shakynose skrev 2009-07-26 20:14:23 följande:
Bride in the city skrev 2009-07-26 16:24:53 följande:
Koranen säger faktiskt inte ett ord om att bära huvudbonad. Men det står inte ett ord om att bära kors i bibeln heller.
Jo, det gör Koranen. Men det är inte ett påbud om jag förstår saken rätt, utan Koranen utgick från att kvinnan redan bar en huvudbonad, kallad hijab. Denna skulle uppenbarligen innehålla så pass mycket tyg så att denkunde täcka öven en del av kroppen, i vart fall urringningen om man läser Koranen. Det är på den punkten Koranen specifikt uttalar sig; att kvinnan skall skyla sina behag, sin barm. Och om hon inte har en slöja att skyla barmen med så följer hon således inte Koranen och därmed blir det en följd att slöja krävs, fast inte om den ska täka håret, händer osv, det är definitivt inte uttalat. Men jag tror helt enkelt att Koranen inte uttalade sig om tygstyckets funktion i övrigt för att den helt enkelt utgick från att kvinnor redan skylde sitt hår, sedan om Koranen hade synpunkter på just den delen får vi väl inte klarhet i.
Nedan är citatet ur Koranen, jag får lita till att den som översatt gjort det så nära originalet som möjligt.
"Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan på att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder]; kanske skall det gå er väl i händer!"
24:30-31