• Bröllopsfanatiker

Bröllopsresan är viktigast av allt!

Asså, jag förstår inte de som inte åker på bröllopsresa, den är ju lika viktig som själva bröllopet - om inte viktigare!! Det första jag gjorde när min hubby friade var att visualisera hur vi ligger på en strand på Bali, i skuggan av en palm med en Margharita i handen... O ljuva dröm, detta ska bli den bästa resan i mitt liv!

Hur tänker ni som inte vill ha en bröllopsresa, eller inte tycker att den är så viktig??

Ha det bra alla kära!

xxx

• Svar på tråden Bröllopsresan är viktigast av allt!
  • Ore
    Bröllopsfanatiker skrev 2009-06-02 14:23:33 följande:
    Okej, jag börjar förstå hur ni tänker, det verkar vara en allmän åsikt att resans var, när och hur inte är det viktigaste, utan att man får vara med varandra. Ja, det kan jag ju absolut hålla med om. Det är ju en ny början, ett nytt liv man påbörjar och bröllopsresan är ju själva utgångspuinkten... sen om man spenderar den i en sommarstuga i Sverige, hemma i sängen i lägenheten i Allingsås eller på en strand på Bali spelar mindre roll, huvudsaken är att man får vara med varandra. Dock tycker jag att man ska ta vara på tiden efter bröllopet! Inte börja jobba direkt, det fattar jag inte alls...xxx
    Nej, där tycker jag du har fel... Om man nu kan kalla det för ett "nytt liv" som man påbörjar (jag är mer inne på didis linje, att det är samma liv, med samma man som tidigare var ens sambo - för de allra flesta) så har ju det inte ett dugg med någon resa, eller brist på sådan att göra. Själva vigseln är ju "avstampet" för det nya livet, inte resan.

En resa är rolig oavsett när man gör den, och ger en möjlighet att slappna av och vara tillsammans medan man tar en paus från vardagens krav, som jag ser det. Och det kanske man behöver ännu mer när minnet av bröllopet lagt sig litet, direkt efter bröllopet kanske det ändå inte är några problem med att förgylla vardagen litet? Om den nu behövs förgyllas, jag tycker min vardag är rätt så bra överlag...
  • Yesh I do

Vi har inte så mycket pengar att lägga på någon dyr resa direkt efter bröllopet men eftersom vi har ledig tid så ville vi göra nånting - så vi gör som så många gånger förr: packar med oss tält och grejer och ger oss ut på roadtrip! Passar oss utmärkt. Viktigast för oss är att vara tillsammans och inte att det är en bröllopsresa enligt "konstens alla regler"

• MV85

Har man levt ihop länge, eller kanske inte har ekonomi som tillåter det just då tycker jag inte det är konstigt alls att bröllopsresan får vänta.
    För oss har det dock varit en sån grej som tillhör bröllopet då vi trots nu dryga 2 år tillsammans inte varit iväg på någon direkt resa (en tvånätterskryssning köpenhamn-oslo oslo-köpenhamn en gång i höstas är det enda) så det är för oss första resan tillsammans o då vill vi göra den direkt vid bröllopet och njuta av bröllopet lite extra på samma gång.

• SagansMamma

Kan tillägga att vi inte kommer göra någonting speciellt dagarna efter bröllopet. Vi kommer festa loss hela natten med familj och vänner och sedan åker vi hem till vår lägenhet och sover. Sen på förmiddagen dagen efter är det lyx frukost tillsammans med dom vänner som lovat oss hjälpa städa lokalen. Så söndagen kommer gå åt till att städa och bara vara, få lite tid med dottern och kommer ha varit mycket med mormor veckan innan bröllopet. Sedan på måndagen jobbar min sambo igen då han inte kunde ta semester den veckan..

Herregud, man gifter sig EN dag och vi försöker ta vara på varandra alla dagar och inte bara dagarna efter bröllopet. Alla dagar är lika viktiga

• nano86

Om det blir nån resa så blir det weekend i sthlm utan vår dotter. Ingen av oss är intresserade av att ligga på nån strand och vi har helt enkelt inte råd med nån större resa. Sen älskar vi historia och museer så att få en hel helg i sthlm för oss själva räcker gott åt oss.

• Hemlig2009

Jag och min har varit tillsammans i två år och ändå hunnit med en resa till Thailand och en vanlig två-veckors solsemester. Vi bygger nu hus som precis har kommit igång, vi ska lägga alla våra semesterdagar på bygget för att det är vårt stora mål nu, att få det färdigt.

Vi var lediga tors-tis över bröllopshelgen och det får räcka. Jag tycker inte att det är ett nytt liv utan mer en utveckling och fortsättning på vårt förhållande. Och det känns superhärligt!

• Evepeve

Vi tänkte först ha en riktig fin middag för de närmsta. Vi har letat efter något ställe att vara men har inte hittat något vi har varit nöjda med. Sen kännde vi bara, varför inte ta pengarna som skulle gå till middagen o åka iväg på en riktig resa?!

Vi vill ha familjen med under vigseln, så efter den så bjuder vi på kaffe o tårta sen åker vi! Vi har bara varit på en resa till kroatien tillsammans. Och nu har vi chansen att åka till malaysia eller bali. Den chansen kommer vi inte få igen på många år...

• Bride in the city

Förr i tiden kanske det var starten på ett nytt liv, både när det gällde sex och livsomständigheter. Nu är det få av oss som är oskulder och flera har redan ett vardagsliv ihop. Dock kan det nog vara bra att försöka ha några dagar i samband med bröllopet utan för mycket vardagliga plikter. Jag tror det känns bra att tänka tillbaka på när man minns sitt bröllop.

Det är viktigt att markera stora händelser även om man anser sig redan leva som gifta. Man har ju ändå dragit igång hela "bröllopsgrejen" för att det ska betyda något, antar jag. Vore det bara juridik kan man göra det mycket enklare och utan någon särskild klädsel, två vittnen och sen gå hem och äta det man brukar äta till lunch en lördag. Men är de personerna här, jag tror inte de skaffar konto här på bröllopstorget. Något speciellt är det nog ändå med att gifta sig och jag och min blivande man tänker försöka sträcka ut den speciella känslan en vecka med en bröllopsresa dagen efter vigseln.

Det är nog bra att landa lite efter allt ståhej och inte bara hoppa in i vardagen, men alla har förstås sin modell och sin budget.

• johanna anders

Vi priorieterar helt enkelt och självklart våra två små söner som vi inte vill åka ifrån men annars hade jag självklart legat där med drinken i handen på Bali... =)
    Som många sagt så har man ju hela framtiden tillsammans med den man älskar och då spelar inte tidpunkten på resan någon roll.

• MrsHelloKitty

Alla har sina prioriteringar, vi bokade resan bland det första vi gjorde, efter vi bestämt att vi skulle gifta oss och vilket datum. Vi åker en vecka till Tunisien och bor på Allinclusive, kankse ingen traditionell bröllopsresa. Vi gifter oss i början på september så regnar sommaren bort så har vi garanterat sol en vecka i alla fall.

Men alla gör som dom vill, det är charmen med det hela!

• nano86
    MrsHelloKitty skrev 2009-06-03 10:46:44 följande:
    Men alla gör som dom vill, det är charmen med det hela!
    Precis. Alla vill väll ha ett "unikt" bröllop? Nu är det omöjligt i realiteten men guuuud så tråkigt det vore om alla åkte till Grekland på smekmånad eller gifte sig i samma kyrka eller inte hade nån smekmånad alls.
  • Hawaiiii

Åh bröllopsresan är lika viktig som bröllopet för oss. Vi fläskar på ordentligt med 2 veckor på lyxresort i Maldiverna, och kanske en avstickare till Dubai om vi har tid.

Vi har inga barn, men vi kommer nog sätta igång och skaffa dom efter bröllopet. Då blir smekmånaden vår sista chans att åka själva någonstans utan att tänka på barn och sånt... självklart kan vi åka med barn, eller när barnen är stora, men det känns helt enkelt inte lika lockande :)

I dagsläget längtar jag faktiskt mer att sitta på stranden med en god drink i handen tillsammans med min man, än själva bröllopet...

• MissieA

Jag förstår att alla inte har den möjligheten att åka iväg till Bali då det faktiskt kostar en del. Jag tycker att det är upp vill varje par att avgöra vad den perfekta bröllopsresan är och det är inte självklart att alla gillar att gilla vid stranden på bröllopsresan Som någon tidigare sa är det viktiga att man spenderar tiden med varandra.

Jag är däremot väldigt glad för att vi har möjligheten att åka på bröllopsresa till Bali.

• mammahjärtat

Vi gifte oss i lördgas och på tisdag drar vi till Algarvekusten i Portugal. Känns superbra, speciellt eftersom vi tar med vår prins på 2,5 =).

Alla gör vi på vårt sätt och tur är väl det! =)

• b2b09

Vi känner väl som så att resa har vi gjort massor av gånger och kan göra när som helst. Men gifta oss, det ska vi bara göra just den dagen. Därför är det mer speciellt för oss!

Svar på tråden Bröllopsresan är viktigast av allt!