präst att det inte är många som gör det längre och att man får själv välja om man vill eller inte. Jag blev lättad över det eftersom jag har problem med mitt knä..
    Jag har aldrig varit med om en vigsel där paret INTE har knäböjt. Det är alltså inte ovanligt med knäböjning, tvärtom. Men medicinska skäl är givetvis tillräckliga för att "slippa" knäböja.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-06-08 17:30:39 följande:
    Jag har sjungit på oerhört många bröllop och varit som gäst på 5-6 bröllop och det är nog ett av alla de brudpar som knäböjt.. KAnske det beror på var man bor då?Kjell Präst skrev 2009-06-08 17:28:34 följande:
    Det är möjligt.
  • Kjell Präst
    mattiasmarie skrev 2009-06-08 20:24:06 följande:
    jag har en liten fråga. jag vill att pappa skall gå in med mig (jätte viktigt för mig) att blivande mannen o best man står där framme o väntar., har två vuxna tärnor o en näbb (dottern 5 år) hur går man in då?? vem går först? näbben?? (hon skall strö rosblad, siden för det är nog lättare att städa upp sen)
    Eftersom brudöverlämning inte är en svenskkyrklig tradition finns inga regler för hur det ska gå till. Fråga er präst, om han/hon går med på att ni har det så har han/hon kanske också önskemål om hur det ska gå till.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-06-08 20:15:22 följande:
    Varför knäböjer man?
    Man böjer knä inför Gud. Av samma anledning står man i vissa kyrkor på knä när man tar emot nattvarden
  • Kjell Präst
    Junebug skrev 2009-06-09 13:19:00 följande:
    Exempelvis vill vi inte knäböja, helst byta ut psalmerna mot andra sånger, och att prästen ska prata mer om livet och kärleken än gud och jesus.
    Inget av detta går att göra i en kristen gudstjänst - utom möjligen att ta bort knäböjandet. Är man däremot beredd att följa Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst så är man förstås välkommen att gifta sig i kyrkan trots att man inte kallar sig troende. Vi graderar inte, eller efterfrågar, människors tro så länge de respekterar den tro som kyrkan har.
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-06-09 19:57:14 följande:
    Har ni missat Tempest fråga (inlägg 154)? Det ser ut som om pussfrågan tog över för en stund . Vilka psalmer är det du brukar rekomendera Kjell? Fyra månader - vad blir det? En sommarpsalm är kanske för sent att sjunga då.
    De vigselpsalmer jag brukar rekommendera är nr 84 och nr 411. De är inte så välkända (eftersom de bara används vid vigsel) men relativt lättsjungna även om man inte hört dem tidigare. Vackra till såväl text som innehåll dessutom.
    Man kan ju också använda psalmer som är anpassade efter kyrkoåret, men nu vet jag ju inte exakt när tempest ska gifta sig och kan därför inte föreslå någon sådan. Höstpsalmer finns det väldigt få av och de som finns hör inte hemma på en vigsel.
  • Kjell Präst

Yesh I do skrev 2009-06-11 10:14:53 följande:

Efter Burres puff så passar jag på att fråga; hur vanligt är det att någon vän/anhörig läser ett av bibelstyckena under vigseln istället för prästen? Jag och min syster har en väldigt speciell relation till "kärlekens lov" eftersom farmor alltid läste den för oss. Nu tänker jag att det skulle vara trevligt om min syster kunde läsa den under vigseln- men! Blir det rörigt? Stökar det till själva gudstjänsten?Vi har vigselsamtal nästa vecka och kan då så klart fråga vår präst men vill gärna ha era synpunkter också!
    Det går alldeles utmärkt. Det är ett av de stycken som någon annan än prästen kan läsa. Det stökar inte alls till. Hur vanligt det är...tja, det händer ibland men min erfarenhet är nog att det är övervägande jag som läser bibeltexterna.
  • Kjell Präst
    tempest skrev 2009-06-11 10:22:48 följande:
    Jag tänkter gifta mig den 5 september så sommarpsalm är försent.men vi har funderat på psalm 82 och 84 räcker det med två eller ska man ha tre? kan man ha dom psalmerna?
    Visst går dessa två bra. Det räcker med två psalmer.
  • Kjell Präst
    Imma skrev 2009-06-11 10:37:29 följande:
    Eftersom vi kommer att ha en delvis tvåspråkig vigsel funderar vi på att vår tärna och marsalk (ena svenska andra tysk) skulle läsa samma bibelstycke på sina respektive språk. Vi kommer att vilja ha 1 Kor 13:4-13 som bibelstycke utöver de som ingår obligatoriskt. Tror ni att det blir knasigt att de läser samma stycke två gånger? Vissa av gästerna kan båda språken, men inte alla. Hade det varit bättre att de läser två olika?
    Så har jag gjort vid ett par vigslar - fast det var på franska. Jag som inte talar ett ord franska fick lita på släktingen när hon sa att det var ett visst bibelstycke hon läste innan jag läste samma text på svenska
  • Kjell Präst

Personligen tror jag det var denna lilla visa hon läste med sakralt tonfall:

Bä bä svarta get
    var det du som sket?
    Nä, nä, kära kung
    Det var Martin Ljung

Svar på tråden Fråga prästerna 8