• MondayGirl

byta förnamn?!

Det här blir tyvärr lite långt...

Jag har aldrig riktigt gillat mitt förnamn Pernilla, det har varit så sen jag var liten.
    Nu det senaste året har jag funderat seriöst på att byta förnamn och vägt för- och nackdelar på olika alternativ till namn.

Jag vill ha ett namn som är kort, enkelt, lite mer internationellt (skulle vilja flytta utomlands någon gång) och fint (såklart).

Hade Elin, Stella och Ella som förslag.
    Kom till slut fram till Ella.
    Enda grejen var att min kusins dotter heter det så jag kollade med min kusin om det var oki om jag tog det namnet och det var det.

Nu har jag skickat in papprena (för en vecka sen) och har helt plötsligt fått "kalla fötter"/panik.
    Ett par stycken har kallat mig för Ella ett par gånger och min blivande man när han pratar om mig med någon.
    Det känns jättekonstigt. Känns som att de pratar om någon annan.

Det är ju kanske inte så konstigt eftersom det gått så kort tid.
    Men tänk om det aldrig kommer att kännas som "jag"?!

När jag berättade för mina föräldrar (som inte vill att jag ska byta) så tyckte dom att det var ett dumt namn då det redan finns i släkten.

Ska jag skita i att byta helt?!
    Borde jag ta ett namn som mina föräldrar gillar lite bättre?!

Anledningen till min panik är att vi ska beställa ringar NU. Både förlovningsringar och vigselringar.
    Jag vill ju skriva "rätt" namn i ringarna.
    Hur ska jag göra med ringarna och gravyren.
    Tänk om Ella aldrig känns bra och jag ändrar mig.

Är det någon som kan komma med något bra tips om hur jag ska göra?!
    Jag själv har ältat detta fram och tillbaka så länge att jag varken vet ut eller in längre...

• Svar på tråden byta förnamn?!
  • Mamli

Jag vet hur du känner dig. Ungefär.

Jag har ett fint namn, men vanligt. Fick missfal och hon hade hetat Ella. Så jag la till de namnet som första namn bara för jag älskade så!

Jag heter nu Ella Malin Elisabeth, men tilltalsnman malin.
    Och jag ÅNGRAR de så, Ella..de är inte jag!
    Jag är malin elisabeth, och jag ska ta bort namnet ganska snart då jag ändå ska byta efternamn och måste byta körkort.

Är du verkligen Ella? Pernilla är jätte fint, du kan ju kallas nåt annat. Men jag tror du är en pernilla lika mycke som om jag inte är en ella

• MondayGirl

Usch vad jobbigt med missfall =(
    Tack för ditt svar...

Jag vet inte om jag är en Ella. Huuuur mycket jag än tänker på det så kan jag omöjligt komma fram till något vettigt.

Är Pernilla verkligen ett fint namn? Jag kan inte "se" det.
    Vad kan man kallas för då. Pillan är inte fint och Nilla låter så himla barnsligt.
    Finns det något annat?!

• Mamli

Jag tycker de är jätte fint!
    Eftersom du tvekar...så har du nog svaret.

Jag vet inte vad du kan kallas, herregud när jag var ung
    Så kallades jag myran..inte likt malin men de var jag.
    även mallan då, och de älskar jag!

Pernilla....ja dswe blir ju lätt Nilla..jätte gulligt tycker jag.
    Nillan, PA Nåt andra namn..efternamn?
    I min klass när jag gick i skolan, hette ju folk massa konstigheter, och de skrev in deras smeknamn i klasslistan och de var ju inte i närheten av deras riktiga namn, men enkelt och säga och..de var dom!

• Mamli

Nu ska jag åka och hämta min sambo, jag ville bara säga att de första jag tänkte när jag läste ditt inlägg var, NEJ!

Har även bytt till min mammas efternamn efter 20som jag hetat de andra. De är inte helelr jag, har ångrat de med.

Man kanske inte gillar allt, men du är vald att heta de, och de är ju du...hur mycke du än gör för att de inte ska vara du.
    Jag skulle undra va f*n sambon tänker på om han skulle börja kalla mig Ella..skulle inte kännas bra..de är ju Malin han älskar...

Du kommer nog fram till nåt, och jag hoppas du blir nöjd.
    Tänk igenom de ordentligt, och tvekar du...så vänta.
    Du kan göra om graveringen senare...

• MondayGirl

Att jag tvekar kanske är svar nog.
    Men egentligen vill jag ju inte heta Pernilla heller, så det är det som blir så fel.

Jo jag kallades för Grodan i skolan. Det vill jag verkligen inte kallas för =)
    Jag kommer ha ett efternamn som börjar på Mo när vi gift oss.

Ah, blir tokig. Och måste stressa fram ett beslut NU då jag hemskt gärna vill ha ringarna så fort som möjligt och vi redan sljutit på det ett tag för det här med namn =)

• marrying kind

Jag har bytt förnamn som var ett smeknamn till mitt riktiga andranamn-så alla hade alltid kallat mig för det och mina föräldrar hade alltid kallat mig det- men sen började jag i ny skola och vi fick inte ha smeknamn så då började alla kalla mig för mitt förstanamn. Det var oerhört märkligt och jobbigt- så då bytte jag namn till mitt smeknamn!
    Men ändå har det ibland känts jobbigt för de som har lärt känna mig som det jag hette först- iof var det bara ytliga vänner då alla som var hemma hos mig till slut anamade det som mina föräldrar kallade mig- men ändå! Man är mycket det man kallas för- vare sig man gillar det eller inte

Men jag tycker att du ska byta till Nilla/ Nellie då de mycket väl kan vara "ditt namn" även om du behåller ditt andra namn som andranamn!? Så behöver du inte ta bort det? Du kan bara ha ett nytt namn som ditt tilltalsnamn och ha kvar ditt släktnamn!?
    Men självklart ska du göra som du vill! Lycka till!

• Mamli

Nellie känner jag en tjej, de är otroligt fint.

• ToastmasterMarie

Varför måste du ha ett smeknamn jag tycker pernilla är jätte vackert. Alla Pernillor jag känner är jätte goa. Ett namn jag förknippar med pigga och glada personer som är generösa och gärna ställer upp. Lite sportiga och har stor livsglädje.

• emmibob
    ToastmasterMarie skrev 2009-05-25 20:06:06 följande:
    Varför måste du ha ett smeknamn jag tycker pernilla är jätte vackert. Alla Pernillor jag känner är jätte goa. Ett namn jag förknippar med pigga och glada personer som är generösa och gärna ställer upp. Lite sportiga och har stor livsglädje.
    Håller med dig!!!

Dessutom behöver du faktiskt inte stressa fram om du vill byta namn...man behöver ju inte gravera in namnen i ringarna.

Vi har graverat in ett ordspråk och datum. En tjej jag känner skrev "du får mig" osv...Bara en tanke...
  • Hvidbrud

Jag bytte mitt andra namn så fort jag kunde! Det har jag aldrig ångrat. Men jag bytte till ett namn som min mamma sagt att de övervägt att döpa mig till (vilket hon inte alls kommer ihåg att hon har sagt nu...) så på det viset kändes det som "mitt".
    Trivs du inte med ditt namn tycker jag att du ska byta. Helt klart. Ella är jätte gulligt. (det hette min mormor, men hon bytte det till Brita... ...)

Svar på tråden byta förnamn?!