• BlomAnna

Spartips nån?

Ni som sparar ihop till ert bröllop. Har ni några bra spartips att dela med er av? Alltså inte hur man minskar kostnaderan för bröllopet utan tips på ställen i vardagsekonomin där man kan göra lite besparingar för att sätta in på bröllopskontot.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Spartips nån?
  • kullaberg

En sak som jag och min m2b gör är att när vi har betalt räkningarna (inkl 2500 kr till ICA-kortet som vi köper all mat på) så lägger vi pengar i vår veckobudget; 700 kr i veckan x 4.

Resten av pengarna sätter vi in på sparkontot. Sen får man klara sig på de 700 kr / vecka (till kläder, fika etc). Jag hade aldrig gjort så här innan men förändrad jobbsituation tvingade mig till det. Och man klarar sig förvånansvärt bra på 700 kr/vecka! (Matlådor är dock ett måste, max en lunch ute per vecka). Och det som är bra är att man ser exakt hur mycket man gör av med och hur mycket man har kvar. Handlar man ofta på kort är det lätt att man tappar kontrollen.

• BlomAnna
    kullaberg skrev 2009-06-15 14:16:19 följande:
    En sak som jag och min m2b gör är att när vi har betalt räkningarna (inkl 2500 kr till ICA-kortet som vi köper all mat på) så lägger vi pengar i vår veckobudget; 700 kr i veckan x 4. Resten av pengarna sätter vi in på sparkontot. Sen får man klara sig på de 700 kr / vecka (till kläder, fika etc). Jag hade aldrig gjort så här innan men förändrad jobbsituation tvingade mig till det. Och man klarar sig förvånansvärt bra på 700 kr/vecka! (Matlådor är dock ett måste, max en lunch ute per vecka). Och det som är bra är att man ser exakt hur mycket man gör av med och hur mycket man har kvar. Handlar man ofta på kort är det lätt att man tappar kontrollen.
    Låter verkligen jätte smart...lite som lyxfällans tänk...
    (menar inte att ni skulle vara i någon lyxfälla) Kanoners ju
  • kullaberg

Haha, nä långt i från lyxfällan, men vem vet, om vi inte hade haft detta tänk så kanske vi hade dykt upp där i programmet
    Skämt å sido, det är verkligen ett kanonbra sätt att hålla koll på sina utgifter! Lycka till!

• Nynaeve

Men när man redan gör allt det här, hur sparar man pengar då?

• kermit100

Då får man försöka tjäna mera pengar! Extra jobb kvällar och helger, dela tidningar på morgonen, dela reklam, barnvakt, hundvakt, husvakt nu under semestertider.

• wiii

Ja, det beror kanske på vart man bor...tex så är willys i stenungsund billigare än i göteborg, och dessutom bra mycket fräschare! Ser ingen skillnad på den och på ica, förutom på kvittot då.
    Jag tycker personligen att dom har ett brett sortiment och bra kvalitet på mycket (dock inte allt,man får prova sig fram), men det beror väl kanske på tycke och smak också.. Kött däremot köper vi ofta på annat håll.

BlomAnna skrev 2009-06-15 10:51:26 följande:
    Är Willys mycket billigare än tex ICA Maxi då? Finns samma utbud? Är tyvärr lite anti Willys tycker det är så skitigt och lagerlokal aktigt...men det är nog bara jag
  • Nynaeve
    kermit100 skrev 2009-06-15 14:48:04 följande:
    Då får man försöka tjäna mera pengar! Extra jobb kvällar och helger, dela tidningar på morgonen, dela reklam, barnvakt, hundvakt, husvakt nu under semestertider.
    Jo... men det är svårt att få sommarjobb. Jag försöker desperat, men jag kan inte ens få dela ut tidningar tydligen. Nåja, det löser sig väl när fästmannen flyttar hem och jag slipper betala hyran ensam.
  • kermit100

Klart att det löser sig. Och har man inget att spara av så har man inte. Det går ju inte och leva på luft utblandat med vatten.

• BlomAnna
    kermit100 skrev 2009-06-15 14:53:29 följande:
    Klart att det löser sig. Och har man inget att spara av så har man inte. Det går ju inte och leva på luft utblandat med vatten.
    men det vore himla bra om det gick
  • kermit100

Ja och då skulle ju de extra kilon man har försvinna på kuppen. Men luft utblandat med vatten åt folket!!!!!!!!

• AlaM

Fundera över vad ni har för fasta kostnader och vad ni tycker är rimligt att lägga på mat. Utöver det finns det inga måsten och ni kan spara så mycket ni vill. Bortsett från underkläder så brukar ju vanliga kläder hålla i minst 2 år och fika och alkohol känns jag som väldigt onödiga utgifter om man har det lite knapert. Trodde själv aldrig att jag skulle kunna spara ihop till ett bröllop som heltidsstudent men det visade sig att efter räkningar på 4000 kr och mat på 800 kr kunde jag lägga undan 2000/mån så sen förlovningen har jag redan fått ihop 11 000 (hittat lite extra att skrapa ifrån då och då). Så visst går det!!

• Pumpkin

Sen beror det ju naturligtvis på vad man är beredd att offra också. Vi var överens om att vi skulle spara så mycket som möjligt till bröllopet, men samtidigt ville vi inte glömma bort att leva och unna oss saker ibland under tiden...

• BlomAnna
    AlaM skrev 2009-06-15 15:10:41 följande:
    Fundera över vad ni har för fasta kostnader och vad ni tycker är rimligt att lägga på mat. Utöver det finns det inga måsten och ni kan spara så mycket ni vill. Bortsett från underkläder så brukar ju vanliga kläder hålla i minst 2 år och fika och alkohol känns jag som väldigt onödiga utgifter om man har det lite knapert. Trodde själv aldrig att jag skulle kunna spara ihop till ett bröllop som heltidsstudent men det visade sig att efter räkningar på 4000 kr och mat på 800 kr kunde jag lägga undan 2000/mån så sen förlovningen har jag redan fått ihop 11 000 (hittat lite extra att skrapa ifrån då och då). Så visst går det!!
    Ja det går absolut! Alltid bra att få lite tips om vart man kan strypa lite kostnader dock
  • BlomAnna
    kermit100 skrev 2009-06-15 15:05:32 följande:
    Ja och då skulle ju de extra kilon man har försvinna på kuppen. Men luft utblandat med vatten åt folket!!!!!!!!
    Absolut!! Det är verkligen en vinn vinna situation...kunde sen bilen gå på luft och lite vatten så skulle det vara ännu bättre
  • drömland

Anmäl dig till företag som har fokusgrupper. Jag går på sånna ibland. Ca 2-3 timmar oftast, och man får oftast 400 kr i handen för det. Dock dras skatten i efterhand på deklarationen men det blir ju inte så mycket....

• Hemlig2009

Jag och min man har också "månadspeng", sedan tillkommer hans lunchpengar (måste äta ute och jag har rikskuponger via jobbet) och mitt tågkort. Vi började med det för att dels spara pengar och dels för att komma ur allt meningslös slöseri som man kan ha för sig som DINK (double income no kids).

Första månaderna var det lite trist men nu går det som en dans, inte alls svårt! Och inte saknar vi något heller. Någon månad om det är större inköp så hjälps vi åt annars är våra månadspengar just våra egna.

Vi sätter in 3500 kr på matkontot vilket brukar räcka. Vi handlar när vi är duktiga på Willys (vi har superfräsch nybyggd butik här i stan), annars blir det en del på Hemköp i närheten vilket inte är så bra. Men vi tycker att vi sparat så mycket att 1000 kr extra på mat än vad vi kanske kunde komma ner i gör ingenting.

• wiii

vad menas med fokusgrupper?

drömland skrev 2009-06-15 15:23:42 följande:
    Anmäl dig till företag som har fokusgrupper. Jag går på sånna ibland. Ca 2-3 timmar oftast, och man får oftast 400 kr i handen för det. Dock dras skatten i efterhand på deklarationen men det blir ju inte så mycket....
  • drömland

Fokusgrupp... ja hur ska jag förklara det... Man deltar i en grupp om max 8 personer och pratar om ett givet ämne. Jag har varit på fokusgrupper där vi diskuterat juice, banker, snabbmat och annat.

Svar på tråden Spartips nån?