Inlägg från: mindag2009 |Visa alla inlägg
  • mindag2009

Gör man så?

Måste fråga?
    Tar folk betalt för sina bröllop!

Vi har ca 250 pers på vårat bröllop och skulle ALDRIG komma på att ta betalt av dom.

• mindag2009
    090208 skrev 2009-06-15 17:33:29 följande:
    Na, men da skippar man ju presenterna istallet. Sa da blir det plus minus noll...Om man har det knapert av nan anledning ar det en bra losning om man anda vill ha en massa folk och middag, om det ar det man drommer om.Ska sjalv inte gora sa, men jag forstar t.ex studenter eller andra som inte vill vanta pa att spara ihop pengar (kanske har blivit pa tjocken och vill gifta sig innan barnet anlander t.ex).I ett sant fall hade jag garna lagt ut nagra hundringar sa vannerna far ha sitt brollop dom dromt om.Men att onska sig presenter oxa funkar ju inte!!
    Oj, det var något nytt för mig! Men om man inte har råd då var man väll gifta sig helt utan kostnader då.
    Man kan väll inte begära att sina gäster ska betala för att komma på fest.
    Jag har verkligen tackat vänligt men bestämt nej till ett sådant bröllop! Ska jag betala för maten jag själv inte får välja? Om det tex hade varit att paret gifte sig i rådhuset och sedan går alla ut och äter middag på restaurang och att alla väljer fritt vad man vill äta tycker jag att det är helt ok.
  • mindag2009

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 20:58:41 följande:

Håller helt och hållet med.Tycker det är väldigt konstigt att man "bjuder" på bröllopsfest som gästen ska betala. Trodde inte heller det var sant förut. Skäms lite.
    Precis då BJUDER man ju inte på bröllop. Då ber man att folk kommer och betalar!
    Big no no för min del.
  • mindag2009
    novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 21:18:07 följande:
    Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:10:36 följande:
    Tror inte det handlar om att vilja vara snål. Jag tror att alla som hade möjlighet skulle vilja bjuda sina gäster.Sen kanske en del inte har möjlighet att spara varje månad och kanske vill gifta sig innan dom är lastgammal ;)Sen är det nog typiskt svenskt iaf :)Personligen tycker jag kuvertavgift är bättre än ett lån!
    Nej, ursh! Jag skulle ALDRIG sätta min fot på ett sådant bröllop. Vad ska man igentligen skriva på "inbjudan" för man bjuder ju inte på något? "Hej kom och se oss bli man och hustru, sen så betala för vårat bröllop"???

Nej om man bjuder till fest så BJUDER man. Om man inte har råd så får man göra så att man får gifta sig efter plånboken.
  • mindag2009
    passionsblomman skrev 2009-06-15 21:36:51 följande:
    Nu MÅSTE jag vara språkpolis: Makaber passar ytterligt dåligt att sätta som beskrivning här! Det är en bättre beskrivning på ett riktigt ruskigt mordfall där mördaren gått extra vidrigt tillväga, exempelvis.Ordet är synonymt med ohyggligt, förfärligt.Ursäkta påpekandet, men det kändes tvunget.
    Tack du skrev det så behövde inte jag
  • mindag2009

Jag tror tom att om jag hade fått en sådan inbjudan av någon av mina vänner (det skulle troligtvis aldrig hände men ändå) så skulle jag ringa och fråga hur mycket det kostar att bjuda alla och sedan be om hennes konto nr.

• mindag2009

Jaa, för jag skulle faktiskt skämmas i deras vägnar!
    Jag har bara varit medlem här i snart 8 timmar och har redan tappat hakan säkert 10 gånger. Folk som tar betalt för att folk ska sova i lokalen de har hyrt till bröllopet, kuvert avgifter och folk som tar betalt av sina gäster för det dom ska dricka osv.
    Nej, ursh och fy!

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:46:49 följande:

Ja, har man råd så håller jag med.
  • mindag2009

Precis!
    Vi fick en helt underbar gåva i förlovnings present och den kostade inte en krona för han som gav den.
    Han skulle ner till Thailand med hans familj och då fick vi i presenst av dom att han skulle lasera våra 4 stora altaner på huset vi har där. Då blev vi överlyckliga , för det var en sak vi hade oroat oss för.!
    Kan också säga att det är över 100 kvm att lasera:-S

passionsblomman skrev 2009-06-15 21:56:13 följande:
    Ja, nej jag vet inte alls hur det brukar vara, bara att de här kilarna kände sig hur dumma som helst OCH ju dessutom fick betala rätt dyrt för denna fest, då de ju redan hade köpt en fin present, enligt svensk tradition.Själv är jag mycket tveksam till de varianter dr man inte själv kan styra hur mycket man ger. Det är min sörsta invändning mot kuvertpris. En present kan man alltid anpassa till plånboken. Tillochmed om man är pank kan man ge. Då i form av påhittiga gåvor som exempelvis att man målar om huset eller bjuder på värsta middagen längre fram, eller ställer upp som barnvakt med ett hemmagjort klippkort på 6 tillfällen under året tex.Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:42:02 följande:
  • mindag2009

Nej, det är INTE att ta betalt för någon fest man BJUDER till tycker jag.
    Om man inte har råd då får man faktiskt vänta tills man har råd!
    Som jag skrev tidigare i tården så är det helt okej om man tillsammans med brudparet går och äter middag på en restaurang och alla väljer själv vad man vill äta. Inte att man blir på prackad en meny som man måste betala!

Men som tur är så skulle ALDRIG någon av mina vänner ta betalt för någon födelsedagsfest eller liknande.
    Förresten, studentfest! Tar man betalt för sånt?

kermit100 skrev 2009-06-15 22:04:21 följande:
    Varför är det ok att ta betalt för andra fester som studentfest och födelsedagsfest, de blir man ju också "bjuden" till. Skulle ni som tycker att det är fel med kuvertavgift vägra gå på de också? Personligen tycker jag att man gör det som passar en bäst, de som väljer att inte komma trotts en avgift vill man kanske egentligen inte ha där heller.
  • mindag2009

Nej, det är INTE att ta betalt för någon fest man BJUDER till tycker jag.
    Om man inte har råd då får man faktiskt vänta tills man har råd!
    Som jag skrev tidigare i tården så är det helt okej om man tillsammans med brudparet går och äter middag på en restaurang och alla väljer själv vad man vill äta. Inte att man blir på prackad en meny som man måste betala!

Men som tur är så skulle ALDRIG någon av mina vänner ta betalt för någon födelsedagsfest eller liknande.
    Förresten, studentfest! Tar man betalt för sånt?

kermit100 skrev 2009-06-15 22:04:21 följande:
    Varför är det ok att ta betalt för andra fester som studentfest och födelsedagsfest, de blir man ju också "bjuden" till. Skulle ni som tycker att det är fel med kuvertavgift vägra gå på de också? Personligen tycker jag att man gör det som passar en bäst, de som väljer att inte komma trotts en avgift vill man kanske egentligen inte ha där heller.
Svar på tråden Gör man så?