• Morticia

Inställt bröllop?

Är det någon som ställt in bröllopet utan synlig anledning?

Hur skulle Ni reagera som gäst på ett bröllop som blev inställt? Och nu menar jag inte inställt pga konkreta anledningar som separation, sjukdom eller dödsfall i familjen.

Ge mig Era åsikter, tankar och funderingar.

• Svar på tråden Inställt bröllop?
  • MW 090829

Självklart skulle jag undra varför

• Ne11ie
    Morticia skrev 2009-07-23 14:39:50 följande:
    Är det någon som ställt in bröllopet utan synlig anledning? Hur skulle Ni reagera som gäst på ett bröllop som blev inställt? Och nu menar jag inte inställt pga konkreta anledningar som separation, sjukdom eller dödsfall i familjen. Ge mig Era åsikter, tankar och funderingar.
    Hur menar du nu, utan synlig anledning?

Skulle visserligen vara intressant att veta om någon ställt in ett bröllop?

Som gäst så skulle jag nog undra varför, men samtidigt så tycker jag att det är bättre att man ställer in om det inte "känns rätt", vilken anledning man nu än har.
  • Morticia

Med "synlig anledning" menar jag separation, graviditet, sjukdom, dödsfall eller andra händelser som känns självklara som giltiga skäl för att ställa in (eller skjuta fram) ett bröllop.

Självklart undrar man varför, så vilka andra skäl kan anses giltiga, tycker Ni?

• Aleta

Det är inte upp till gästen att anse att något skäl är giltigt eller inte tycker jag. Om det inte känns absolut rätt för brudparet så ska de låta bli och inte tänka på vad andra ska tycka.
    Man kan omöjligt veta vad som ligger bakom olika beslut eller hur resan genom livet ser ut för andra, därför ska man vara försiktig med att döma någon.

Jag skulle tycka att det var tråkigt, självklart skulle jag vara nyfiken och spekulera om varför om inget skäl angavs, men jag skulle inte fundera på om det var giltigt eller inte. Däremot skulle jag tycka synd om brudparet att något kom i vägen.

Morticia skrev 2009-07-23 15:23:41 följande:
    Självklart undrar man varför, så vilka andra skäl kan anses giltiga, tycker Ni?
  • tågjäntan

Det är som sagt ett av de viktigaste löften man kan avge så om det inte känns rätt så spelar det ingen roll. Sedan har jag ingen aning om hur jag skulle reagera. Beroende på hur väl jag känner dem skulle jag nog försöka fråga om varför.
    Annars skulle jag kunna tänka mig att man ställer in festen. men inte vigseln, för att man insett att det blir för mycket, för dyrt eller vill gifta sig själv romantiskt på Tailand eller liknande.

• kikki kikki

Det kanske är så att dom kom på att dom inte har råd just nu. Någon av dom kanske har blivit uppsagd eller vill börja studera istället.
    Det är ju inte alltid man berättar sådant.
    Men visst skulle även jag undra varför.

• Emmas syster

inställd vigsel utan separation eller annan tydlig anledning hade fått mig att undra...

inställd bröllopsfest är väl inte så konstigt egentligen vi höll på att ställa in vår för att bara vara vi och de närmaste

• KatjaB

klart att man skulle undra men om man nu inte vill gifta sig, oavsett anledning så är väl det minsta problemet vad släkten o vännerna ska tycka. Man ska väl i så fall vara glad för att det inte blev av, istället för att gå igenom en skilsmässa.

• agtiwi

Självklart skulle jag undra vad som hänt. Däremot skulle jag aldrig lägga mig i anledningen, för endast brudparet kan avgöra vad som är ett "giltigt" skäl och inte. Har de ställt in har de ett giltigt skäl, garanterat.

• Morticia

Vad tycker Ni om olika anledningar att ställa in festen/middagen, alltså inte ceremonin i sig? Vad är "giltigt" och vad är mera tveksamt?

Att ställa in pga ovan nämnda anledningar som sjukdom eller annat är ju självklart, men om man inser att man inte har råd? Eller man inte hinner få till alla detaljer? Eller om gästerna uteblir? Eller om man ändrat sig och inte vill stå i centrum? Eller om man vill skjuta fram det?

Svar på tråden Inställt bröllop?