• Sonja68

Tantvarning 5

Men Tinker, som jag skrev tidigare, jag hade gjort samma som dig, och kolla bara, de andra föräldrarna ville egentligen det också, men kanske inte orkade/vågade stå emot och ta fajten.
    Heja dig!

• Sonja68
    lillabruden skrev 2009-09-04 06:35:49 följande:
    godmorgon mina vänner!!har sovit såååååå gott under min lediga natt!! jag tar en stund att vara tacksam och lycklig över allt jag har........Vet ni, här har faktiskt äktenskapet haft en väldigt överraskande påverkan på mannen!! är förvånad!! helt plötsligt städar han utan att jag ber honom (självklart inte så som jag skulle vilja men ändå, man får vara glad för allt som livet ger som Baloo i djungelboken sjunger) och idag gjorde han en macka till mig till frukost!!! t.o.m offrade sin egen frukost för att jag skulle få osten! helt ny man vill jag påstå!!!fast han äter fortfarande upp mitt godis o har fortfarande svårt att lägga disken i maskinen, men man kan ju inte få allt i livet! Och vi 'viker kanin servetter' också lite mer oftare nu!! Det är jag som är mindre stressad och i allmänt bättre mentalt tillstånd och får lust mer helt enkelt! Fjällis, jag har missat dem däär bilderna!! tittade i vanliga galleriet o kom på at jag sett dem redan, men jag ska se igen i bröllopsgalleriet som någon skrev! men jag behöver inte se dem för att veta att du var vacker Och dem dära fiskarna, jag hade krävt ersättning!!!!Tinker, skönt att höra att det blev en stark liten pöjk håller tummarna för op:en sen!!!O Frulle, du vet att du är för bra för att röka!!! Hoppas passionis tänker på oss när hon går igenom sitt underbara slotts hallar
    Härligt att vara gift va'?
    Jag tycker det mesta är som vanligt för oss, MEN tycker mig ändå märka att min man blivit lugnare på nåt vis. Kanske jag också. Vi bråkar lite mindre. Vet inte om det beror på att vi nu är gifta, det kan ju vara annat runt omkring som påverkar. Men ändå. Ett inre lugn på nåt vis har nog infunnit sig hos oss. Svårt att förklara.
  • Sonja68
    Cantaton skrev 2009-09-04 08:18:57 följande:
    lillabruden, vad härligt med den förändringen hos mannen!! Vet ni!? Jag vägde mig i måndags, och sedan i tisdags... och då stod jag på exakt samma vikt på hektot. Idag vägde jag mig igen (fast jag EGENTLIGEN är en väga-en-gång-i-veckan-tjej), och nu hade jag gått ner 1,4kg sedan i början av veckan! Tror mycket att det är träningen som har bidragit till det. När jag äter vettig mat håller jag min vikt någorlunda, om jag även tränar går jag ner... Känns bra att börja lite själv och ha kommit in i träningsschema osv innan jag börjar på Xtravaganza. För jag blir nog på mindre bra humör om jag ska byta ut mina måltider mot shake o soppa samtidigt som jag ska börja träna..! Enda nackdelen är att min kropp plötsligt har börjat svettas mer, så jag får ju byta kläder varje dag...! En renlighetsprocess?
    Vad kul! Roligt när man märker resultat. Bra jobbat!
    Jag har också märkt att när man börjar träna/motionera blir det nästan automatiskt bättre med kosten också. För mig i alla fall.
    Man dricker mer vatten, tänker efter lite mer på vad man äter, vill inte förstöra det man vunnit med motionen genom att äta dålig mat. MEN ibland så får det motsatt effekt: På fredagkväll tänker man "jag har ju varit så duktig och tränat så nu kan jag minsann unna mig..."
  • Sonja68
    Frulle skrev 2009-09-04 08:59:38 följande:
    Morrn alla söta sockerpinglor!!Ok idag är en ganska bra dag so far!!!Igår var ju HELVETE kan jag säga.. TILLS mannen kom hem, lite småfull och kärlekssugen. Han fick mig iaf annat att tänka på än ciggarna! Idag är jag som en liten skolflicka.. Ni vet så där hihihi när jag tänker på igårkväll!! He rocked my world. Eller iaf body!!Dag 2 utan cigg..
    Hihihi... Härligt Frulle
    Jag ser dig framför mig med stjärnglitter i ögonen!
  • Sonja68

Fjällbruttan; morrar när jag läser om föräldramötet. Vilken lärare! Tur att det fanns en förnuftig lärare och kloka föräldrar på mötet.
    Fan, tala inte om städning... hos oss rullar dammråttorna omkring och vi ska ha gäster imorgon. Blä... Jag hatar att städa!! Och gör det på tok för sällan.
    Men som tur är, är jag inte heller perfekt , kanske därför folk trivs att umgås med oss och vara hos oss. För att vi är långt ifrån perfekta och då känner de inte så stora krav på sig själva heller.
    För jag har funderat på hur det kommer sig att av alla i kompisgänget så är det hos oss alla samlas, till oss man "svänger förbi" utan förvarning, bara sådär, på en kopp kaffe eller te eller bara för att prata. TROTS att vi har stökigt, dammigt, två småbarn, vi är högljudda och allmänt "röriga". Kanske för att vi har störst hus eller för att vi är opretantiösa. Jag vet inte.
    En av våra vänner höll tal på bröllopet och sa nåt som gjorde mig varm inombords (förutom att hon tyckte att vi är fantastiska, men så säger ju alla vid bröllopstal): "Ni är så gästvänliga, hos er trivs man för när man kommer oanmäld till er så känner man sig alltid så välkommen, det känns som att ni faktiskt gått och väntat på att just vi skulle komma" Det var fint.

På tal om fest 3 på natten i Sthlm City för 15-åringar, upplys en utböling från Norrland; är det så att man har fester till 3 på natten för 15-åringar? På "min" tid slutade discon och fester kl. 01:00 minsann. Kl. 03:00 då brukar våran Nattklubb stänga och på Nattklubb går väl vuxna??
    Ja, jag är förmodligen lite mossig eller OFF, men så är jag ju också en tvättäkta Tant

• Sonja68
    Villemoa skrev 2009-09-04 15:20:32 följande:
    Det är bra att du kommer ta upp detta med rektorn för det behövs. Sen tycker jag också att det är helt uppåt väggarna att hans egen son går i samma klass! Hur klarar man av att vara objektiv då? Jag hade aldrig velat ha Moa i min klass.Jaså, har ni gamla rävar på skolan! Såna som kör på i samma race de gjorde för 30 år sen och som inte fattar att tiderna har förändrats och barnen likaså. De kan gärna komma hit till storstan och få ha klasser uppemot 35 elever som jag hade mitt första år. Då får de gärna gnälla över att de inte har tid att lägga in glosor på datorn!!
    Jag gick också i en glesbygdsskola en B2:a.
    Fanns ingen annan skola att välja på den tiden!
    Jag hade min mamma som lärare i 4-6:an. Så också min bror.
    Det var inget varken hon eller jag önskade kan jag säga.
    Både min bror och jag blev hemskt mobbade pga detta vilket har satt djupa spår i oss på olika sätt, för resten av livet, vilka vi brottas med varje dag.
    Att de mobbade oss berodde på att föräldrarna tänkte, och inte bara tänkte utan förmodligen uttalande högt inför sina barn sin oro ang. vår mors förmåga att vara objektiv i sitt arbete med sin egen unge i klassen (då jag gick fick jag inga betyg förren VT i 7:an). Att vi skulle ha några fördelar av att ha vår egen mamma som lärare.
    Jag kan säga som så, att vara objektiv klarade hon inte, hon var nämligen så rädd just för att folk skulle säga att hon gjorde skillnad på oss och andra ungar, med den påföljden att så fort nån gjort nåt bus så var det vi som blev anklagade. Om vi var ett gäng som surrade på lektionen så sa hon bara åt mig och inte de andra. Sedan när hon såg att vi blev mobbade så försökte hon nån gång att prata lite försiktigt med föräldrarna. Men ja, ni förstår ju själva att det funkade ju inte. Mobbingen blev ju bara värre. Så hon gav upp.
    Några fördelar hade vi INTE, det kan jag intyga.
    Det var ett HELVETE kan jag säga, både för min mamma och oss och jag har än idag lite och dålig kontakt med min hemby eftersom det är så smärtsamt. Bara tanken att möta mina gamla plågoandar och deras, nu gamla, föräldrar gör mig kallsvettig och fylld av... inte hat men en vämjelig känsla i alla fall.
    Hade det funnits möjligheten att kunna välja en annan skola så hade vi gjort det, tro mig!
    Därför bestämde jag mig rätt tidigt att när jag får egna barn ska jag inte bo i en liten by, de ska inte gå i en pytteliten skola och jag ska ALDRIG bli lärare!
    Så vad ni än tänker om era barns lärare som har sina egna barn i klassen, jag BER er, dryfta inte det inför era barn. Vilket jag inte tror att ni gör heller, för ni är alla så rara och kloka tanter .
    Ville bara ge er inblick i hur det kan vara när man är i den andra partens kläder.
  • Sonja68
    Fjällbruttan skrev 2009-09-04 17:15:25 följande:
    Sonja, skulle aldrig drömma om att saga nåt till mina barn om att han har sin egen son, tycker faktiskt synd om pojken, för han behöver hjälp men får det inte för pappan förnekar att hans son nånsin gör något...
    Nej, det var ju det jag visste; att du är en klok tant
    Men faktum är att vi föräldrar måste tänka på vad vi säger om andra inför våra barn. Det vet ju ni redan förstås, men ändå...
    När jag ser tillbaka och minns kommentarerna från barnen (tro mig, varenda en har etsat sig fast i mitt minne) så var många av dem såna som barn i den åldern knappast kommer på själva. Sånt som de hört från vuxna runt omkring dem.
    Sedan så var jag väl särskilt utsatt, förutom det att min mamma var min egen lärare, vilket stack föräldrarna otroligt i ögonen,samt att hon var en ganska sträng fröken, så var detta saker de mobbade och retade mig för:

- Mina föräldrar var religiösa, aktiva sådana
    - Mina föräldrar var aktiva kommun- och kyrkopolitiker, naturligtvis fel partifärg, dvs. allt annat än sossar (som var det enda "tillåtna" och accepterade i vår illröda byhåla)
    - Mina föräldrar var betydligt äldre än mina kompisars, jag är en sladdis
    - Min andra bror, som ej längre finns i livet var svårt CP-skadad
    - Jag var duktig i skolan, ajja bajja... Inte utmärka sig, fy, fy! Jävla lärarunge!!

Nåja, ska inte tråka ut er mer om detta.

Jag önskar bara att inga barn behövde känna den ångest jag kände i augusti varje år när det var dags att gå tillbaka till skolan efter sommarlovet (något som I'myours btw yttryckte en önskan om i sin braiga blogg, i samband med skolstarten).

Ha en trevlig fredagkväll alla trevliga tanter!
  • Sonja68
    Villemoa skrev 2009-09-04 21:38:06 följande:
    Sonja; jag mår illa och blir helt gråtfärdig när jag läser vad du varit med om i skolan! Jag var lite snabb på tangenterna förut för naturligtvis förstår jag att det är ett glesbygdsproblem, jag menade inget illa med kommentaren om att han inte kan vara objektiv. Blev bara irriterad över att han klagade på att han inte hade tid.Fjosok; din jämförelse med dig själv och Bruttans lärare är lite skev, det går inte att jämföra! Det är ju faktiskt bara så att vissa människor inte passar till att vara lärare och jag tycker att det är helt uppåt väggarna att gnälla när man endast har fem elever. Det är beklagligt att du hade föräldrar som klagade på dig när du la ner så mycket arbete men det måste då bli en fråga för rektor. Du måste haft en alldeles för hög arbetsbelastning för heltid vilket inte är ok. Tro mig, jag har också slitit hund men jag lärde mig den hårda vägen. Numer jobbar jag aldrig mer än jag får betalt för och det får elever och föräldrar acceptera.
    Villemoa; Det är lugnt, oroa dig inte. Jag förstod det, men tänkte att det ändå kan vara intressant att se saken från andra hållet. Att denna önskan att "vara objektiv" kan resultera i det motsatta, som i mitt fall.
    Men jag förstod vad du retade dig på, och tycker själv, att FEM (5) elever knappast kan vara en så stooooor arbetsbörda så man inte kan hjälpa en elev med dyslexi att skriva några engelskaglosor på datorn!
    Som Bruttan skriver, det finns bra och dåliga lärare, precis som det finns bra och dåliga kockar.
    Min mor var kanske inte den bästa av lärare, men om föräldrarna tänkt längre än näsan räckt och låtit bli att kommentera henne, vår familj och mig inför barnen kanske jag hade haft trevligare minnen av min låg- och mellanstadietid.
    Jag får flashbacks när jag hör om barn som funderar på om livet är värt att levas när de är 10-11 år. *Ryser*
  • Sonja68
    Frulle skrev 2009-09-04 19:59:10 följande:
    Snälla jag behöver peppning. Det är sååååååå tungt nu!!! (ja med rökningen)
    Frulle; KÄMPA, KÄMPA, KÄMPA, du fixar det här!!! Man får underbar hy när man slutar röka och luktar gott som en rosenknopp och det är ett utomordentligt antirynkmedel (att sluta röka). Inte för att DU har några rynkor !
  • Sonja68
    Villemoa skrev 2009-09-04 21:57:30 följande:
    Verkligen intressant att få se saken från andra sidan. Håller med dig att oavsett vad man tycker om läraren så ska man inte uttrycka sin åsikt inför sina barn. Som du också säger att det mesta hittar barnen inte på själva utan de hör det hemifrån så man måste verkligen tänka på vad man säger!Faen alltså, INGET barn ska behöva känna sig otrygg i skolan!! Jag blev också mobbad när jag gick på mellanstadiet och jag lovade mig själv att när jag blev lärare så skulle jag inte blunda för mobbing och det löftet har jag hållt!
    Bra Villemoa! Jag har också lovat mig själv att jag ska aldrig blunda för mobbing, varken av barn eller vuxna!! Hamnade på en arbetsplats där man mobbade delvis mig (men nu har jag så pass mycket skinn på näsan att där gick de BET) och sedan andra. Jag stod upp för dem som mobbades, t.o.m mot självaste rektorn (jag jobbade på en folkhögskola), med risk att själv råka illa ut. Mobbingen lindrades, en av de drabbade hittade ett nytt, bättre jobb med peppning av mig, och rektorn bugar än idag när hon möter mig.
    Jag tycker det är jätteviktigt att man visar att man INTE tolerera mobbing, för det pågår inte bara i skolan utan i vuxenvärlden också. Tyvärr!
Svar på tråden Tantvarning 5