• MondayGirl

byta förnamn?!

Det här blir tyvärr lite långt...

Jag har aldrig riktigt gillat mitt förnamn Pernilla, det har varit så sen jag var liten.
    Nu det senaste året har jag funderat seriöst på att byta förnamn och vägt för- och nackdelar på olika alternativ till namn.

Jag vill ha ett namn som är kort, enkelt, lite mer internationellt (skulle vilja flytta utomlands någon gång) och fint (såklart).

Hade Elin, Stella och Ella som förslag.
    Kom till slut fram till Ella.
    Enda grejen var att min kusins dotter heter det så jag kollade med min kusin om det var oki om jag tog det namnet och det var det.

Nu har jag skickat in papprena (för en vecka sen) och har helt plötsligt fått "kalla fötter"/panik.
    Ett par stycken har kallat mig för Ella ett par gånger och min blivande man när han pratar om mig med någon.
    Det känns jättekonstigt. Känns som att de pratar om någon annan.

Det är ju kanske inte så konstigt eftersom det gått så kort tid.
    Men tänk om det aldrig kommer att kännas som "jag"?!

När jag berättade för mina föräldrar (som inte vill att jag ska byta) så tyckte dom att det var ett dumt namn då det redan finns i släkten.

Ska jag skita i att byta helt?!
    Borde jag ta ett namn som mina föräldrar gillar lite bättre?!

Anledningen till min panik är att vi ska beställa ringar NU. Både förlovningsringar och vigselringar.
    Jag vill ju skriva "rätt" namn i ringarna.
    Hur ska jag göra med ringarna och gravyren.
    Tänk om Ella aldrig känns bra och jag ändrar mig.

Är det någon som kan komma med något bra tips om hur jag ska göra?!
    Jag själv har ältat detta fram och tillbaka så länge att jag varken vet ut eller in längre...

• Svar på tråden byta förnamn?!
  • Vid havet

Precis vad jag tänkte! Du kan väl behålla Pernilla som tilltalsnamn rent officiellt men börja kalla dig Ella/Ellie?

Tror det är ganska svårt för folk att ändra om sitt tankesätt kring det här och för dem, speciellt dina föräldrar, ÄR du ju pernilla och alla andra namn låter säkert konstig.

Jag vet ju att jag tycker att min dotter är en Lova, inget annat namn skulle passa henne. Vilket givetvis bara handlar om vana men man känner nog så ganska ofta.

Bettertogether skrev 2009-06-01 10:20:24 följande:
    Du kan säkert behålla ditt namn, Pernilla, men kalla dej till Ellie (eller elli), eftersom det ju ingår alla bokstäverna i Pernilla... Då skulle det kanske inte bli ett så stort hopp. Samma sak gäller ju Ella, det LÅTER ju som en förkortning av Pernilla.Behåll ditt namn, det är ändå det namn dina föräldrar har gett dej, och börja istället kalla dej Ella/Ellie/Elli.. Då har du på ett sätt fått båda namnen. :)
  • MondayGirl

Ja det är sant.
    Jag har i alla fall, vilket namn jag än tar, tänkt att behålla Pernilla som andra namn, tänker inte ta bort det helt.

Mina föräldrar kommer säkert att vägra kalla mig för mitt nya namn och köra på det gamla i alla fall.

Men annars tror jag att folk vänjer sig, det kommer nog ta ett bra tag men till slut går det nog.
    En av mina kompisar bytte namn för ca tio år sen.
    Först sa jag att det aldrig skulle gå, men efter bara ett par månader sa jag hennes nya namn på automatik och inte så långt efter det kunde jag inte ens tänka mig henne som en med det namnet hon hade innan.

Men andras åsikter vägs helt klart in (speciellt mina föräldrars och min sambos), det kommer jag inte ifrån.

Jag får fortsätta fundera helt enkelt...

• hemling

Men namnet Nilla då? Det är ju inte helt olikt Ella heller? Samtidigt som det är en del av Pernilla...

• MondayGirl

Jag har funderat på Nilla. Men det känns lite barnsligt.
    När jag jobbade på förskola sa alla småbarnen "Nilla" (dom kunde inte säga Pernilla).
    Sen heter min sambo Mikael och kallas Micke, då blir det Micke och Nilla... Bolibompa nästa liksom =) hehe.
    Låter som barnprogrammet Nicke och Nilla =I

• thildamy

hej jag har bytt förnamn och efternamn för ett par år sedan och behölla alla namn jag haft och bara la till liksom.

jag heter angelica (mitt dop namn) men sen 92 blev jag kallad för anki och har nu det som tilltals namn fast det inte hör ihop alls men alla har tagit det bra.

efternamn bytte jag när mina föräldrar skiljde sig så jag tog bådas men nu när jag gifter mig så tar jag sambons blir lättas så.

Jag tycker du ska ta ELLA som tilltals namn och ha Pernilla som mellannamn.

• MondayGirl

Jag är tacksam för allas åsikter och synvinklar =)
    Det är stora beslut...

• högstavinsten

Nilla är ju döfint

Hade jag inte tvekat på!

• MondayGirl

Tycker du =)
    Till Micke också?! Även fast det låter som ett barnprogram om man säger våra namn tillsammans?

högstavinsten skrev 2009-06-02 10:17:04 följande:
    Nilla är ju döfint Hade jag inte tvekat på!
  • Vid havet

Det är åtminstone ett bra barnprogram

Jag har en kollega som heter Nilla - tror hon heter det officiellt också. Tycker det är fint!

• MondayGirl

Hehe oki =)

Vid havet skrev 2009-06-02 10:59:02 följande:

Det är åtminstone ett bra barnprogram Jag har en kollega som heter Nilla - tror hon heter det officiellt också. Tycker det är fint!
  • Red Scarlet

Jag har inte orkat läsa allt som skrivits men hoppar in i diskussionen ändå eftersom jag sitter i en liknande sits. Jag kan förstå att det känns lite konstigt att byta namn.

Jag har ett ganska gammeldags förnamn som min familj och mina vänner sedan långt tillbaka kallar mig, jag använder det i skolan och på jobbet. Men i alla övriga sammanhang och med nya bekantskaper har jag i 10års tid presenterat mig med ett av mina andranamn, som är hysteriskt mycket snyggare. Det går även att göra snyggare smeknamn av också och när jag träffade min fästman så började han automatiskt att kalla mig för mitt andranamn istället. Så hälften av min bekantskapskrets kallar mig för mitt 'nya' namn, hälften för mitt 'riktiga'. Nu när jag gifter mig tänker jag byta både för- och efternamn, eftersom mitt andranamn passar mycket bättre ihop med min fästmans efternamn och jag ändå aldrig gillat mitt riktiga förnamn så mycket (hänger ni med..? )

Dock känns det lite underligt, min familj försöker vänja sig vid att kalla mig för det 'nya' namnet och jag kommer att behöva ändra mina ID-handlingar ÖVERALLT och typ helt gå under jorden. Det känns fortfarande lite som att mitt gamla namn är mitt "riktiga", oavsett vad jag tycker om det och jag har även berättat för min fästman att skulle det hända en olycka el något och de behöver få kontakt med mig om jag ligger medvetslös kan det nog vara en bra idé att använda mitt gamla namn ett tag till..det sitter ju liksom i ryggmärgen att det är JAG. Men som sagt, man vänjer sig väldigt fort faktiskt. Nu reagerar jag lika mycket på båda namnen och tycker att det ska bli så SKÖNT att få byta och få mina nya supersnygga namn!
    Men lycka till med vad du än väljer!

• MondayGirl

Svar:

Red Scarlet
    Tack för ditt svar =)
    Om jag byter förnamn så kommer jag också att "försvinna helt" om ett år när vi gifter oss.

Innerst inne så vill jag nog byta, det är vad alla andra tycker som gör att jag tvekar, speciellt de mina föräldrar tycker.
    Jag tror att folk (min släkt) kommer tycka att jag är ganska "konstig" som vill byta namn överhuvudtaget och om jag sen till råge på det tar ett namn som redan finns i släkten blir det väl annu värre. Även om det gäller min kusins dotter som jag inte träffar alltför ofta.
    Tror att det kan snackas en del och jag vet inte om jag orkar med det. Sen kommer jag säkert få lov att försvara mitt val, om och om igen.
    Det är typ det som hindrar mig, men jag vill inte heta Pernilla.

Dilemma... och i-landsproblem.
    Suck =I
  • Red Scarlet

Jag är ju som sagt med om en liknande grej (eller typ samma hääh ) och folk har tyckt AAALLT möjligt om mitt namnbyte. Min bror tycker att det är trams och att man borde hålla kvar vid sitt dopnamn, pappa fattar inte riktigt vad jag tänkt kalla mig för och kan inte riktigt uttala det heller, mamma har accepterat det och tycker att det är fint. Bland mina vänner och släkt tycker alla olika, vissa har propsat länge på att jag ska byta, andra säger att de aaaaldrig kommer att kunna lära sig det nya namnet och alltid kommer att kalla mig för det gamla. Vissa har nästan tagit illa vid sig av att jag ska byta men det är faktiskt inte mitt problem, eller hur?

Men jag vet att ju fler som kallar mig för det nya namnet och ju mer van och bestämd jag blir vid att använda det desto lättare blir det för folk i min omgivning. Folk ska alltid tycka till mycket och min chef på extrajobbet tyckte att jag krånglade som sjutton. Men det är ju egentligen inte hans problem eller hur? Antingen så byter de mitt namn överrallt i alla handlingar och i datorerna, eller så behåller de mitt gamla (men det får de inte göra, de tycker bara att det är jobbigt att behöva byta) men eftersom alla ändå måste vänja sig vid att jag skaffar mig ett nytt efternamn (vilket vääldigt många tjejer gör minst en gång i livet) tycker jag att de lika gärna samtidigt kan vänja sig vid ett nytt förnamn.

Förklara bara för folk att du känner dig mer bekväm med det nya namnet (om du nu gör det ) och att du skulle uppskatta ifall de försöker lära sig det. Jag har sagt åt mina vänner att de får kalla mig för vad de vill, men de har börjat märka själva att de känner sig obekväma vid att kalla mig det gamla namnet bland folk som är vana med mitt nya. Så de tvingas in i det vare sig de vill det eller inte..haahha... skam den som ger sig!

• valkyriana

Hej
    Jag vill bara säga att jag tycker att Pernilla är ett jättefint namn. Jag tycker inte att du ska byta
    Om du vill ha tipps till smeknamn:
    Nella, Nellie?
    kram på dig, har inte heller varit så nöjd med mitt namn- Anna - det vanligaste namnet på tjejer i min ålder .
    Men jag ÄR Anna, namnet får forma sig efter mig.

• MondayGirl

Aaaah, det är så svårt!

Ena sekunder är jag helt säker och den andra lite mindre säker. Mest för vad alla omkring mig tycker och för tanken på hur besvikan mina föräldrar blir.

Egentligen är det ju inte mitt problem, men ändå.
    Om jag får en dotter i framtiden som jag ger det finaste namnet jag kan komma på.
    Vet inte riktigt vad jag skulle tycka om hon ville byta bort det sen. Vill ju tro att jag inte skulle ha några problem med det, men om jag väl hamnar i den situaitionen vet jag inte hur det skulle kännas.

valkyriana:

Om du vill ha tips till smeknamn: Nella, Nellie?
    Tack! Bra tips, Nella gillar jag och har aldrig tänkt på det (smek)namnet förut. Snällt!
    Kram =)
  • Vid havet

Folk har ju så mycket åsikter! Jag ska ta ett helt nytt namn som efternamn - byta bort min exmans namn och inte ta tillbaka mitt flicknamn eller ta min blivandes namn. Jag är säker på att folk, framförallt min pappa som är livrädd för allt som kan tänkas uppfattas som "snobbigt" eller pretto, tycker att jag är superkonstig. "Vad är det för fel på Persson??!" Och nej, det är inget fel, det är bara det att jag vill göra det här.

Så gör det du vill och känner är rätt!

Gillar också Nella förresten!

• MondayGirl

Jag flyttade från Dalarna till Stockholm för ca 4 års sen. Det är få i min släkt som inte kan förstå hur jag ens kan vilja bo här.
    Är ganska övertygad om att "folk" kommer att tro att jag byter namn nu bara för att jag flyttat till storstaden och måste vara cool på något sätt.

Har absolut inget emot människor som bor i små städer, men det pratas väldigt mycket om alla andra där. Vad den gjort, köpt eller vem som är tillsammans med vem.

Men som ni säger, jag borde göra precis som jag vill och inte lyssna på de andra =)

• MondayGirl

Nope, velande fortsätter.

Kan verkligen inte ta ett beslut! Grr... =(

• mittid

Her du haft något smeknamn som du gillar och som du är van vid och kan identifiera dig med? Då kan det vara det du skall byta till. Känn efter med magen så vet du vad som är rätt. Lycka till!
    P.S. Har inte läst tråden så jag vet inte om du fått det tipset förut...

• MondayGirl

mittid skrev 2009-06-11 18:26:16 följande:

Har du haft något smeknamn som du gillar och som du är van vid och kan identifiera dig med? Då kan det vara det du skall byta till. Känn efter med magen så vet du vad som är rätt. Lycka till!P.S. Har inte läst tråden så jag vet inte om du fått det tipset förut...
    Tack för tipset.
    Tyvärr så har jag inget bara smeknamn.
    Har ett gammalt (inte så smickrande) som jag desperat försöker få mina kompisar att sluta kalla mig, men det känns inte bra att dom ska säga Pernilla heller =I

Funderar på Elli istället för Ella, som i alla fall inte finns i min släkt och ändå är ganska likt.

Som du säger så måste jag göra det som känns rätt.
    Måste bara vara säker på vad det är först =)
Svar på tråden byta förnamn?!