• Michilullan

Barnfritt!

Vi har valt att bara skriva dom vuxnas namn på inbjudan. Är nu lite rädd för att folk inte kommer att fatta att det är barnfritt ändå!

Svärmor ringde igår o pratade om att den ena kusinen kanske inte har möjlighet till barnvakt.. Men är det vårt problem då?
    Har själv varit gäst på 2 bröllop som blev förstörda av barn i kyrkan.. Skrik, gråt osv..
    Så hur kan kusinens barn bli vårt problem?

• Svar på tråden Barnfritt!
  • Fenixx

ja jag tycker folk får respektera att man vill ha barnfritt bröllop. samtidigt som man får respektera tillbaka att vissa inte kan komma på ens bröllop om dem inte får barnvakt.

vi har sagt till om barnfritt men vi har inte fått några sura miner som tur är. för sambons bror har 2barn, och då sa dem att dem ska kontakta deras 1a barnvakt(barnens mormor) men då sa vi att det kanske inte är en så bra idé då dem nog kommer bli bjudna med.(står varandra jättenära oss med). men dem sa att dem skulle fixa det ändå. så var skönt.

• MajBrud2010

Jag förstår inte heller detta att barn ska vara med på allt.. Vi kommer välja barnfritt på vårt bröllop, kommer precis som ni bara skriva de vuxnas namn på inbjdan men även skriva något liknande "vi tycker väldigt mycket om barn, men just denna dagen håller vi för de vuxna" eller liknande.. Självklar får ju barn som ammar följa med ;)

Vi har pratat lite om att vi antingen ska ordna barnvakt åt de som inte kan fixa själva eller bara fixa nummer till barnvaktsfirma åt de som vill ha..

• didis

Jag tycker ni skall var tydligare med att ni inte vill ha barn närvarande.

Det är förståss inte ert problem att gästerna inte kan ordna barnvakt, det KAN dock bli ert problem om många gäster tackar nej pga att inte barnen är medbjudna och ni därmed inte kan dela dagen med alla som ni önskar.

• zeddy

Vi skrev gästernas namn på inbjudan samt att vi förtydligade med att vi ville ha barnfritt.
    Nej, jag tycker inte att det är ert problem om de inte kan ordna barnvakt. Självklart finns de de som verkligen inte har någon som kan ta hand om barnen, då får ni bestämma om ni hellre vill att kusinen ska vara med på bröllopet, med barn. Annars får kusinen stanna hemma.

Det kommer säkert vara flera som ringer och tycker att det är ert problem, och problemet behöver inte bara handla om barn. Det kan, som vi har råkat ut för, handla om hur farmor och farfar ska ta sig till vigselplatsen... INTE vårt problem sa jag! Varför ska vi ringa och be någon skjutsa dem, de har väl telefon och talförmåga?! (bara en liten parantes i tråden, sorry!)

• SagansMamma

Vi skrev på inbjudan att vi önskade en barnfri dag. MEN vi har flera som tackat nej till festen då dom inte kan få någon barnvakt och kommer till kyrkan med barnen. Och det kan vi inte säga någonting om, då kyrkan är öppen för alla..

• zeddy
    SagansMamma skrev 2009-06-03 10:25:31 följande:
    Vi skrev på inbjudan att vi önskade en barnfri dag. MEN vi har flera som tackat nej till festen då dom inte kan få någon barnvakt och kommer till kyrkan med barnen. Och det kan vi inte säga någonting om, då kyrkan är öppen för alla..
    Precis, det är svårt att säga nej till barnen i kyrkan. Det får man stå ut med!
  • SagansMamma
    zeddy skrev 2009-06-03 10:26:41 följande:
    Precis, det är svårt att säga nej till barnen i kyrkan. Det får man stå ut med!
    Jaa men det gör mig faktiskt inte så jätte mycket. Jag vill helst bara bli av med allt spring i festlokalen. Vill kunna njuta fult ut av en lugn middag och en festnatt med vännerna och familjen liksom :)
  • Michilullan

Vet att risken finns att folk kommer att tacka nej! Men mina syskon kommer att ordna barnvakt o har sagt att dom förstår. (Dom kommer lämna barnen i norge när dom åker hit!) På min sida handlar det om nästan 10 syskonbarn under 8 år, medans på min blivandes sida är det bara kusinens enda barn! Så det är ingen större förlust om jag får vara så elak att säga så!

Tycker det e så trist att alla ska tycka o tänka om VÅRT bröllop.. Varför kan inte folk glädjas åt att få vara med istället?

• didis
    Michilullan skrev 2009-06-03 10:35:54 följande:
    Tycker det e så trist att alla ska tycka o tänka om VÅRT bröllop.. Varför kan inte folk glädjas åt att få vara med istället?
    Jag tror visst att de gläds åt att fira er!

Man får inte glömma bort, mitt i alla förberedelser, att det är en stor dag i ens eget liv men en ganska liten dag i alla andra gästers liv. Det är liksom bara ytterligare ett bröllop, ytterligare en fest.

Om det då blir alltför stora logistiska problem, med transporter, boende eller barnvakter så kanske en del inte tycker att det är mödan värt.
  • zeddy
    Michilullan skrev 2009-06-03 10:35:54 följande:
    Jag känner verkligen igen det där. Jag är ganska trött på mamma just nu.. Men försöker inte tänka på det eftersom att jag blir FRU om 10 dagar!
Svar på tråden Barnfritt!