Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Nu ska jag fira dagens framgångar med att äta....

...Svenska kräftor....

Fick svar på senaste budet med 25 till, så nu har det faktiskt gått upp 250 000 över vårt utgångsbud, och det är två par som fortfarande diskuterar och ska återkomma, så kanske kanske är det inte riktigt stopp än.

Det är värt ett gäng kräftor!

• passionsblomman

Jag har just kollat upp hur det är med den där reavinstskatten.
    jag visste faktiskt inte att vi får skatta bort hela 30% av vinsten vi gö på stugförsäljningen!

Det var 20% tom 2008, och nu är det 30%!!!
    Fyyy vad lite det blir kvar då!

Säg att man gör en vinst på 400 000 tex, då får man ju bara behålla 280 000! Så, sak man stoppa in 300 000 i ett nytt huslån vill det till att man tjänar lite mer då...

Alltså behöver det bli lite bättre bud än nu, oavsett soffa.

Förut fick man ju uppskov med den där skatten om man köpte ett annat hus istället för det man sålde. För oss hade det varit bättre om fastighetssktten hade varit kvar,eftersom tax.värdet på nya huset är jättelågt.

Fast det är ju bara EN gång man får betala den där vinstskatten, men det hade räckt till många års fastighetsskatt kan jag säga.

• passionsblomman

Ja föralldel men ÄNDÅ!!! Jag tycker ändå att det är mycket!
    Synd att man inte har renoverat lite mer, för det drar man ju också av. Tror dessutom jag kastat kvittona på tex friggeboden.

Nåväl, vi har aldrig inbillat oss att vi ska bli rika, men som sagt, det hade varit skönt med lite marginaler så inte varje bildel som pjjar bidrar till magkatarren.

Och programmet var tämligen fullt även idag ja. Nu tar jag det luuuugnt och inväntar morgondagen med förtröstan.

Panzerfaust skrev2009-08-28 22:23:45 följande:

Passionsblomman, du drar ju av mäklararvodet i vinsten med så det blir ju mindre att skatta.
  • passionsblomman

Jaaa, min bil kostade 2300 ytterligare idag och då hade jag ju för två veckor sedan lagt över 3000 redan. Man blir ju helt matt.

När sköterskan börjar prata om att vi bör överväga IVF om det inte tar sig snart med inseminarierna, då är det liksom: "tja, om vi får in 60 papp extra på huset, för nästan 20 går till skatten och två försök lär det säkert ta och det kostar runt 20-30 000 att göra privat(man får inte göra det via landstinget om man redan har barn)

Så det finns sannerligen hål att stoppa pengarna i så att säga.

men ABSOLUT: hur som helst så kommer vi att vara enkelt folk med inga stålar men bo i ett sagohuuuus!

Och på nåt sätt ska jag skaffa den där soffan! Den är RÖD- det rödaste jag har sett ever.

Sonja68 skrev 2009-08-28 22:35:02 följande:
    Jag förstår precis. Den där magkatarren är särksilt bekant...Vår bil var på service igår. Trodde det skulle gå på 4000 kr. Hmmm, mannen ringde och sa att det gick på dryga 6000 kr. Så var den dagen förstörd...Ta det luuuuugnt du och se vad som händer imorgon.Snart bor du i Villa Villekulla, ditt sagoslott vid ån, och det där engelska växthuset med badkar och lejontassar är ett litet steg närmare.
  • passionsblomman
    Frulle skrev 2009-08-29 07:30:59 följande:
    Jag håller med till viss del..Men jag vill INTE att hela våra inkomster ska gå till endast boende..Fördelen med stockholm är att det finns SÅÅ många hus som man verkligen ÄLSKAR och vill bo i! Ja, sen nackdelen med husköp i sthlm vet vi ju redan.. För dyrt!!Vi har nu pratat om att kanske köpa en lägenhet iaf! Billigare. Vi har ju ändå planer på att flytta till luleå sen när zack ska börja skolan. Handlar om 2 år.. Kanske är bättre att bo "billigt" under den tiden och sen köpa ett DRÖMHUS i luleå?!
    Nej det var 20 % under 2008 men det har höjts till 30% nu 2009 stod det på den sidan jag läste på.
    Klart man inte vill lägga varenda öre på bara att bo, det är ju bla därför vi flyttar, för några drömhus skulle det aldrig kunna vara fråga om här.

Och när vi nu SKA flytta, så vill jag inte göra det till en ordinär 70-talsvilla bara för att det ska bli så billigt som möjligt. Då vill jag åka till något som känns speciellt och underbart.
    Och i kappsäcken vill jag gärna få med mig lite mer än vi haft här, så det blev värt det att sitta i tio år på 38 m2.
  • passionsblomman

Nu ska vi ha fixardag nere på vår badplats, i sann småstugeföreningsanda. Allt annat folk har redan kantat ner, med spadar och skottkärror. Jag ska bara leta rätt på vart jag lagt mina arbetshandskar nu i när jag gömde alla våra saker för visningen...

• passionsblomman

Jag vet inte alls egentligen, bara det jag läste mig till igår. Det måste såklart redas ut ordentligt så man vet.

Vet ni vad som hände NU då? Jo, det kom förbi ett par. Inte så ovanligt i dessa dagar, MEN jag trodde det var ett par som mäklaren nämnde för mig igår. Det var det inte alls. Dessa hade sett huset IDAG och dragit ända från Norrtälje utan att ens ha pratat med mäklaren eller nåt!
    De var skittrevliga och verkar jätteintresserade! De ska ringa Mäklaren nu med en gång sa de!

Spänningen stiger igen!

Frulle skrev 2009-08-29 10:05:06 följande:
    Fast enl vår mäklare PLUS ombildningsfirma så är det så..Kanske är annorlunda när det gäller hus/fritidsvilla?!
  • passionsblomman

Hejom fejom! Nu har jag varit på middag och fått sätta mig vid dukat bord och dricka lite vin och bli ompysslad! Det var alldeles underbart och PRECIS vad jag behövde.
    Sonen sover kvar där och sambon har åkt vidare mot nattens extrajobbande, så nu är jag solokvist och allena härhemma. Skitskönt!

Dräkt är fint på sånt där fint folk. Jag skulle vilja ha en skräddarydd, med kjol, byxor och kavaj i min garderob, men just nu är det inte direkt någon prioritet.

Didis, du är en sån där som är snygg i vadsomhelst är jag säker på.

Kom förresten på att man själv väl såg halvfräsch ut när det där paret kom idag, eftersom man inte duschar och tvättar håret INNAN man går ner och drar ris, eldar, gräver och rensar vid stranden. Gummistövlar och groviskläder och ett fågelbo i huvet... Nåväl, de struntade nog i mig och fokuserade på utsikten..

Jag sms mäklaren för att höra om de hade ringt henne sedan eller ej.
    -De HADE hört av sig och är jätteintresserade och de ska höras igen på måndag. (Då ju även det Italienska paret och de som redan är med och budar ska höra av sig med vad de har att säga)

Det är för spännande att ens tänka på.

Jag vet att jag kan få äta upp det här och att det låter flummigt, men min magkänsla säger mig att det är något särskilt med det här paret som dök upp idag. Jag tror det kommer vara de som hamnar här.
    Sedan kan jag ju ha hur fel som helst och de kanske aldrig ens lägger ngt bud eller vad som helst. Men så känns det i magen.

Svar på tråden Tantvarning 5