• DanKat

AKUT!!! Behövs pass till Österrike?

Vi åker till Österrike på onsdag och mitt pass är totalförsvunnet efter flytten! Jag har möjlighet att skaffa ett tillfälligt pass imorgon men det kostar 1000 kr, så jag undrar om någon vet hur det är?
    Vi ska ju egentligen inte behöva pass inom Schengenområdet men åtminstone tidigare var ju svenskarna ändå tvungna ha det eftersom det inte står på körkorten ifall vi är svenska medborgare (enligt vad jag hört). Hittar ingen information om detta, kan någon hjälpa mig??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-17 10:35
    Tack så mycket för hjälpen allihopa! Jag ska inte flyga, så jag kanske kunde ha sluppit skaffa pass då... men nu är det iaf gjort, och nu slipper jag ju oroa mig för att det skulle bli någon kontroll också även om det verkar vara väldigt ovanligt.

• Svar på tråden AKUT!!! Behövs pass till Österrike?
  • Sobeit

De rekommenderar att du har pass. Var själv in och läste inför vår bröllopsresa.

• Julia78

min sambo var i Östrerrike förra året. de behövde pass för att komma in i landet och för att cheka (?) in på hotellet.
    Så jag tror du behöver pass.

• Sobeit

Kan ju tillägga att hela familjen behöver nya pass och jag får dessutom skaffa ett tillfälligt pass inför resan så du är inte den enda som måste fixa ett pass pronto.

• Hubba

Varför måste du skaffa ett tillfälligt pass?

Sobeit skrev 2009-06-14 18:48:42 följande:
    Kan ju tillägga att hela familjen behöver nya pass och jag får dessutom skaffa ett tillfälligt pass inför resan så du är inte den enda som måste fixa ett pass pronto.
  • DanKat
    Sobeit skrev 2009-06-14 18:47:29 följande:
    De rekommenderar att du har pass. Var själv in och läste inför vår bröllopsresa.
    Men om de bara rekommenderar (och det inte är ett krav) så är det kanske värt att skippa för 1000 kr? Det känns så onödigt, speciellt eftersom jag kommer byta efternamn typ en vecka efter resan så jag kan inte ens utnyttja passet de 7 månader det egentligen gäller.
  • Hubba

Om du inte har pass så måste du ha ett internationellt körkort...

• DanKat
    Hubba skrev 2009-06-14 18:51:32 följande:
    Om du inte har pass så måste du ha ett internationellt körkort...
    Det fungerar inte med ett vanligt svenskt eller?
  • Hubba

Nej för det visar inte vilken nationalitet du har utan det visar bara att du har ett svenskt körkort...

• DanKat
    Hubba skrev 2009-06-14 18:56:55 följande:
    Nej för det visar inte vilken nationalitet du har utan det visar bara att du har ett svenskt körkort...
    Tack för hjälpen!
    Men blä vad surt att behöva betala en tusenlapp extra!
  • allehanda

Enligt polisen som utfärdar pass så skall man ha pass eller ett ID-kort utfärdat av polisen(kostnaden är densamma).

• Hubba

Fast det kostar 1000:- för det tillfälliga...

allehanda skrev 2009-06-14 19:16:40 följande:
    Enligt polisen som utfärdar pass så skall man ha pass eller ett ID-kort utfärdat av polisen(kostnaden är densamma).
  • allehanda

ja jag kommenterade mest det där med internationellt körkort, din summa stämmer säkert.

• ElinK

Du måste ha pass! Landet och flygbolaget har olika regler. Om dom skickar dit dig fast du inte har tillåtelse är det flygbolaget som får ta alla kostnader. Jag har försökt flyga utan pass och med körkort, det gick inte så bra..

• Hubba

Jag jobbar i incheckningen på Landvetter och kan säga att det är väldigt vanligt att folk vill åka på sitt vanliga körkort... De är inte många som har koll på skillnaden mellan Eu och Schengen... + att det trots allt finns länder som är med i Schengen men som ändå kräver pass...

• Sobeit

Räknar inte med att hinna få ett riktigt pass sedan namnändringen gått igenom efter bröllopet. Vår resa går 3 veckor efter bröllopet, månadsskifett juli/augisti. Så då skaffar jag ett tillfälligt pass och ordnar ett ordentligt senare under året. =)

Hubba skrev 2009-06-14 18:50:02 följande:
    Varför måste du skaffa ett tillfälligt pass?
  • Hubba

Men det blir billigare att göra ett "vanligt" pass i ditt gamla namn och sedan längre fram göra ett nytt i det nya namneet...

Sobeit skrev 2009-06-14 20:26:54 följande:
    Räknar inte med att hinna få ett riktigt pass sedan namnändringen gått igenom efter bröllopet. Vår resa går 3 veckor efter bröllopet, månadsskifett juli/augisti. Så då skaffar jag ett tillfälligt pass och ordnar ett ordentligt senare under året. =)
  • feministbrud

Jag har bott i Österrike och har aldrig behövt visa pass, även innan Schengen. Det räcker gott men svenskt körkort. MEN det gäller inte om du ska flyga, tyvärr. Pga EU:s regler om transportörsansvar så kräver alla flygbolag pass.

Och nej, du behöver ALDRIG visa pass för att komma in i landet (jag tror att din sambo förväxlade det med incheckning på flygplatsen, Juliaq78). Det VET jag att det är så, men vad flygbolagen kräver är en annan sak.

• Sobeit

Men vad händer när vi ska åka hem och namnändringen verkligen gått igenom i alla system. Kan jag inte få problem då i o m att det är ett annat efternamn i systemet än i passet?

Hubba skrev 2009-06-14 20:32:36 följande:
    Men det blir billigare att göra ett "vanligt" pass i ditt gamla namn och sedan längre fram göra ett nytt i det nya namneet...
  • Hubba

Det är inga problem eftersom resan är bokad i ditt gamla namn och det är det gamla namnet som står i passet...
    Och det är det namnet som dyker i upp i incheckningen... vi får inte de uppdaterade namnen i datorn...

Sobeit skrev 2009-06-14 21:19:52 följande:
    Men vad händer när vi ska åka hem och namnändringen verkligen gått igenom i alla system. Kan jag inte få problem då i o m att det är ett annat efternamn i systemet än i passet?
Svar på tråden AKUT!!! Behövs pass till Österrike?