Tänker ni låna till ert bröllop?
...Eller har ni sparat?
Vad tycker ni är rätt?
...Eller har ni sparat?
Vad tycker ni är rätt?
Vi tänker absolut inte låna till vårt bröllop! Utan jag rekommenderar starkt o spara, o spara o spara lite till! =)
Spara först, gifta sig sen.
Vi hade pengarna sedan innan samt att en del inhandlades under planeringstiden (som dock bara var ett halvår).
Lån har vi till hus o studier, det räcker gott o väl!
Nu hade vi pengarna till bröllopet ändå, vi har helt enkelt väntat tills vi tyckte det var läge att prioritera bröllop istället för semester o resor tex.
Målet är snarare att sänka de lån vi har - gud så skönt att vara fri från skulder!!
Lånat en del och sparat en del......
Håller med Hemlig 2009!
Vi sparade. För mig är det helt främmande att låna till ren konsumtion. Inte kul att stå och betala på något som redan är över liksom...
vi hade satt en budget på 55 000 men kalaset slutade på 75 000. vi fick låna 20 000 av min svåger på obestämd tid utan ränta
Själv tycker jag att man inte ska låna till konsumtion, fester och resor. Allt blir ju mycket dyrare då. Hade man inte råd från början, hur har man då råd i efterhand när det kostar ännu mer?
Det finns ju inget av värde kvar som säkerhet heller utan man står verkligen där med skulderna.
Förra året var det en kille som startade en tråd här på BT. Han hade problem med sitt ex. De hade skilt sig och hade tidigare tagit lån för att betala sitt bröllop.
Nu hade hon inte råd/lust att betala sin del och han stod ensam kvar med avbetalningarna. Det var ingen rolig läsning!
samma här...
Absolut inte låna. Inte en chans.
Vi kör budget, får viss hjälp från föräldrar osv., använder sparade pengar och prioriterar detta just nu.
Jag håller med övriga att det är galet att låna till ren konsumtion. Jag skulle heller aldrig ta möbler eller elektronik på avbetalning.
Vi flyttade nyligen från vår lilla etta och köpte därmed ny säng, skrivbord till mig, mattor osv.
Sängen vi hade var utsliten sedan länge och liten...Vi hade tur och fick en soffa som vi älskar av släktningar.
Kunde ni köpa allt kontant? Gud va bra! sa en bekant....
Vi hade rakt av aldrig köpt det om vi inte kunnat köpa kontant. Då hade vi fortsatt sova i den utslitna sängen tills vi hade råd.
Vi väljer ett bröllop som vi har råd med nu eftersom vi vill gifta oss nu. Detta utan att använda alla våra marginaler och sparpengar. Vardagen är mycket viktigare än en fest....