• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Piggelin1

Ngn som vet när Nenne kommer tillbaka? Antar att hon fortfarabnde har semester eftersom hon inte synts till på sistone?

• muggles
    sweetstreet skrev 2009-08-11 16:17:52 följande:
    AM,ja så tycker jag också!!! 'Jag har så svårt att förstå logiken med att "bara för att man skaffat barn ska man vilja leva i symbios med dem".Jag menar, jag älskar min make och har valt att leva med honom men för den delen vill jag inte ALLTID vara BARA med honom. Och detta gäller även min dotter.Självklart är det en anna kärlek man har till sitt barn såklart, men jag ahr fortfarande ett behov att att ha ett "eget" liv också.
    Jag håller med till 100%!
  • Piggelin1

Trist med regn - här är det helt OK väder! Funderar på att ta en sväng till Liseberg med Amanda & mannen efter jobbet idag. Borde vara lite mindre folk nu när folk börjat jobba igen.

Vilket antiklimax det blev på lunchen idag förresten - Amanda skulle äta lunch för första gången hos dagmamman & sen bli hämtad efter det (runt halv tolv). Eftersom jag gärna vill vara med på ett hörn av inskolningen, så bestämde vi att jag skulle åka dit på min lunch för att hämta henne & sen käka lunch hemma med mannen. När jag var nästan där, så ringde mannen, då hade dagmamman ringt & berättat att A ätit massor till lunch & sen hade hon somnat på fem minuter, så hon undrade om det var ok att A sov kvar där istället för att bli hämtad?
    Såklart var det OK, det är ju bara bra om inskolningen går bra - fast jag fick inte hämta henne då...! Men jag fick en lunch med mannen iaf & det är ju inte så ofta det händer att vi har vuxentid så tillsammans, så det var bara trevligt!

• Fru E
    på er tjejer nu drar jag till akupunktören för lite nålar *ajajaj*
  • muggles
    Piggelin1 skrev 2009-08-11 16:59:02 följande:
    Tänkte just på det där igen att det finns så himla många saker kring barn som det TYCKS så mkt om! Detta att vi valt dagmamma till Amanda - väldigt många påpekar att det är bra nu när hon är liten, men sen måste man ju ha dem på dagis så att det får rätt stimulans osv. Min ena brors alla barn har gått alla år hos dagmamma & de är högst normala & väldigt harmoniska barn med massor av kompisar Min svägerska berättade just att de fick många kommentarer också i början & en som gjorde henne extra arg & irriterad var den där om att det är bra att dagmamma finns för barn med "särskilda behov". Vaddå särskilda behov?? De behöver väl inte ha det för att trivas bra hos en dagmamma?!
    Otroligt korkat! Varför skulle dagis automatiskt vara mer stimulans än dagmamma? För att det är fler barn? Det beror väl helt på hur bra dagiset vs dagmamman är säger jag.

Apropå dagisstängning så stängde "vårt" i 4v vilket jag tycker är ok. Vi fick såklart ha Moa på dagis de 4v också men då på ett annat dagis i stadsdelen. Jag tycker annars också att det är väl nästan ingen som har ledigt under industrisemestern längre (utom alla som har dagisbarn haha) så skippa det. Låt personalen ta semester som de vill och gå omlott så att det alltid är tex 2 (av 3 el 4) där. Och så är det konstant några barn där men färre under juni-aug. El nåt. Dagispersonalen kanske också vill ha semester lite mer flexibelt???
  • Lapinette

Blir man "konstig" om man gått hos dagmamma?? Ja, ni som har träffat mig för väl bedöma det då jag var hos min mormor tills jag började skolan .. och ja, flera år därefter också men då efter skoltid. Har aldrig haft problem med att få kompisar eller möta nya kontakter trots detta, sladdbarn (bror min är ju 11 år äldre) och ensambarn hos mormor till trots.

• viktualia

Lappis... här är en till som haft mormor som barnomsorgslösning. Dock bara tills jag blev fem år och började på dagis.. Och mormor återinträdde i barnpassandet när brorsan och jag började skolan...

... vilket ännu en gång får mig att sura över avståndet till såväl makens som mina föräldrar..

• Mrs  B

Här i vår by har personalen omlott- semester och sammanslagning med fritids vissa veckor. Verkar fungera bra. Har iaf inte märkt av något annat....

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor