Jag ska försöka svara vänligt jag med, även om jag ser fullkomlgt rött när tipset"säg inte ordet brud" kommer.
Ingen vill bli ljugen för. Inte vi yrkesmänniskor heller. Alla fattar att det är bröllop det gäller. Alla tycker det är patetiskt och får en negativ inställning till den som drar pinsamma valser och lallar om fet bla bla.
Det är ett lika dåligt sätt att ingå samarbete på som om floristen är så tråkig som din andra var.
Sedan är det så, att orsaken till att brud kostar mer än sk"vanliga buketter" är att de så gott som alltid kräver att man förbeställer blommorna. Då får man om man har otur betal avsevärt mer -även i grossistled, för att blommorna helt enklet bokas redan innan de gått ut på auktionen och därmed ligger på maxpris. I kalrtext kan en rossort som vanligtvis ligger på ca 30 kr i butik plötsligt stiga uppemot 45. Därför är det hemskt svårt att säga slutpriset innan alla blommor kommit.
Du behöver alltså berätta lika väl vid begravning eller någon annan specialbeställning, ifall det är viktigt för dig med vissa speciella blommor, sorter och färgtoner. Det är baara därför du måste "redovisa" vad saken gäller.
Sedan är det för de flesta florister ett hedersuppdrag och något man lägger väldig omsorg vid, att göra en brudbukett och man lägger från konsultation till leverans ofta MÅNGA timmar och minuter vid det binderiet.
Inte minst kan man få kuta benen av sig för att få ihop blommorna. Så handlar man inte "till vardags". Arbetstiden är alltså den andra stora faktorn i brudbinderiernas priser.
Naturligtvis jobbar olika företagare mycket olika och tro mig-jag vet mer än vad som är roligt om hur många klåpare det finns i den här branschen. Folk som är otrevliga, ointresserade, eller skiter i kvalité. Folk som inte KAN hantverketoch orsakar katastrofer. Folk som inte kan ekonomi och som jobbar svart och som kränger blommor alldeles för billigt och får de som har vita löner och riliga påslag att verka överdyra,. Folk som inte lyssnar på sin kund utan kör över den. Folk sombehandlar sin personal som skit osv osv.
Väldigt sällan står låga priser för något bra bakom kulisserna. Vet det när ni jublar över det billigaste.
Att det finns de som är skitdyra, det har min bransch gemensamt med de flesta andra, och då får man ju isåfall utmana dem att visa attde är värda så mycket mer än det normala.
De som svara idig som florist nr två, tror jag ärligt helst slipper göra brudarbeten. Det finns florister som bara tycker brudar är hysteriska, krävande och skitjobbiga och som inser att man tjänar MYCKET mer på andra typer av binderier och kunder-snabbare.
De förtjänar inte din eller ngn annas uppmrksamhet och det finns fler skäl än att de drar i med höga priser, attstrunta i dem.
Sist: Jag blir glad att du säger att du läser med intresse. Det värmer.
lingon82 skrev 2009-06-10 19:06:03 följande:
Helt vänligt frågar jag dig varför. Om jag köper matvaror i en butik måste jag inte redogöra för vad som ska lagas av dem. Köper jag en klänning måste jag inte berätta hur den ska användas. Köper jag en bil berättar jag inte vart jag tänker kö
ra.Om man nu upplever att en florist lägger på priset för att man pratar bröllop har man väl rätt att gå in och beställa vad man vill utan att svara på frågor. Jag vill tillägga att de florister jag vänt mig till bemötte mig på följande sätt (helt och ärligt dagens sanning. Inga påhitt alls!) I båda fallen berättade jag att det var en BRUDbukett jag ville ha enligt bilden jag hade med mig, samt tärnbuketter och corsage.Den första floristen gav förslag på olika blommor och grönt som kunde användas. Jag fick tre olika alternativ på rosor i olika storlek och prisklass. Hon specificerade priset för blommor och material samt arbetskostnad. Hon reserverade sig för att slutpriset kunde gå upp eller ner med max en hundralapp för det jag beställde (fick skriftligt på det). Hon lyssnade, kom med förslag och var allmänt proffsig.Längre upp på gatan fick jag direkt veta att "brudbuketter gör jag inte för mindre än 1500 kr, tärnbuketter kostar minst 500 även om det bara är tre rosor i dem". Hon ville inte specificera materialkostnaden och tyckte jag var besvärlig som hade med mig en bild eftersom "det inkräktade på hennes kreativa hantverk". Behöver jag tillägga att jag valde den första floristen? Hon är kanske inte billigast i stan (har faktiskt inte kollat eftersom jag fastnade så för henne, då hon även erbjöd sig att komma med blommorna till frisören 500 meter bort. Passionsblomman; jag läser dina inlägg med glädje just för att du verkar så kunnig inom ditt område men det finns nog HUR många oseriösa som helst som tyvärr försöker lura en. Så är det inom alla branscher.