• noodi

Är så trött på tärn- och möhippegrejen..

Jag är så trött på allt vad som heter tärnor och möhippa nu, eller ja, den ena tärnan som vi kan kalla M är suverän, och hon försöker så gott hon kan med att hjälpa även om hon har en 6 månadersbebis.
    Den andra tärnan L är dock oengagerad och har varken tid med mig eller den andra tärnan så de kan planera möhippan..
    Fått höra massa klagomål från M att L vill planera möhippan på facebook istället för att träffas och prata. Hon (L) vill inte träffas när det är fint väder, för då kan man göra bättre saker än att planera möhippa och mitt bröllop..

Det är så tråkigt att det är såhär, att hon ska krångla hela vägen. Först med klänningen och nu med att inte hjälpa till att planera.. :(

• Svar på tråden Är så trött på tärn- och möhippegrejen..
  • konstigabaralillajag

Inte jag heller innan men blev klart och tydligt informerad om att vi inte var bjudna på en nära väns bröllop eftersom vi inte visat ngt intresse för att hon skulle gifta sig... :/
    Efter det förlorade vi kontakten...

passionsblomman skrev 2009-07-16 08:52:37 följande:
    Just precis så ja.Jag hade ingen aning om att man överhuvudtaget som vän förväntas bry sig så mycket om folks bröllopsplanerande som det känns när man läser på bt.
  • passionsblomman
    konstigabaralillajag skrev 2009-07-16 09:07:47 följande:
    Inte jag heller innan men blev klart och tydligt informerad om att vi inte var bjudna på en nära väns bröllop eftersom vi inte visat ngt intresse för att hon skulle gifta sig... :/Efter det förlorade vi kontakten...
  • Moirie

Synd att du ska behöva höra på klagomål över något som dina kompisar borde fixa på egen hand, om de vill fixa en möhippa. En del av problemet verkar vara att du får höra saker från L om M, som du nog inte skulle bli ledsen över om du inte visste? Be M hålla allt planeringsprat om möhippan mellan sig och de andra.

noodi skrev 2009-07-16 07:33:22 följande:
    Fått höra massa klagomål från M att L vill planera möhippan på facebook istället för att träffas och prata. Hon (L) vill inte träffas när det är fint väder, för då kan man göra bättre saker än att planera möhippa och mitt bröllop..Det är så tråkigt att det är såhär, att hon ska krångla hela vägen. Först med klänningen och nu med att inte hjälpa till att planera.. :(
  • 2000 talet

Mina reflektioner och tankar...
    ) Möhippa går alldeles utmärkt att planera via mail, telefoner och annat som inte kräver personliga träffar. Jag har själv upplevt en sådan och bruden blev supernöjd.
    ) Att M beklagar sig för dig tycker inte jag är ok. Hur ska du kunna styra upp deras kontakt? Förutom att det gör dig ledsen och besviken så har du har inte med din egen Möhippa att göra förrän den är en realitet. Vill M beklaga sig, får hon göra det direkt till L.
    ) Finns ingen regel som säger att tärnorna ska ordna möhippa, eller att de ska planera den tillsammans.
    ) Tråkigt att din tärna inte vill följa med när du ska prova ut brudklänning och att det finns ner som du hade hoppats och förväntat dig inte fungerar. Det enda du kan göra är att tydligt och precist förklara dina förväntningar. Kalla samman båda på en liten planeringsmiddag eller vin på torget eller en badpicnic och så berätta hur du vill att deras uppgift ser ut. Kolla av med dem att de har samma syn som du. Låter nämligen som att det finns 3 olika i allt det här.
    Hoppas allt ordnar sig till det bästa och Lycka till!!!!
    kram

• Energy

Om din tärna var exalterad från början så kanske det händer nått i hennes liv just nu som gör att hela hennes fokus ligger på det?

• Aleta

Ja, det har ju varit en hel del sådana trådar här på BT, hur tänker man då?
    Jag slår mig i backen på att du hade ställt upp om det hänt en katastrof i deras liv medan de som fladdrar runt över bröllopet kanske inte alls kan hantera kriser utan drar sig undan då.

Konstigt sätt att sortera bland sina vänner, tycker jag.

Angående tärnor så är det nog som sagt viktigt att man redan vid frågandet säger att "om du vill vara min tärna så är det detta jag förväntar mig att du ska göra".

För de allra flesta så innebär det att ha en klänning på sig som bruden har valt och att stå där framme och hålla i buketten, that's it.

Möhippan skulle de inte blanda in dig alls i. Ge dem listan på alla inbjudna och låt dem sedan dra ihop vänner därifrån som de anordnar möhippa med. Det är det vanligaste, tärnuppdraget har inget med möhippa att göra per automatik.

Inte jag heller innan men blev klart och tydligt informerad om att vi inte var bjudna på en nära väns bröllop eftersom vi inte visat ngt intresse för att hon skulle gifta sig... :/Efter det förlorade vi kontakten...
  • EmMagnus

Jag är tärna på en kompis bröllop i augusti, tillsammans med hennes syster. Jag bor 30 mil bort och känner varken hennes kompisar eller vad man kan hitta på där hon bor. Men som tur är så var dom andra tjejerna jätteengagerade i möhippan och blivande bruden blev supernöjd. Vi planerade allt via facebook, mail och telefon och det funkade bra. Enda nackdelen som jag ser det är att vi inte hade träffat varann innan så dom första timmarna var lite stela, men det släppte vartefter.

• shakynose
    Ja du, vad kan man säga... Jag hade inte heller bemödat mig med att försöka ta upp kontakten med det brudparet efter en sådan diss!

TS: Jag tycker att ditt största problem är att M beklagar sig för dig om L och hennes oengagemang. Om då du dessutom känner att L inte gör det du förväntar dig så är det liksom bäddat för skitsnack, försök att låta bli det! Jag tror inte att du gör sånt, men det är så lätt hänt i sådana här situationer.

Fråga dina tärnor om de har lust att fika någon regnig dag och bläddra i bröllopstidningar eller nåt. Prata med dem om vad du förväntar dig av dem och vad du hoppas på angående bröllop och möhippa. Allvarligt så håller jag med L om att de soliga dagarna i detta land är alltför få för att vigas åt planering, dem ska man njuta av så mycket man bara kan innan de tar slut!
  • kikki kikki

jag har inte ens tänkt att ha tärnor och vill planera mitt bröllop själv. men är det någon av mina vänner som erbjuder sig att hjälpa till med något så är det klart att dom får det.

Jag tycker inte att man ska KRÄVA en möhippa utan att man får vara glad/lycklig om ens vänner planerar och genomför en möhippa åt en. det ska ju trots allt bli en överaskning

• Besservvisser
    Men herrejösses. Hon borde skämmas. Vilken dålig stil hon har. Jag hade jublat över att inte längre vara vänner men en sådan.
Svar på tråden Är så trött på tärn- och möhippegrejen..