passionsblomman skrev 2009-07-24 22:33:39 följande:
Bride in the city skrev 2009-07-24 21:22:26 följande:
Nä, ingen fara. Jag förknippar själv korset med min kristna tro, oc tycker inte det är konstigt om andra gör detsamma. Tvärtom.Däremot har korset blivit ett smycke bland andra som bärs ihop med vad för solglasögon och väskor som just nu är på modet.Jag som jobbar i blomsterbranschen kan konsatera att särskilt de Danska företagen på Formexmässorna senaste tiden har haft kors i alla möjliga former och varianter, inte för att sälja just till kristna, utan som en del av utsmyckning till hem och trädgård, PRECIS som de Buddhafigurer som varit storsäljare under flera år. Koren har haft mindre genomslag i Sverige än Buddhahuvudena btw.Det är värt att notera i sammanhanget, då TS är så upprörd att hon vill konfrontera vigselförrättaren. Och likaväl min fråga om vad det är TS vill uppnå med det.
Bra att du påminner om Buddha, det ses nog som en trevlig, oförarglig symbol, men likväl är det en religiös symbol, även om nu Buddha inte är Gud i den mening de kristna ser sin Gud som. Såg någon som bar smycken med vad som jag uppfattar som Davidsstjärnor nyligen, om det nu var det är eller ej vet jag inte, smycken kan ju vara rätt stilistiska ibland, men jag tycker inte man ska bära Davidsstjärna, ha Buddha på sin T-shirt eller bära ett kors oavsett vad modet föreskriver. Man ska bära det av övertygelse. Det handlar om respekt för min del.
När det gäller att meddela vigselförrättaren så är jag extrem kluven. Jag förstår helt din hållning, dvs att inte ta kontakt. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att vi talar om saker för andra och ger dem en chans att reflektera över sina val och vad de kan innebära för andra.
Renhårigast hade kanske varit att säga innan vigseln; "Du, jag förstår att du vill bidra till att göra det här till en festlig dag och smycket du bär är fint. Samtidigt är det i mina/våra ögon mer ett kors än ett smycke och vi som gifter oss här idag har starka känslor kring det här med religion. Vi skulle uppskatta om du inte bär korset under vigselakten. Vi respekterar givetvis din ev privata tro, vad den än vara månde, men vi hoppas att du kan respektera vår inställning just den här korta stunden när du viger oss. "