• MondayGirl

byta förnamn?!

Det här blir tyvärr lite långt...

Jag har aldrig riktigt gillat mitt förnamn Pernilla, det har varit så sen jag var liten.
    Nu det senaste året har jag funderat seriöst på att byta förnamn och vägt för- och nackdelar på olika alternativ till namn.

Jag vill ha ett namn som är kort, enkelt, lite mer internationellt (skulle vilja flytta utomlands någon gång) och fint (såklart).

Hade Elin, Stella och Ella som förslag.
    Kom till slut fram till Ella.
    Enda grejen var att min kusins dotter heter det så jag kollade med min kusin om det var oki om jag tog det namnet och det var det.

Nu har jag skickat in papprena (för en vecka sen) och har helt plötsligt fått "kalla fötter"/panik.
    Ett par stycken har kallat mig för Ella ett par gånger och min blivande man när han pratar om mig med någon.
    Det känns jättekonstigt. Känns som att de pratar om någon annan.

Det är ju kanske inte så konstigt eftersom det gått så kort tid.
    Men tänk om det aldrig kommer att kännas som "jag"?!

När jag berättade för mina föräldrar (som inte vill att jag ska byta) så tyckte dom att det var ett dumt namn då det redan finns i släkten.

Ska jag skita i att byta helt?!
    Borde jag ta ett namn som mina föräldrar gillar lite bättre?!

Anledningen till min panik är att vi ska beställa ringar NU. Både förlovningsringar och vigselringar.
    Jag vill ju skriva "rätt" namn i ringarna.
    Hur ska jag göra med ringarna och gravyren.
    Tänk om Ella aldrig känns bra och jag ändrar mig.

Är det någon som kan komma med något bra tips om hur jag ska göra?!
    Jag själv har ältat detta fram och tillbaka så länge att jag varken vet ut eller in längre...

• Svar på tråden byta förnamn?!
  • MondayGirl

Tack för alla stöttande, värmande ord och alla tips!

Just nu lutar det åt att jag inte byter och har kvar Pernilla, men har fortfarande inte bestämt mig.
    Vet att mina föräldrar blir jättebesvikna om jag byter bort det namn som dom valt till mig.

Men funderingar fortsätter att snurra ett tag till... =)

• MondayGirl

Nu har jag bett guldsmeden att lämna plats för namn och bara gravera in datumen så länge.
    Det känns lite konstigt, skulle vilja ha med namnen men det är ju dumt om det blir fel.
    Om jag nu beslutar mig för att behålla Pernilla kommer jag garanterat ångra att jag inte graverade ringarna direkt.
    Men men...
    Det finns liksom för- och nackdelar med alla alternativ, därför det är så svårt att bestämma något... =S

Tacka för alla gulliga inlägg...

• ElMac

Jag kommer byta tilltalsnamn då jag gifter mig. Har alltid tyckt bättre om mitt andranamn än tilltalsnamnet så nu ska jag göra slag i saken. Dock, är det samma sak för mig - systers dotter har det som tilltalsnamn, men å andra sidan var det ju syrran som började med att sno "mitt" namn (som från en början var farmors andranamn..) Hur som helst, dels så vet min familj att jag tycker väldigt mycket om detta namn och jag har frågat systers dotter om det skulle vara ok för henne om jag bytte tilltalsnamn och hon tyckte bara att det skulle vara kul (hade inte gjort det om det inte hade känts okej för henne).

Om du tycker om namnet Ella så tror jag att du skulle kunna känna att det är du så småningom. Eller hur känner din sambo? Iaf för mig är det av ganska stor betydelse om han tycker det är ett okej namn på mig - samtidigt som jag vet att jag kommer fortsätta kallas mitt gamla tilltalsnamn av honom och min familj (därav gör det inte heller så mycket att jag får samma tilltalsnamn som systers dotter).

Vad jag vill säga är bara att jag inte tycker att du ska få kalla fötter för namnbytet pga att namnet finns i släkten och att din mamma inte tycker om namnet. Sjutton, de finns väl många namn omkring en som man inte tycker är fina? Alla kan inte tycka lika ;)

Blabla bla.. hur kunde bara ett glas rött göra mig så surrig? :) Lycka till iaf!

• MondayGirl

ElMac 2009-05-30 22:34:55:

Ja det kanske är som du säger att bara jag gillar namnet så kommer jag nog vänja mig, det kanske är naturligt att känns lite konstigt i början. Jag har ju ändå hetat Pernilla i 28 år.
    Det är viktigt för mig också att min sambo (m2b) gillar namnet jag tar. Han tycker Ella är ett jättefint namn, men han säger att Pernilla är finare och vill helst inte att jag ska byta alls.

Angående min föräldrar... litegrann känns det som att som säkert kommer hitta något dåligt med vilket namn jag än tar.
    Att det redan finns i släkten är väl kanske lite dumt.
    Resten av släkten kommer garanterat ha en massa åsikter. Även om min kusin (som har en dotter som heter Ella) sagt att hon tycker att det är oki.

Sen å andra sidan, som du säger, alla kan ju inte tycka lika.

Tack för ditt inlägg, härligt med lite efter-ett-glas-rött-åsikter =) hihi.
  • MondayGirl
    Cesium skrev 2009-05-31 16:52:49 följande:
    Grattis på namnsdagen!
    Tack =)
  • tågjäntan

Om du bestämmer dig för Ella som till så är det inget som hindrar dig från att ha kvar Pernilla som andra eller tredjenamn. En sak du ska tänka på att det är gratis att byta namn en gång. Vill du sedan byta igen, eller kanske i samband med bröllopet byter efternamn (om ni skulle få för er att ta något släktnamn från din sida ex) så får du betala 1500:- (om det inte har gått sedan tre år sedan). Min man bytte ett ...sson namn. Han hade hela livet stavat med två ss. SEdan kommer ett brev från vägverket som säger att han måste skaffa ett nytt körkort för de sett att han stavar med ett s. Tydligen hade det blivit något fel i bikföringen vid födseln eller liknande. Det har han ingen aning om, ringer till skatteverket och ändrar. När vi sedan skulle gifta oss bytte han först till ett släktnamn som jag även tog i samband med vigseln. Då fick han betala 1500:-. Han var inte glad över detta. Ett ynka s... Dessutom var det inte hans fel att de stavade med ett s.

• MondayGirl

Men om jag byter förnamn nu och sen tar min sambos (m2b:s) efternamn när vi gifter oss, då behöver jag väl inte betala något.
    Det är väl gratis, eller?!

• MondayGirl

Borde jag ändra mig angående namn.
    Ska jag ta Elin (trots att det inte är internationellt) eller ska jag forma om Ella lite och ta Ellie (eller Elli)?!

Blir mina förldrar mindre missnöjda då tro?! =I

• Bettertogether

Du kan säkert behålla ditt namn, Pernilla, men kalla dej till Ellie (eller elli), eftersom det ju ingår alla bokstäverna i Pernilla... Då skulle det kanske inte bli ett så stort hopp. Samma sak gäller ju Ella, det LÅTER ju som en förkortning av Pernilla.

Behåll ditt namn, det är ändå det namn dina föräldrar har gett dej, och börja istället kalla dej Ella/Ellie/Elli.. Då har du på ett sätt fått båda namnen. :)

Svar på tråden byta förnamn?!