-
*ler*novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 22:49:42 följande:Du skulle kunna bjuda på många kakor ;)
-
Nej, jag menar att man ska kunna diskutera hur mycket man vill.passionsblomman skrev 2009-06-15 22:57:50 följande:Var är det personangrepp?
Men om det blir person angrepp så har man gått för långt.
Ursäkta, är lite trött! -
Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 23:01:01 följande:
Jo men hon tyckte att vi tryckte ner folk. Trycka ner, personangrepp.....Jag säger bara att jag tycker det är snålt. De som tar ut kuvertavgift tycker uppenbarligen inte så och då tar de nog inte åt sig heller.Ursh, vad trött jag är när jag inte ens kan läsa!
Men här i Sverige ska vi hålla tyst om vi vill lägga mycket pengar på sitt bröllop och de som har budgetbröllop ska få applåder. Sökte efter någon tråd som tex heter " Vi som inte vill ha något budget bröllop" eller " Det spelar igen roll vad det kostar" men jag hittade faktiskt igen sådan *konstigt*. -
Är det någon här som har varit på ett sådant där betalbröllop som kan förklara hur det går till rent praktiskt?
-
Hur då?passionsblomman skrev 2009-06-15 23:06:40 följande:Det har funnits, det vet jag. Det brukar bli bråk i dem också.
Då är ju bara de som vill kunna spendera pengar där?
Eller kommer de som vill ha betalbröllop in där också? -
Men som sagt så har både jag och min man väldigt bra arbeten och kommer att betala för ALLT. Allt från hotell rum till presenter och aktiviteter under helgen!
Samma sak med alla våra nära och kära de skulle aldrig ta betalt. Om man har fixat en fest eller liknande då kan man ju inte be folk betala för att komma bara för att ja har lust att ha en fest!
MimmiMama skrev 2009-06-15 23:09:26 följande:Kan inte annat än hålla med! Man bjuder väl inte om man vill att de som kommer ska betala?!?För oss känns det helt märkligt att be gästerna betala för maten ja t o m för drycken.VI vill ju att de ska dela dagen med oss och VI vill umgås med dem. Om de tackar ja så har de ju andra kostnader som resa, boende och kläder inte ska de behöva betala för att få vara med på festen!Vi valde att bjuda färre så att vi verkligen kan BJUDA våra gäster på en bröllopsfest.Men som jag förstått så är detta väldigt vanligt att ha kuvertavgift. Jag sticker kanske ut näsan nu men det verkar vara vanligare bland par som har en ganska bra inkomst.Ibland får man känslan att besparingen paret gör på kuvertavgiften går till att lyxa till allt lite.Finare lokal, extra dyr ring m mVi bor i en lite mindre kommun och många är inte höginkomstagare och de flesta här skulle aldrig komma på tanken att ha kuvertavgift.Vi har valt en ring, mat, lokal utifrån våra ekonomiska förutsättningar så att vi kan BJUDA.Det var viktigt för oss.Jag respekterar att andra väljer att göra på annat sätt och har andra förutsättningar. Detta är en intressant diskussion! Hoppas det är högt i tak för olika åsikter! -
Men vad hemskt! Som att skicka en faktura innan bröllopet.novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 23:16:04 följande:Det stod ett bröllops-kontonummer på "Vi gifter oss - kortet" (om jag nu inte kan använda mig av inbjudan) där man skulle sätta in pengar för maten (eller delar av maten). Därmed hade man också osat.
-
Så nu är tråden skapad!
www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m3455014.html
-
Varför skulle du känna dig besvärad när du själv aldrig kommer få veta den faktiska kostnaden?novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 23:49:57 följande:För mig är sannolikheten större att jag skulle bli inbjuden till vigsel och få betala 500kr i kuvertavgift för middagen än att jag blir bjuden på en 3-dagars fest med middag på 1800kr/kuvertet. :)Jag skulle gå på båda men jag skulle nog känna mig mer besvärad att gå på det sista. Fast jag måste erkänna att det samtidigt skulle vara en upplevelse utöver det vanliga. Så visst lever man i olika verkligheter.En sak skiljer sig iaf inte (hur man än väljer att göra) - att man vill gifta sig med den man älskar och man vill dela dagen med nära och kära!Leve olikheten! Gonatt!
Du kommer då som våran gäst och vi vill att du ska trivas inte tänka på hur mycket maten har kostat. -
Skryta tycker jag absolut inte att jag gör! Men jag är stolt över mitt arbete och alla mina år i skolbänken.
Jag är nedlåtande mot folk som tar betalt för sin bröllop, tycker rent ut sagt att det är hemskt, och det står jag för!
Och sedan varför ska inte jag kunna berätta öppet om hur mycket vi ska lägga på vårat bröllop utan att skämmas?
Och varför vi betalar hotell och att bröllopet är i 3 dagar är pga att min mans släkt kommer från Italien och behöver någonstans att bo + att vi gör detta till en stor fest där alla får träffas.
Sen har vi gäster från USA, London, Slovenien, Skottland, Thailand, Amsterdam + några till. Så självklart behöver de någonstans att bo.
Om du tex är bjuden på ett bröllop som skulle ske i vi säger Amsterdam hade inte du varit glad om någon hade fixat hotell,transfer för din familj?
Eller hade du tackat nej bara för att det inte är eran stil?
didis skrev 2009-06-16 10:12:08 följande:Besvärad kanske jag inte skulle känna mig men knappast bekväm.Inte ens om syskonen gifter sig skulle jag vilja fira i 3 dagar och bott på hotell har jag gjort så mycket i mina dagar att det mest är tråkigt, faktiskt.Hade vi önskat ha ert bröllop hade vi haft råd (och det utan att pappa betalar hälften och utan lån) men det har aldrig varit varken min eller makens dröm. Tyvärr är din attityd lite nedlåtande emellanåt. Självklart skall man vara stolt över sitt jobb och sina inkomster (det är jag!) men gränsen mot skryt är ibland hårfin. Svenskt? Ja kanske. Sverige är historiskt sett ett fattigt land där måttfullhet "alltid" varit en dygd. Jag hoppas att ni får det bröllop ni drömmer om! Det fick vi.PS. när det gäller kuvertavgift håller jag med dig.