Längtan efter barn, jobbigt.... (långt)
Jag vill verkligen bli gravid nu i sommar (gifter mig i sept). Jag har längtat efter barn sen förra julen (07) då min sambos lillasyster berättade att hon var gravid. Då hade jag själv fått en systerdotter samma år och att följa min blivande svägerskas växande mage och sedan hennes bebis, och min systerdotter som är det finaste som finns, har gjort längtan outhärdlig ibland.
Min sambo säger att han vill vänta till åtminstone nästa sommar. Han vill också ha barn och vi kan prata väldigt öppet om det. Men när det gäller tid så vill jag NU och han sen. Och nu ska hans lillasyster ha barn igen...
Jag vet att jag måste härbärga dessa känslor för det bygger en sån klyfta mellan mig och min sambo. Och han får ju inte en chans att börja längta efter barn när han känner sig tvingad av dåligt samvete för att jag är så ledsen. Han vill ju inte att jag ska vara ledsen, men att skaffa barn för att jag ska sluta må dåligt är ju inte nån bra idé... Varför känner jag så här?
Är det nån som varit i en liknande situation?
Om man inte känner igen sig i känslan så kan jag säga att det känns som att älska någon som inte älskar en tillbaka, och dom kan inte göra något åt det. Och ju mer man lider, desto mindre är chansen att den andre ska börja älska en tillbaka. Det är så jag skulle vilja beskriva känslan av förtvivlan och sorg och ilska som jag känner.....
Hur gör jag för att "hålla ut" ett år och inte tänka på det här?
Jag är dessutom orolig att lillasyrran ska berätta att hon är gravid på vårt bröllop. Det är ju lagom i tid (ca 12 veckor) och hela familjen är samlad. Mardrömmen är att sambons pappa ställer sig upp och skålar för vårt bröllop och hennes bebis. Jag vet inte om jag skulle klara det. Usch vad hemsk jag känner mig....
Behöver råd...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 23:09
Tack för alla svar! Jag har insett att min längtan efter barn till stor del hänger ihop med en känsla av att mitt liv står still just nu och inte känns meningsfullt.
Så det jag ska göra är att försöka göra saker som jag mår bra av för att kunna leva mer i nuet. Ska verkligen ta mig tid att känna efter vad JAG vill just nu. Men som sagt, tack för alla råd jag fått!