• Sonja68

Tantvarning 5

Men jag ska inte generalisera, visst finns det ärkeas till exkvinnor också, men man blir bara så ledsen när vuxna beter sig sådär. Allt bråk och tjafs där man tar ut sin ilska/bitterhet/missunsamhet på sitt ex - man eller kvinna - via barnen, genom att använda dem som vapen, är knappast till gagn för barnen.

• Sonja68
    TinkerBelle skrev 2009-09-30 14:27:47 följande:
    Ja du det finns båda sorterna.Jag är ju övertygad att den i ett krossat förhållande som inte klarar av att gå vidare rent känslomässigt är den som blir bitter och inte ser saker för vad det verkligen är.Ibland är det så för båda parter.Jag tror att i mitt fall handlar det om att jag planerar mycket och långt i förväg. Det gillar han inte eftersom han aldrig planerar och därför hamnar på efterkälken. Har försökt få honom att följa en struktur och planera, men känner samtidigt att jag är inte hans mamma och lite ansvar måste han ta själv.
    Förstår precis hur du menar!
    Sen är det så att den som blir bitter blir liksom störd och arg för att den andra klarat av att känslomässigt gå vidare och blir nästan än mer uppretad för att den andra kan vara rationell, trevlig, tillmötesgående och är villig att försöka lösa en situation. Som i min väninnas fall. Hennes exman blir vildare och argare ju lugnare och vänligare hon är. Märkligt.
  • Sonja68

Okej ladies, den här tanten måste jobba vidare.
    Ha det gott!

• Sonja68

Alvs,välkommen

Har varit på kyrkans barnkör med kidsen. Jösses vad de sjunger. Den lilla ha lite svårt att sitta still, men som tur är har de jympa och lite bus mitt i alltihop, så hon får göra av med uppdämd energi.

Cantaton: Strålande resultat! Heja, heja!

Fjällis; SGT Ett bra ess att ha i bakfickan, fniss...

• Sonja68

Feministbruden: Tack för tipset om Lido i Riga. Vi åt lunch på den restaurangen och det var massor med god mat. För att inte tala om ölen... Hyfsade priser också. En öl för 18 spänn är ju HELT okej Annars var det rätt dyrt i Riga!

• Sonja68

Hej härliga tanter!
    Stressar in här en snabbis.
    Har bara skummat igenom litegrann, ni skriver ju så hiskeligt mycket
    Skulle kommentera en massa men har glömt hälften, men här är vad jag minns:

Frulle: Gud så härlig jul, perfekt! Så där skulle jag också vilja göra. Men mina föräldrar vill att vi äter julbord hemma hos dem i byn, och så lär det bli så länge vi får ha dem hos oss, någorlunda friska.
    Men jag bojkottar rätt mycket av julens alla måsten nu för tiden. Brukar sjunga i julottan 06:00 dock. DET är jul för mig.
    Förra julen fick vi stock i avloppsrören på julafton, fick ringa efter slambilen. Vi torkade skit som sprutat i hela förrådet,där golvbrunnen var, till kl 17:00. Gissa om man var sugen på julmat sen?!

Imyors: Jo, de är bra på vårt dagis. De var dock noga med att poängtera att det BEHÖVER inte vara något utan bara vanlig "rastlöshet". Idag berättade de att deras specialpedagog sa att det här med att hon har så svårt att sitta stilla, kan vara en så enkel sak som att någon reflex finns kvar i ryggen, som går att träna bort med enkel gymnastik t.ex. Så ALLT behöver inte vara en bokstavskombination. Men det känns helt klart skönt att en specialicerad människa redan nu kan följa vår dotter så att vi kan vidta nödvändiga åtgärder för att hjälpa henne (om hon alls behöver hjälp) på ett så tidigt stadium som möjligt. INNAN det behöver bli ett problem.
    Vi har jättebra förskolepedagoger på den avdelningen där vår yngsta går, de är mycket kompetenta även i sin sociala roll vad gäller kontakt med oss föräldrar, så jag är fullkomligt trygg med dem. Precis som våra barn alltid varit

Nån mer som har nån erfarenhet av sånt här med oroliga barn och bokstavskombos Är alltid intressant att höra lite. Ni kan inboxa eller skriva i GB om ni inte vill ta det här i Tantistråden.

Nu måste jag jobba alltså!!! Har varit på länssjukhuset och röntgat makens arm. Läkningsprocessen pågår, men armen är inte helt läkt. Han blev fortfatt sjukskriven heltid, men tjatade på läkaren att han skulle skriva halvtid men inga tunga lyft. Så då ändrade han. Undra sa flundra vad arbetsgivaren ska hitta på denna gång...

Kram alla! *schvishar vidare och djupdyker ner i fakturahögen*

• Sonja68
    didis skrev 2009-10-01 15:07:56 följande:
    Nu är äntligen mitt första seminarium avklarat!! Det är därför jag får belöna mig med lite BT... Många frågor men på det stora hela gick det bra även om jag fick bläddra lite i "mina" artiklar för att hitta svaren.I kväll ska jag och V som också är ST här titta på DVD (oooh! spännande värre - temporalbenets anatomi!) och gå igenom tentan i käkkirurgi så vi kan lägga undan den. Och, icke att förglömma, vi ska väl dricka lite vin och fnissa också hoppas jag... Till helgen ska vi på bröllopsresa. Familjen, mina syskon + respektive + min föräldrar ska rida islandshäst i morgon och ingen av oss har suttit på en häst på 20 år sådär. Gissa om vi kommer att ha ont i baken på söndag!
    Åhh, lite avens där... Islandshästar som är so goa! Hade gärna följt med
    Ha så trevligt på bröllopsresan, Didis!
  • Sonja68

Lördag morgon: Ryska för barnen 10-11:30
    Söndag: Familjegudstjänst i "storkyrkan" där barnen ska sjunga med barnkören. Övning kl. 10, gudstjänst kl 11 och efter det varmkorv och fika i Församlingsgården.

Hemma hade jag tänkt hinna (förutom laga frukost, lunch o middag) städa lite. Åtminstone dammsuga och röja bland kläderna. Här är kallt om morgnarna så nu måste mössor, vantar och varmare kläder fram. Shorts och sommarjackor o sommarskor kan man städa undan nu. Blir galen på alla grejor som dräller överallt. NÄr man öppnar en garderob anfaller en massa kläder, skor och annat...

Men först: Fredagmys ikväll med Popcorn och Idol och kanske lite mörk choklad till mamma.
    Eller just det; vi kanske ska till våra bekanta och dricka kaffe och umgås också.

• Sonja68

Ändring i planerna: Ingen ryska för barnen imorgon. Läraren är i Norge. Det innebär att vi byter ut kaffet mot vin hos våra bekanta ikväll och barnen får popcorn och Idol. Wooohoooo!!
    Skööööönt att få sova ut en stund imorgon bitti. Inte behöva stressa iväg nånstans

• Sonja68
    TinkerBelle skrev 2009-10-02 13:41:28 följande:
    Jag är sur, arg, grining ? vill inte!*stampar surt med foten i golvet*Är så trött på att allt bara står still just nu och att allt cirkulerar runt min stakars svärfar som är inkapabel att göra något själv.Har i veckor försökt få maken att åtminstone ge en åsikt om vad vi ska göra med barnen på höstlovet. Idag kläcker han ur sig att han vet inte om han kan. Vet inte om han måste stanna efter begravningen också.*bläää*Har ingen lust längre! Va inte så här jag hade tänkte mig mitt liv som nygift.Det värsta är att jag vet att julen kommer bli problem, och nyår och sportlovet ? för då fyller svärfar år?.Har go lust att bara boka en resa med barnen och dra och lämna karlskrället åt sitt öde.
    Förstår exakt hur du känner!

Vi fick också nu reda på att farfar med familj INTE kan komma till oss över nyår. Så nu måste väl vi försöka gräva fram nå' pengar (vart???) och rikta in oss på att åka dit istället.
    Min man vill att vi kör bil och jag VILL INTE!!! Jag spyr åt bilåkandet nu, och särskilt vintertid på de där j-a vägarna!
    Jag vill åka tåg=svindyrt, jag vill flyga=svindyrt, så jag vet inte vad det blir. Samtidigt så känner jag att vi "måste" åka till farfar över nyår
Svar på tråden Tantvarning 5