Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

MilaPila skrev 2009-06-11 14:58:13 följande:
    Får man ha fler psalmer än tre, eller blir det för mycket med fyra? Vi ska troligen inte ha någon solosång, och båda släkterna är sångglada.
    Visst kan man ha fler psalmer. Präst och organist blir nog glada
  • Kjell Präst
    Snoddasen skrev 2009-06-11 17:09:42 följande:
    Har du några bra tips på fina psalmer? Jag och min sambo ska gifta oss borgerligt och därefter ha en kyrklig ceremoni, dvs en välsignelse av vårt äktenskap. Vi är på jakt efter två psalmer där man inte säger "man och kvinna".
    Jag är glad att kunna säga att en av mina favoritvigselpsalmer, nr 84, håller måttet! Den är vacker, relativt lättsjungen och man sjunger "Dessa två" och "dem", aldrig "Man och kvinna".
    Nr 82 skulle också "man-och-kvinna-mässigt" fungera, men den når inte riktigt upp till 84:ans klass - tycker jag, helt subjektivt förstås.
    Nu vet inte jag när ni ska gifta er, men sommarpsalmer på sommaren och julpsalmer i jultid går ju alltid hem. Nr 333 brukar jag rekommendera ibland om man vill ha något annorlunda, och väldigt svängigt. Den heter "Änglarna sjunger i himlen" och sätter garanterat fart på kyrkan Sedan finns det ju sisådär sjuhundrasjuttio andra vackra psalmer också
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-06-13 23:08:19 följande:
    Jag och Cantaton gjorde vårt bästa när vi sjöng psalmerna Kjell!
    Det lät säkert både starkt och vackert
  • Kjell Präst
    20090725 skrev 2009-06-14 16:23:31 följande:
    Är förbön och herrens bön samma bön?eller är det två olika??
    Som anski skriver: Herrens bön är "den bön som jesus lärt oss", som vi säger i kyrkan, dvs "Vår Fader, du som är i himlen" etc.
    Förbönen gäller brudparet och kan läsas eller sjungas.
  • Kjell Präst
    anna01 skrev 2009-06-14 23:17:40 följande:
    Hör de till att man bjuder in prästen ller han som spelar orgel på middagen eller bidrar med pengar till kyrkan? Har hört de någonstans.
    Nej, det hör inte till om man inte känner någon av dem personligen. Jag själv tackar alltid nej om jag blir inbjuden till bröllopsmiddagar, och jag tror att många präster gör som jag. Beträffande ekonomiska bidrag så kan man ju alltid, om man vill, ge en slant som ska läggas i kommande kollekt - men det är absolut inget måste. Prästen själv ska däremot aldrig ha några extra pengar.
  • Kjell Präst
    Mindu skrev 2009-06-15 02:39:57 följande:
    Vart finns de nya psalmerna? Vill gärna ha psalm 903 på bröllopet, vart finns den skriven? Antar att den inte finns med i psalmboken...
    Psalm 903 som heter "Jag tror att Gud är kärleken", som har text av min gamle rektor Sven Hillert och som sjungs på melodin "Den klara sol går åter opp" finns i "Psalmer i 2000-talet" (eller "Det orangea eländet" som en prästkollega surt uttryckte det ) Jag tror att de flesta församlingar (men nu talar jag ur ett storstadsperspektiv) har den boken, så det borde inte vara något problem att få den psalmen på er vigsel.
  • Kjell Präst

Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Kjell Präst

Skickar en hälsning från lägret och undrar:Vad ska vi med präster till när det finns bibelkunniga brudar?

Svar på tråden Fråga prästerna 8