Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Tantvarning 5

Hej alla góa!
    Jag måste soooova, men ville säga hej iallafall.

Vi har genomfört ett mastodont-tvådygns-race och hela kroppen värker av allt släpande. MEN det står en liten soffgrupp i vårt nya gamla hus som är från min farmors, och där står kaffemuggar och tallrikar tills vi kommer nästa gång. Nästan allt av mitt floristmaterial är inkånkat-och det är en hel del ska jag säga. Sonen säng är där och massor av annat. Nu är det resten kvar...

Vi har hunnit upptäcka en del som kanske inte riktigt tänktes på när vi köpte eller sånt man inte provat. Spisen måste tex verkligen kastas och köpas ny, för det tog hur lång tid som helst att värma lite mjölk.
    Deras städfirma har glömt städa frysen, så det får jag värl iallafall nämna för dem.
    De har inte tömt spånet på golvet i det minimala stallet och de har tagit med sig en sådan där gjutjärns ställning ni vet, som man har över en uteplats, så det blir som att man sitter under en krona. Den trodde kjag faktiskt jag hade köpt, likaväl som att rosbågarna såklart är kvar i tädgården.

Nå, inga katastrofer. Utom ett missöde: dörren till toan uppe gick i baklås, så min sambo fann sig vid midnatt igår inlåst på dass! :-d

Som TUR är finns där ett fönster och som ännu mera tur är så når man balkongen med benen om man klättrar ut där...

Gulligaste saken: grannfarborn kom över mitt i vårt kånkande och undrade om han fick bjuda på kaffe och kvällsmacka!

Sonen tycker nya skolan verkar bra. De är inte 14 utan bara 13 , men jag tror det blir bra.

Nu ska jag svimma!

• passionsblomman

Ja och att jag fick ut min sambo från dass!

Cantaton skrev 2009-09-04 22:00:43 följande:
    Heja passion! Synd med spisen, skönt med sonen o skolan
  • passionsblomman

Nej det var han tvungen till, men någon var tvungen att öppna balkongen, för den var låst...

Cantaton skrev 2009-09-04 22:07:09 följande:
    Ja just det! så han slapp klättra ut på balkongen?
    Sonja, det kändes jättekonstigt och nästan lite läskigt först. Jag blev lite rädd och tänkte "vad fan har vi gjort!) och du vet, naär alla tavlor är nerplockade och man ser varenda märke i golven ocha llt sånt hinner man tänka att det knaske inte var så fint ändå bla bla.
    Inte fick vi fyr i pannan heller och det verkar inte gå att fylla badkaret bara på varmvattenberedaren, så mitt bad blev ljummet och lite så. MEN när vi låg på madresse framför brasan i salen alla tre och hade fixat levande ljus överallt oh faktiskt fått in några få möbler så kändes det sådär galet overkligt konstigt och jättekul.

Idag när vi sovit lite, så kändes det bättre också, för igårkväll var vi halvdöda och kude ha kräkts av trötthet.
    Idag hade ösregnet dragit vidare och jag kunde gå runt lite i trädgården och så.

Hittar saker jag inte ens sett förut...

Jag tror allt kommer att bli jättebra, men det kommer att gå i olika faser allt det här. Det är ingen liten omställning precis. ALLT i vardagen ändras.

Känns otroligt viktigt att boa nu så vi skapar hemkänsla och inte känner att vi liksom är i någon annans hus.

Sambon började garva idag.
    Vad?

Jo sa han, jag gick in här genom ytterdörren och tänkte-ÅH en sådan här punschverand skulle man ha!

...vänta nu-det HAR jag, den här är ju MIN!!!
  • passionsblomman

Gulle dej onja! Ja det kommer att bli bra.

Sedan blir man ju lite småless på sånt man ser att andra lämnat som man själv aldrig skulle slarva med och när man inte känner huset och de fix och trix som alltid finns för vissa saker.
    Eller plockat bort saker man trodde ingick...

MEN är devärda att tjafsa om så att sista känslan oss emellan blir sur?
    Nä.

Det är ju inte så konstigt att ett TOMT hus inte direkt känns som hemma. Och dessutom så har vi bott LÄNGE i den här lilla stugan, så det är här man lägger hatten liksom.

Det var då tur att det bjöds på stugan förresten, för jädrar vad det kostade med alla pantbrev och allt! De hade inte nästan några alls, så förutom det vi måste stoppa in i lånen så blev det 85 tusen till! Det blir inte alls mycket kvar kan jag säga när allt är betalt, men liiiite att ha till inköp och renovering hoppas jag blir över. Vi får se.

• passionsblomman

Nä, en ganska konstig avgift som känns sådär "Svenskt byråkratiskk" och "så är det bara".

Men, även om vi kommer att fortsätta vår tillvaro utan stora intäkter och utan en massa lyxlirarliv, så har vi genom våra val och att vi vågade,plötsligt förvärvat ett hem som bara fanns i mina drömmar förut. Det faktum att vi har råd att bo där är helt underbart.

Sonja68 skrev 2009-09-04 22:38:59 följande:
    Du är så klok Blommis, småsaker är inte värt att tjafsa om, om de förstör känslan.JO, pantbreven och KOSTNADEN för dessa glömmer man lätt...Vi lade om våra huslån (gjorde två till ett och lånade upp på huset för att har råd med fönstren) i våras och där rök en massa tusenlappar bara sådär... Man fattar/känner liksom inte vitsen med detta
  • passionsblomman

Puss på dig!

Jag är också så glad. Fast just nu så trött så jag knappt känner nåt annat.
    Rätt likt hur det kändes när jag hade fött barn...

Nu SKA jag sova! Ses!
    Sonja68 skrev 2009-09-04 22:45:45 följande:
    Ja, precis så kände min man också.... Jag kunde liksom aldrig ge en VETTIG förklaring till vad den där avgiften för pantbrev var egentligen *fnissar*...Men oj, så varm jag blir om hjärtat! Vilket stort, bra och riktigt steg ni tagit nu, du och din familj Jag är så glad för er skull!
  • passionsblomman

Hahahah! Här finns det väl inga dåliga mammor! Bara toppenmammatanter så långt ögat når!

Jag har under alla mina flyttar över landet hunnit uppleva både att ha det jättebra och att vara totalt utfryst, liksom att hamna i en sk "problemklass" och så det som ligger nånstans däremellan där livet i skolan innehåller både sött och salt.

Mest av allt minns jag att man hade rätt mycket inom sig också under de där åren man skulle komma på vem man var. Huvva, jag skulle INTE vilja vara tonåring igen!

Tantprojekt i huset? Åjo, föralldel, där finns nog både et och annat!

Igår gick jag in i hönshuset-hade faktiskt inte gjort det förut.
    Det hönshuset ska jag pimpa till det ballaste hönshuset ever!
    Och tänk att jag har en VINkällare då!!! Där måste jag vitmåla så det blir riktigt fint!

• passionsblomman

Jag frågade grannfarbrorn om han hade något emot ifall vi skulle ha en gris...

...det hade han inte!

Jag ska minsann se TILL att få tillstånd och ha de där utrotningshotade svenska raserna av lite allt möjligt.
    Men ja måste lära mig hur de ska skötas också. Jag har inte så mycket koll, men inbillar mig att både gris och hönor är rätt lättsamma djur.

Och så bin ska jag lära mig. Och ankor. Det simmar redan myskankor hos grannen längre upp i ån.

• passionsblomman

Gula tror jag, men där måste jag läsa på lite.

Aleta skrev 2009-09-05 12:25:02 följande:
    Ååååh igen!Ankor! Suck, vilken sort? Blå? Gul? Blekinge?
Svar på tråden Tantvarning 5